Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är inte spjälkningen i sig som är leder till låg klorkoncentration, utan det är återföreningen till salt igen efter att det varit verksamt i form av en "klorchock" inne i cirkulationssystemet som är själva poängen med ett saltvattensystem. Därav den låga klorkoncentrationen ute i själva poolen. Kloret kan inte ombildas till salt i en vanlig klorpool, utan endast förbrukas genom UV-ljus/avdunstning, eller i värsta fall gå över till och bli bundet klor som måste chockkloreras bort. I en saltvattenpool existerar heller inget bundet klor, eftersom eventuella bundna klorföreningar bränns sönder så fort de passerar elektrolyscellen.
Vi funderade lite på en saltklorinator till sommaren istället för vår vanliga klorpuck..Men efter att ha läst här så undrar jag lite om vitsen??Varför är det bättre med en saltklorinator? Vad är vinsten liksom?
När jag har hållit på att googla runt om saltklorinator, innan jag insåg att rostfritt inte fungerar, så förstod jag det som så att det som händer är att man spjälkar saltet och får aktivt klor nästan som chockklorering i röret direkt efter klorinatorn. Sedan binder natrium och klor ihop sig till salt igen vilket gör att man har väldigt låg klorhalt i bassängen. För att detta ska fungera så krävs att man inte har stillastående vatten där alger kan växa, och som Ingvar skriver så är det önskvärt att den går hela tiden så att man renar allt vatten som passerar klorinatorn, inte bara ibland. Och då är det bra om man kan styra effekten, och inte styra med av/på som de enklare har antar jag.Men detta är bara teoretiska kunskaper, jag har ingen praktisk erfarenhet och det vet man ju att det brukar skilja sig åt.
ThesmurfenOm ni inte vill ha klor, finns nedanstående system - men det är dyrare och kräver mer arbete.Antibakteriellt: PHMB. Två fabrikat; Baquacil och Nicosil. Båda 100% PHMB.Dödar organiska ämnen: väteperoxid - frigör aktivt syre. Två fabrikat: Baquashock, 16% väteperoxid; NicoTop, 35% väteperoxidNicosil/Nicotop oftast billigare.Du behöver dessutom biocide - finns flera tillverkare - som förhindrar algtillväxt.Sannolikt också flockmedel, för att binda små föroreningar i större klumpar, som filtret tar. "Korvar" är enklast.
Oavsett så spelar väl resonemanget inte så stor roll i en privatpool så länge man inte har ett mät- och reglersystem som ser till att önskad halt av fritt klor bibehålls (finns ju sådan, men kostar massa).
Vi har ett sådant system till vår inomhuspool och det fungerar fantastiskt bra, trots att vårt system är av en äldre modell som slutade säljas för många år sedan. Man får alltid en jämn klorhalt och stabilt pH och använder flytande kemikalier som pumpas in. En nackdel är att man skall hantera flytande klor (natriumhypoklorit) och saltsyra, vilket ju kräver verklig försiktighet, man får inte spilla, skvätta det på sig eller liknande. Men mnan skall ju inte mäta upp det, bara byta dunk alternativt fylla på ett förrådskärl. Förr var systemen verkligt dyra (runt 50.000:- ) men idag har de gått ned betydligt och system finns i 10-20.000:- klassen (de billigaste får man nog själv importera).