Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag har fått förklarat för mig så är redoxvärdet extremt ph beroende dvs lite upp eller ner på ph (ska räcka med en skillnad på 0,2 i ph) och redox drar iväg.Har inte kört med detta själv utan fått detta förklarat för mig. Vore intressant om någon kan tillföra mer info kring detta då det verkar bra annars.
Att anpassa klordosen till verkligheten kan man ju göra på olika sätt, tex med Pahlens minimaster som väl inte mäter på detta vis.
När det gäller just klor så mäter minimastern mängden fritt klor och justerar automagiskt det mot ett referensvärde. Jag vet inte riktigt vad du menar med att "anpassa klormängden efter vattnets reningsförmåga". Men referensvärdet för fritt klor är ju fast och man autodoserar mer vid högre belastning och mindre vid låg belastning, men givetvis fortfarande mot börvärdet. Jag är inte tillräckligt påläst för att avgöra om det har något praktiskt värde att kunna justera även börvärdet.