Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybörjarfågor markpool  (läst 3336 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lian62

Nybörjarfågor markpool
« skrivet: augusti 23, 2012, 07:36:34:34 »
Hej Alla vana poolägare

Jag är helt novis men ska ge mig på ett poolbygge iaf och med följer 1000 frågor.

Först så velar jag mellan J&F och Primastar...någon som kan tala om skillnaden?

Sen tittar jag på manualerna och ser att fler använder en sorts grön matta som underlag i poolen....vad är det?

Endel säger att det räcker med sandbotten ( och plast förståss) andra säger att det ska vara sand, plast, frigolit ...och ev dendär mattan.
Jag ska ju gräva ner min pool och undrar om någon har tips på hur man får jorden att "stanna" så den inte rinner ner mot poolväggen. Vet att man gräver som i en tratt men även den jorden rör väl på sig. Såg sedan att någon klädde poolen med frigolit för isolering....någon som har tips och råd om detta.

Spontanfråga: Är vi helt fel ute att bygga pool nu ( på hösten) eller är det bättre att vänta till våren.

Ja som ni ser...frågor saknas inte 

Poolgiganten

Utloggad thesmurfen

SV: Nybörjarfågor markpool
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2012, 07:54:02:02 »
Hej!

Jag tycker ni gör helt rätt som bygger poolen nu. Då är den ju klar så fort badsäsongen kommer nästa år :)

Primastar, JF och poolmans är nog mest en smakfråga angående kvalitén skulle jag tro...

Och när det gäller grunden till poolen så bör den se ut på följande sätt:
Markduk
dräneringsrör till drän-brunn
makadamm (vi har 20cm)
Isolering (om man vill ha det)
stenmjöl ca 5-10cm
och sen la vi på konstgräsmattan (vanlig balkongmatta utan noppor från bauhaus)

Se till att padda alla lager ordentligt.

Vi har undvikit att lägga i nån plast i vår poolgrop. Plast må vara bra men det kan oxå stänga inne fukt och skapa problem så vi lät bli..

Lycka till med poolbygget, ni kommer säkerligen inte ångra er!
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybörjarfågor markpool
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2012, 13:36:46:46 »
Och vi bor på en sandhed, med 6 meter till grundvattnet, och vi har nog den mest slarviga grundläggning som man kan tänka sig (snål som man är).
Vi grävde bara en grop, paddade till botten, på med bottenmatta "typ liggunderlag" och sedan linern.
Vi har inte, peppar peppar, tvi, tvi, tvi, haft några problem med detta ännu.

Mitt sätt att bygga är inget jag rekommenderar, men jag vill ändå tydliggöra att kraven, beroende på var man bygger, kan vara olika.
Tillverkare och leverantörer måste naturligvis ha rigorösa krav för att de har ett garantiansvar, men med lite egen insikt och kunskap så kan man kanske våga ta lite egna beslut också.
Jag är medveten om att det kan finnas vissa fel som jag itne kan reklamera, om de skulle uppstå, p.g.a. min "slarv" med grunden till poolen, men det var en risk jag var beredd att ta, med tanke på de omständigheter som råder just där vi bor.

Har man riktigt dåliga förutsättningar kanske man måste vara ännu mer noggrann än vad tillverkaren kräver.

Att bygga på hösten är säkert inte fel, men du måste bli klar så du kan fylla vatten, om du köper en pool som skall ha vatten i sig över vintern.

När det gäller sluttningen på marken så vet jag itne riktigt vad som krävs, har för mig att det finns billiga stommar som man kan (som ska?) grävas ned ca 40 cm i mark, kolla upp det, kanske behöver du inte göra så stora sluttningar.
Annars kan ju en markduk som du fäster med jordankare av någon typ kanske skydda en del mot att jorden sätter sig?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad thesmurfen

SV: Nybörjarfågor markpool
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2012, 13:46:55:55 »
Rickard är så klok..Självklart beror det på vad man har för mark och hur noga man ska vara..

vi har lerjord, men skulle inte sänka ner vår pool så mycket så vi struntade i dräneringen= inte alls bra! Vi fick ett ordentligt skyfall och fann oss med en pool runt poolen..nu har det inte regnat så mycket under ett dygn på 200 år så vi hade nog lite otur, men hur som helst så grävde vi en dränbrunn bredvid poolgropen och gröpte ur en ränna från gropen till brunnen..nu funkar den som den ska..

Angående rasrisken så tog vi frigolit och satte fast med tjock ståltråd (vi gjorde U:n och stack rakt in i jorden) det sitter som en smäck och ingenting har rasat ner..men det kräver ju fast jord om det ska funka..
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Nybörjarfågor markpool
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2012, 09:34:02:02 »
De poolerna som du pratar om är ovanmarkspooler, borde flyttas till rätt kategori...
Det blev en pool sommaren 2011

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag