Nedanstående "manual" är en beskrivning på hur jag bar mig åt. Det finns säker alternativa metoder som är bättre men som sagt jag nåde målet. Manualen ska dessutom ses som ett stöd inget annat. Var och en som följer denna beskrivning gör det på egen risk.
1.Min elpatron ser som på (bild 1). Kontrollera genom att mäta motståndet över matningen till elpatron. Instrumentet ska indikera avbrott.
2.Mät upp det nya elementet så att inte det är trasigt också... Det vore ju förargligt. dessutom tror jag det är svårt att få delen utbytt om den varit installerad. Min patron gav en resistans på 18,7Ohm (ca 2800W)
3.Bryt strömmen
4.Leta reda på avstängningsventilerna, en på var sida om el patronen. Mina var av en mycket smidig variant (Bild 2). Ta bort plastsäkringen och stäng bajonettfattningen ordentligt,
5.Ta bort givarna från kortet finns ett litet plastbleck som ska tryckas in dvs inget våld, det ska gå enkelt, (Bild 3). (Höger givare till höger på kortet och vänster till vänster.) Passa samtidigt på att med hjälp av 10:ans fasta nyckel avlägsna muttrarna som håller patronen på plats finns en på undersidan också. Tappa inte bort taggbrickorna då dessa är till för att ge ordentlig jordning. Avlägsna dessutom anslutningarna till elpatron jag lossade mina på kortet (10:ans hylsa) Dessa syns på (bild 1)
6.Nu är det dags att lossa tuben, skruva lite försiktigt med handkraft bort de vita ”plastmuttrarna” Jag skruvade bort dessa, behöver man nog inte göra men det var så enkelt så så fick det bli. Skjut röret lite åt sidan så att vattnet rinner ut (Bild 4) Ta sedan bort röret.