CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Polypropylen - bra material?  (läst 42492 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pea

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #30 skrivet: maj 08, 2012, 23:08:50:50 »
Alla försvarar just sitt val med näbbar och klor, allt är precis som vanligt ;)
Det valet just jag har gjort måste givetvis vara bäst annars hade jag ju valt något annat...
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #31 skrivet: maj 08, 2012, 23:13:22:22 »
Precis, och det är ju fördelen med att det finns många olika typer, alla kan köpa det som de tror på.
Nackdelen är att det blir en djungel, men å andra sidan är det ju därför detta forum behövs, så det får jag väl tacka för.  O0
De flesta poolstommar som idag säljs är ju rätt väl beprövade, och fungerar bra, men som vanligt måste man vara medveten om att de allra billigaste stommarna som regel inte håller lika länge.

Just när det gäller poolstommar skulle jag dock vilja säga att devisen "man får vad man betalar för" inte alltid stämmer, det finns bra poolstommar som håller länge utan att kosta skjortan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Pea

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #32 skrivet: maj 09, 2012, 00:23:06:06 »
Just när det gäller poolstommar skulle jag dock vilja säga att devisen "man får vad man betalar för" inte alltid stämmer, det finns bra poolstommar som håller länge utan att kosta skjortan.

Som ex murade i Lecasten  O0
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #33 skrivet: maj 09, 2012, 01:05:30:30 »
Ja, och de tillhör ju definitivt inte de billigaste.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #34 skrivet: maj 09, 2012, 06:50:01:01 »
Alla försvarar just sitt val med näbbar och klor, allt är precis som vanligt ;)
Det valet just jag har gjort måste givetvis vara bäst annars hade jag ju valt något annat...

Näe jag håller inte med om att det är så enkelt.

Det är självklart att man väljer utifrån olika förutsättningar (budget, gör-det-själv, köpa tjänst, kvalitetskrav, prylmani osv) och därmed slutar det i olika val. Det har inte att göra med vad som är bäst.

Jag tror däremot att en diskussion kring grundläggande skillnader mellan poolstommarna är bra för de skiljer sig fundamentalt åt, både i fråga om hur de monteras, vem som säljer, vem som kan reparera, i vilken utsträckning man kan avgöra kvaliteten på produkten, leverantörens förutsättningar att göra rätt för sig osv osv.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #35 skrivet: maj 09, 2012, 07:05:13:13 »
Oavsett skälet till det val man gjort så är ju det egna valet trots allt det som anses vara bäst/mest prisvärt.
Visst finns det skillnader i förutsättningar rent ekonomiskt, men i förhållande till budget så gör ju de flesta det för dem mest lämpliga valet, och då har man ju naturligtvis en bestämd uppfattning om den typ av stomme man valt.
Att på ett objektivt sätt bestämma vad som är bästa konstruktion anser jag vara mer eller mindre omöjligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #36 skrivet: maj 09, 2012, 07:36:50:50 »
Jag misslyckas med att få fram min poäng.

Jag tror dom flesta inser att det egna valet är "bäst" bara utifrån de egna förutsättningarna. Det finns många "bäst" beroende på vad man har för preferenser.

Att hitta en stomme som är objektivt bäst i alla kategorier är omöjligt eftersom den inte finns. Att hitta en stomme som är "bäst" givet ett antal förutsättningar är ju fullt möjligt.

Jag tycker det är att förminska deltagarna i diskussionen när man säger att alla bara argumenterar för sitt val (bara för att det är valet man gjort). Tycker att många är duktiga på att förtydliga varför man valt som man gjort och många här har ju gjort väldigt medvetna val av poolkonstruktion och utrustning.
 
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #37 skrivet: maj 09, 2012, 09:27:18:18 »
Visst är det så, men inte ens de som gjort bra val har alltid köpt bästa möjliga stomme för deras behov i förhållande till sin budget, jag kan hålla med om att det antagligen finns en bästa stomme i alla olika situationer, men att det är mer eller mindre omöjligt att veta om man har gjort rätt val.
Eller så kan man vara mer tillbakalutad och mena att alla gjort rätt val för de behov de har.

Att specificera de förutsättningar som finns inför bygget och de behov och önskemål man har, satt i relation till den budget man har kan som regel göra att man kan fatta ett skapligt beslut, så man får väl trots allt säga att medvetna val som regel är välgrundade och resulterar i en bra stomme.
Sen hänger det ju en hel del på leverantören huruvida man blir nöjd med sitt köp eller ej.
Typ, alla prylar skall komma på utsatt tid, vara hela och fungera, och OM det finns problem skall de lösas på bästa möjliga sätt utan onödigt krångel.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Pea

SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #38 skrivet: maj 09, 2012, 09:57:01:01 »
Ställer man en fråga på ett forum om vilket köp som är bäst så rekar folk i princip alltid det som dom själva har köpt, finns givet undantag men mestadels är det så, spelar ingen roll om det gäller pooler, hifi prylar eller aktier. Bästa poolstommen lär väl vara helgjuten men få har råd så ingen rekommenderar den.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad acce

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Polypropylen - bra material?
« Svar #39 skrivet: maj 09, 2012, 11:25:17:17 »
Det är väl solklart att vi alla väger in olika personliga faktorer i vårt poolval, väldigt mycket är det den personliga känslan som spelar in som kan påverkas av en mängd saker. Det här ämnet verkar lite hett och har fått många läsare på kort tid och skulle helt enkelt platsa bättre i tråden " vad avgjorde ditt val av pool " För från början handlade det om en tvist mellan köpare och säljare men övergick till valet av pool-konstruktion. De flesta människor har en egenhet att alltid försvara sitt val om det så gäller bil , hus, klädstil mm. vilket turligt nog ger oss en marknad med olika urval så vi slipper vara så lika O0
Jag kan bara argumentera för mitt val med mina förutsättningar, rätt eller fel får tiden utvisa.
Polypropylen pool 3,4x7,0x1,5. luxlama vp. dallas pooltak, dolphin poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag