CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur använder man flockningsmedel?  (läst 35797 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frida

Hur använder man flockningsmedel?
« skrivet: juli 13, 2012, 14:09:58:58 »
Hej!
Haft några regniga tråkiga arbetsdagar och glömde klorera poolen. När vi lyfte på skyddet fanns i botten ett grönt fluff. Jag höjde klorhalt till det normala och la i en påse med flock. Ph var ok. Efter ca ett dygn fanns på botten en något mindre mängd grönaktigt fluff som jag försökte dammsuga upp. Raskt kommer ur poolens inlopp samma gröna sörja tillbaka. Har nu chockklorerat och rört runt i vattnet med resultat att fluffet är mjölkvitt istället. Har också sänkt det nu förhöjda ph:t och lagt i en ny flockpåse.
Så några frågor:
1. Jag la flockpåsen i vår skimmer - "skålen" där vattnet sugs ut ut poolen in i sandfilterpumpen. På kartongen till flocken står att man ska lägga påsen i poolens breddavlopp, vilket jag tolkar som vår skimmer?? Vad tror ni?
2. Är inte det litet konstigt? Flockmedlet fastnar väl i sandfilterpumpen och sedan ska det backspolas ut? Eller ska den fina smutsen fastna i flockmedlet bara när det smutsiga vattnet passerar i pumpen? I så fall antar jag att man direkt och återkommande efter man lagt i flockmedlet ska dammsuga botten/röra runt för att få in så mycket som möjligt i pumpen?

Jag har ju använt flockmedel innan och tycker det varit effektivt utan  att jag för den del grejat så mycket med det då.

Om nu vattnet blivit klart och fint igen, pga flockmedlet så gäller det väl att backspola så snart som vattnet är fint. Varför ska man vänta i ett dygn?

Hoppas på svar för att bättre förstå detta :)

« Senast ändrad: juli 13, 2012, 14:40:01:01 av frida »
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hur använder man flockningsmedel?
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2012, 14:58:25:25 »
Du använder fel kemikalie för att få bort algerna.
Du ska chockklorera poolen o låta filtret jobba. Håll klorhalten hög o vänta så fixar kloret o filtret algerna. Du kan behöva röra om i poolen några gånger så du får upp det som är på botten.
Detta kan ta några dagar så ha tålamod!

Flockmedlet är bara verksamt mot vissa metaller som finns i vattent, inte mot alger.
Annars fungerar det som du skriver, flockarna fastnar i filtret o man backspolar ut dem. Breddavlopp-skimmer samma sak, helt rätt.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad frida

SV: Hur använder man flockningsmedel?
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2012, 15:12:30:30 »
Ja, du har säkert rätt Fia. Att jag är så snabb på att lägga i flockmedel beror nog på att vi återkommande haft problem med alger som vi inte fått bort trots idog chockklorering, men flockmedlet har hjälpt. Kanske har vi någon slags metallproblem?!

I alla fall, när jag nu grejade med flockmedlet började jag ifrågasätta om jag gjorde rätt ...
Om man nu ska använda flockmedel,
ska man då vänta ett dygn för att sedan dammsuga upp "det flockade" och backspola samtidigt
eller ska man under det dygnet röra runt så att smutsen far runt tillräckligt för att fara in i pumpen och sedan efter detta är gjort backspola?
« Senast ändrad: juli 13, 2012, 15:46:52:52 av frida »
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur använder man flockningsmedel?
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2012, 16:45:10:10 »
Min erfarenhet är att flockningsmedlet även hjälper för att fånga upp damm/smuts/pollen och alger som "dödats" av kloret på ett effektivare sätt än att bara köra pumpen.
Omrörning (eller bad) är viktig oavsett vilken smuts man vill att flockningsmedlet skall binda samman till större partiklar.

Nu är detta bara vad jag upplever, kanske är det som fia säger, och mina erfarenheter bara är av psykosomatisk natur.  :)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Hur använder man flockningsmedel?
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2012, 20:10:00:00 »
När jag använder det så lägger jag en i skimmern o kollar sen dagen efter så den tagit slut, sen backspolar jag.
Låter alltså cirkulationen vara på över natten.
Jag har aldrig sett några flockar på botten när jag gör så här, det brukar räcka.

Den infon jag har, angående flockmedlet, är från Nitros hemsida o har läst på burken, ingen annan erfarenhet.
Tycker bara det är synd att slösa flockmedel på alger när de säger att det är till för något annat. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur använder man flockningsmedel?
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2012, 09:29:31:31 »
Nu har jag läst på en stund, och det som sker när man flocklar är att man tillsätter ett salt, oftast aluminiumsulfat, som är positivt laddat.
De metaller och andra föroreningar som finns i poolen, och är riktigt små, t.ex. virus och bakterier är som regel negativt laddade.
De positivt laddade flockningsmedlen klumpar ihop sig med de negativt laddade partiklarna oavsett om det rör sig om metalliska eller organiska ämnen, och dessa "flockar" kan tas upp av sandfiltret.

Infogar del av en artikel som jag hittade på mimers brunn som förklarar varför man flockar och vad som händer.
Artikeln rör rening i större skala, men bör kunna appliceras även på pooler.
När det gäller flockning av metaller så är det nog särskilt viktigt initialt efter vattenbyte, men med tiden blir det andra saker som man flockar bort, som t.ex. damm, pollen, (döda) alger, virus och bakterier.
Så tolkar i vart fall jag det jag läst.

Citera
Bakgrund till flockningens nödvändighet
Ytvatten är oftast rikligt förorenat av humus (nedbrytningsprodukter från växter) och oorganiska mikroskopiska partiklar som lera. De två nämnda kan vara så små som
0,05 mikrometer (µm) och de kallas kolloider om de är mindre än 0,1 µm.
Även bakterier kan ha en storlek på 0,5 µm och virus är på 0,02 – 0,2 µm och det tål att jämföras med den finaste mikrosilduken som har en masköppning på 10 µm som endast stora grejer fastnar på som t.e.x. alger.
De nämnda ämnena ger vattnet färg och grumlighet, smak, lukt och är dessutom
kontaminerat av bakterier och virus av varierande grad.

Deras mått medger att sandbäddarna inte klarar av att filtrera det, för det passerar genom sanden. Det går heller inte att avlägsna från vattnet med flotation d.v.s mikroskopiska luftbubblor på 30-80 µm; för trots luftbubblornas mikrostorlek så är dom fortfarande 60-1500 gånger mindre än den minsta luftbubblan.
Sedimentering är utesluten eftersom dom mikroskåpiska partiklarna skulle behöva flera månader till flera år att lägga sig på botten.

Flockningsprocessen
För att vi skall kunna skilja av de små partiklarna som knappast sedimenterar av sig själv, så måste vi helt enkelt göra dem större så att de sjunker snabbare med så kallad fällningskemikalie (koagulant) :
Partiklarna i vattnet är normalt negativt laddade och eftersom de har samma laddning så stöter de bort varandra och medför en oförmåga att klumpa ihopa sig och bilda flockar. Därav kommer det att man använder en flockningsmedel som vanligtvis är en salt vars aktiva del är positivt laddat (aluminiumsulfat, järnklorid) för att få partiklarna att koagulera (neutralisera ytan).

För att få koaguleringsprocessen så blandas koagulanten (flockningsmedlet) i råvattnet som löses upp för att vid kontakt med partiklarna, kolloiderna neutralisera dess negativa ytladdning med sin egna positiva laddning. Härefter kan partiklarna inte repellera (stöta ifrån) varandra eftersom de har blivit laddningsneutrala.

Det finns även mer info om just bakterier och virus, bland annat som rör en rengöringsprodukt som är positivt laddad för att låsa fast bakterier och virus:
Citera
Antiviba® har egenskapen att den
motverkar oönskad bakteriell tillväxt
under lång tid. Det är endast genom upprepad ytnötning som
Antiviba® behöver återappliceras. Medlets sammansättning
omfattas av en högmolekylär polymer som har förmågan att
den laddar en behandlad yta positivt, utan att påverka grundmaterialets ytegenskaper. Eftersom alla typer av bakterier och
de flesta virus är negativt laddade, fäster de på den aktiva ytan
utan att kunna frigöras och föröka sig under extremt lång tid.
« Senast ändrad: juli 14, 2012, 09:32:53:53 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad frida

SV: Hur använder man flockningsmedel?
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2012, 00:21:54:54 »
Citera
För att få koaguleringsprocessen så blandas koagulanten (flockningsmedlet) i råvattnet som löses upp för att vid kontakt med partiklarna, kolloiderna neutralisera dess negativa ytladdning med sin egna positiva laddning. Härefter kan partiklarna inte repellera (stöta ifrån) varandra eftersom de har blivit laddningsneutrala

Undrar om denna process att bli laddningsneutral är omedelbar eller om det tar tid?
Undrar om det skiljer i densitet på en laddningsneutral och en negativt laddad partikel? För när jag flockade nu, så började ju de vitgråa döda algerna flyta kring i hela poolen och inte bara ligga på botten. Det underlättade ju när man ska få in allt i pumpen ... vilket ändå inte förklarar varför flockmedlet ska vara i breddavloppet iofs?
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur använder man flockningsmedel?
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2012, 08:07:32:32 »
Det beror nog på hur mycket negativt laddade partiklar man har, ju fler negativt laddade partiklar, desto snabbare neutralisering av de tillförda positivt laddade elektronerna.
Huruvida flockarna svävar runt eller faller till botten har nog mest att göra med om du kör cirkulationen eller ej.

Det jag noterat är att mer smuts fastnar i filtret om man kör cirkulationen och badar i poolen medans flockningsmedlet verkar.
Om poolen inte används lägger sig lite mer smuts på botten eftersom sjunkhastigheten stiger i takt med att flockarna växer.

Kanske är det också så att viss "ihopklumpning" sker redan i ledningen mellan skimmer och sandfilter, och att man därför rekommenderar tillsättning av flockkuddar i skimmern?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Susanne1

SV: Hur använder man flockningsmedel?
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2012, 21:27:14:14 »
Lånar tråden lite..
Jag hade för hög ph Sänkte ph och fick grumligt i poolen Hade då vanlig filterpump
Har försökt dammsuga poolen dagligen men bildas hela tiden nya brunfärgade "tussar" på bottnen  >:(
Bytte till sandfilter i förrgår Hur går jag tillväga för att bli av med dessa bruna flockningstussar som aldrig försvinner ?
Mkt tacksam för svar

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur använder man flockningsmedel?
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2012, 08:45:08:08 »
Med sandfilter skall det räcka att du sätter i flockningsmedel (sticks som läggs i skimmern) och kör cirkulationen dygnet runt.
Det kan ta några dagar innan det är helt klart vatten.

För oss verkar det som att filtret börjar "släppa ut" flockarna igen efter ett par dygn efter att man satt i flockningsmedlet, så vänta inte för länge med att backspola.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag