Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, men här i Sverige är ju vintersäsongen den riktiga SPA-säsongen, i vart fall använder vi vårt SPA mest på vintern.I och för sig kan det väl bero på att vi har både pool och SPA, men i Sverige är det nog ytterst få som stänger av sitt SPA på vintern, skulle i så fall vara de som har dem på sin sommarstuga i så fall.Jag skulle nog spara ca 5 kWh/dygn i runt 90 dagar, alltså ca 450 kWh/år, och det skulle ta lång tid att spara in en solfångare + en Grunfoss Alpha 2.
Solpanelens överdelen ligger i höjd med vattenytan. Sandfiltret ligger i en annan krets och motståndet i solpanelen är minimalt. På videon kommer det inte mycket vatten genom delfinens mun eftersom jag ställt returventilen så att huvudflödet går direkt in i jacuzzin. Vattenflödet är ca 1200 l/h.
Steffe, man måste skilja på effekt och energi. Reningspumpen (370 W) går 15 minuter per dygn medan 5 W pumpen går i snitt 3 - 4 timmar per dygn. Reningen (inte värmningen) tar således 93 Wh/dygn, värmning tar 20 Wh/dygn. Jacuzzin är på 1200 liter och jag har räknat ut att Reningspumpen klarar 1200 liter på en kvart. Cirkulationspumpen för värmning behöver en timme att pumpa runt 1200 liter. Under den timman ökar temperaturen i jacuzzin ca 3 grader. När jag talar om 7 kr/år är det bara värmning jag talar om.