VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur man optimerar effekten med solfångare.  (läst 17805 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svempa

  • Glad, nybliven poolägare.
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pool Guard 1.
« Svar #10 skrivet: oktober 23, 2006, 21:37:58:58 »
Kära Gustaf!

KAnske du kan berätta mer om vilka som är ackrediterat institut för testning av just pooltäckning. Om jag förstått det hela rätt så är det Boverkets regler som gäller. Deras krav är ganska "öppna" för tolkning, endast med essensen (enl min tolkning) att man skall ha skyddat tillräckligt mycket.
Lika luddigt som "nödig kännedom" när det gäller vissa el installationer (kontentan... gör du fel så hade du inte nödig kännedom).

Jag har MYCKET svårt att tro att det överhuvudtaget finns ett "godkänt" pooltäcke . Enl EU:s regler så är det isådana fall endast ackrediterade institut som har lov att avgöra detta (i allafall i de branscher jag arbetat inom).....

Jag tvivlar inte på att PoolGuard är ett bra och säkert system. Skulle bara fattas när det kostar mer än vad många av oss här på forumet betalat för sin swimmingpool med tillbehör. Men stämpeln "Godkänt" skulle jag allt vilja veta mer om.


Svempa
O
Pool: Opal Åttan 9,2x6m, 150cm djup från Nettopool.
Uppvärmning: Värmeväxlare

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur man optimerar effekten med solfångare.
« Svar #11 skrivet: oktober 23, 2006, 22:08:57:57 »
Det finns inga skydd som är 100%, i alla fall inte så länge de inte är stängda och låsta.
En ständigt stängd pool skänker inte någon glädje, och en pooltäckning som inte går att öppna relativt lätt har jag inte sett.

Nu vet jag inte hur poolguard fungerar, men jag ställer mig också mycket tveksam till att det är "det enda godkända" poolskyddet på marknaden.

Visa mig gärna det regelverk som styr vad som är godkänt och inte enligt svensk lag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Hur man optimerar effekten med solfångare.
« Svar #12 skrivet: oktober 24, 2006, 08:47:03:03 »
 O0 Jan_Banan du har alldeles rätt.
Ju mer vatten som kan passera solfångarna när solen skiner desto mera värme kan man ta vara på. Om man tänker på ett någorlunda logiskt sätt så inser man att han har rätt. Även om man inte exponerar vattnet i solfångarna så lång tid så kommer allt vatten att gå förbi solfångaren igen då lite snabbare än om man hade begränsat flödet.
MEN,, det som han inte räknar med är enegiåtgången för att driva pumpen! Det går åt en hel del energi om man t.ex har en 0.5 hk pump. Annars skulle det vara lönsamt att köra solfångarna efter solens upp och nergång för att få maximal exponeringstid. Det finns ett jämviktsläge när det inte är lönsamt att köra pumpen mer än behovet för att rena vattnet. Men att hitta detta är inte det lättaste. Skulle tro att de flesta kör reningen efter en bestämd cykel dvs kanske tre till fem timmar per dag. Då är det ju lämpligt om de timmarna sammanfaller med högsta solståndet på dagen.
Men jag vill gärna ha synpunkter på mitt resonemang så kom igen!! >:D
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Nicodemuz

SV: Hur man optimerar effekten med solfångare.
« Svar #13 skrivet: november 18, 2006, 11:16:49:49 »
Visa mig gärna det regelverk som styr vad som är godkänt och inte enligt svensk lag.

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=623

http://webtjanst.boverket.se/Boverket/RattsinfoWeb/vault/BBR/PDF/BFS2006-12BBR12.pdf (sid 79-)

Denna tycker jag beskriver området bra:
http://www.skyddsnatet.nu/SRV/Securite.nsf/0/2a2338e624f9319fc1256bce00325203!OpenDocument&AutoFramed

Slutsatserna är iallafal att allt vatten på tomten med djup över 0.2m skall ha skydd mot barnolycksfall.
Man kan också konstatera att skimmers utan galler där barnen kan stoppa ner handen och fastna och få skador av pumpens kraftiga sugkraft inte heller är tillräckliga.

Själv tycker jag att ett staket som inte ger möjlighet till fotfäste är den bästa lösningen då den permanent är på plats och man bara behöver försäkra sig om att man stänger grinden efter sig. Staket ger nämligen andra positiva resultat så som insynsskydd, vindskydd och bullerdämpande (grannarna hör mindre av skrattet och plasket).

Det skedde ett olycksfall tidigare i år någonstans i närheten av Umeå (Robertsfors?) där ett litet barn traskat i väg under någon minut och ramlat i familjens trädgårdsdamm och drunknade. Med enkla säkerhetsåtgärder hade olyckan kunna undvikas. Legalt är ägarna av dammen, i det fallet föräldrarna, skyldiga till vållande av annans död. Jag vet dock inte om de blev åtalade, tillräckligt grymt straff att förlorat sitt barn...

Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Utloggad Björnen

  • Gör-det-självare
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Skidåkare på El Teide
    • Visa profil
SV: Hur man optimerar effekten med solfångare.
« Svar #14 skrivet: januari 24, 2007, 16:51:19:19 »
Kan man värma en 1200 Liters jacuzzi med 15W?

Jovisst, till vänster på bilden nedan finns en solpanel som kan ge upp till 4000W (1000W/m2). Solpanelen är placerad under vattenytans nivå för att cirkulationspumpen skall slippa lyfta vatten. Emellertid finns det en ventil som vid mer eller mindre stängt läge tvingar upp vattnet till delfinens mun.

Pumpen drivs av ett 12V-nätaggregat från en slaktad PC. När jag hittar en billig solpanel, kommer istället denna att driva pumpen. Nu sitter ett relä mitt på solpanelen, vänd mot solen.

Det är ett ombyggt skymmningsrelä som bara ger ström till pumpen när solen går ur moln. På vintern blir temperaturen på eftermiddagen ca 25 grader, om sommaren max 40 grader tack vare en termostat placerad före pumpen begränsar den högsta temperaturen - detta gäller på Teneriffa.

För att inte för mycket värmen skall stråla ut under natten, täcks jacuzzin när den inte används med en ett värmeisolerande "täcke". Det är gjort av plast, sådan som man använder som tak till carports eller tak till uterum.
 8)
« Senast ändrad: januari 26, 2007, 19:01:14:14 av Björnen »

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Hur man optimerar effekten med solfångare.
« Svar #15 skrivet: januari 24, 2007, 17:37:48:48 »
..........begränsar den högsta temperaturen - detta gäller på Teneriffa.....

 O0 Noen har i det miste vett til å bosette seg på rett plass når det gjelder pooloppvarming  8)

...og velkommen til forumet.

Utloggad Björnen

  • Gör-det-självare
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Skidåkare på El Teide
    • Visa profil
SV: Hur man optimerar effekten med solfångare.
« Svar #16 skrivet: januari 26, 2007, 14:56:58:58 »
Jan-banan, ja det var en lång utläggning. Min 15W pump pumpar 1200L/h genom solpanelen till Jacuzzin som är på just 1200 L. Min "solgivare" ser till att pumpen bara går när det är soligt, när solen går i moln stannar pumpen. Pumpen ger konstant flöde. Temperaturskillnaden ligger normalt på ca 3 grader.

Bland inläggen förespråkas "maximalt" flöde. Antag att jag hade en pump som gav dubbelt så högt flöde, hade jag då fått ut dubbelt så hög effekt? Nej, det tror jag inte. Temperaturskillnaden borde teoretiskt bli hälften och då blir effekten densamma.

Om någon kan bevisa motsatsen borde jag satsa på en solpanel som kopplades direkt till pumpen. Då hade földet påverkats av instrålningen. Hur fungerar det?

Jag tror att faktorer som att förhindra utstrålningen på natten är väsentligare.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hur man optimerar effekten med solfångare.
« Svar #17 skrivet: januari 26, 2007, 15:16:27:27 »
Solfångare är bara en värmeväxlare och man får ut högre effekt vid större skillnad mellan primär (sol) och sekundär (pool), så är det i praktiken, men som jag tidigare skrev i ett inlägg att i praktiken spelar det förmodligen ingen roll i en poolapplikation!

Och det skulle ju förstås inte bli dubbelt så hög effekt, då skulle det ju spela roll....men säg att du höjer tempen 3,0 grader mellan in-/ut-lopp vid 1200 l/h och med 1,7 grader vid 2400 l/h så har du en högre effekt, om än liten. Rent praktiskt är det viktigare i en pool att som tidigare påpekats kyla poolen så lite som möjligt!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Hur man optimerar effekten med solfångare.
« Svar #18 skrivet: maj 09, 2007, 11:40:54:54 »
Kan inte låta bli att komma med ett inlägg i debatten.
Jag tror på så högt flöde som möjligt upp till att det inte finns någon värme mer att hämta ur solfångarna.
Som jag har min reglercentral inställd så stänger ventilen för flödet till solpanelerna vid 1.5oF vilket motsvarar 0.83oC. Den öppnar igen vid 4oF vilket motsvarar 2.2oC.
Detta för att man inte skall få en ventil som går fram och tillbaka vid minsta solglimt och motsvarande tempökning.
Jag tror att detta är den optimala lösningen och då har jag by-passventilen öppen för fullt hela tiden.
Ello O0
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Nicodemuz

SV: Hur man optimerar effekten med solfångare.
« Svar #19 skrivet: maj 10, 2007, 17:51:00:00 »
Rätta mig om jag har fel men är inte fryspunkten 32 grader Fahrenheit och allt där under skulle betecknas som minusgrader i Celsius? Dvs 32 grader Fahrenheit motsvarar 0 grader Celsius.

Isåfall tror jag att din ventil aldrig stänger.
Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag