Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: MAFFES Betongpool bygge  (läst 136083 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Steffe

SV: MAFFES Betongpool bygge
« Svar #160 skrivet: april 25, 2011, 12:18:59:59 »
På vilket sätt är den paj? Får du felkoder? Om man bara borde kunna härleda felet så skall väl de kunna skicka en reservdel utifall du vill laga själv så att du sparar lite tid. Vad kan gå sönder i en värmepump egentligen? Flödesvakten, displayen, chillern och fläktmotorn kanske. Ingen av dessa delar är väl vidare svår att byta.

Poolgiganten

Utloggad Maffe

SV: MAFFES Betongpool bygge
« Svar #161 skrivet: april 25, 2011, 18:18:23:23 »
Nä, jag har en 5 år gammal pump. Finns bara on-off knapp och ett termostatvred. Inget annat. Jag skall ringa Pahlén till veckan och kolla. Sist ville de prompt ha upp pumpen så vi får väl se....

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: MAFFES Betongpool bygge
« Svar #162 skrivet: april 26, 2011, 07:01:05:05 »
Det absolut vanligaste är väl att tempgivarna pajar, eller att flödet är för lågt, så att flödesvakten begränsar.
Min granne hade samma problem förra sommarn.
De hade fel på sandfiltrets tryckmätare, så de insåg inte att sandfiltret behövde backspolas.

Vid uppstart av poolen fastnar mycket skit i filtret, och man kan behöva backspola rätt ofta för att hålla flödet tillräckligt högt, 1 dygns drifttid torde kunna stämma rätt väl med ett igensatt filter, med för lågt flöde som följd.
Backspola, och testa ta bort flödesriktarna vid inloppen i poolen, för att minimera motståndet, och maximera flödet, då kan du på ett relativt lindrigt sätt "utesluta" flödesvakten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Maffe

SV: MAFFES Betongpool bygge
« Svar #163 skrivet: maj 14, 2011, 13:54:15:15 »
Nu har jag grejat med det mesta. Bytt cirkulationspump ( som det också var fel på )
Det är med största sannolikhet så att jag måste skicka in värmepumpen till Pahlén i år igen...
Nu går, hur jag än gör manometern upp på 2 Bar!! Alltså över det röda fältet. Är den paj nu också?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: MAFFES Betongpool bygge
« Svar #164 skrivet: maj 16, 2011, 06:47:24:24 »
Vad visar manometern när pumpen står still?
Om den går ned till 0 med stillastående pump så borde det inte vara nåt fel på mätaren, även om det inte är omöjligt.
Det vanligaste är att manometrarna fryser, och då brukar de visa för mycket med pumpen avstängd, och stiga med lika många hekto som i normalfallet.
Typ visar 1 bar med pumpen av, och 2 bar med pumpen igång.
Har du verkligen 2 bar i systemet så har du ju mer eller mindre plugg i systemet, och det kan förklara varför poolvärmepumpen inte funkar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: MAFFES Betongpool bygge
« Svar #165 skrivet: maj 16, 2011, 21:19:53:53 »
Har du tömt ned poolen under vintern?

Är det möjligt att möss tagit sig in i ledningarna?, och isf släpat dit ngt som bromsar flödet skapar mottryck och därmed slåt ut VP

Har en kompis som fick möss i garaget via ledningarna från poolen när pumpen var bortkopplad, och även hade strul med "skit" i ledningarna.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Maffe

SV: MAFFES Betongpool bygge
« Svar #166 skrivet: juni 01, 2011, 17:09:26:26 »
Jag sänker nivån bara till under avloppet. Värmepumpen skruvar jag loss och ställer in i garaget. Ledningarna pluggar jag igen med handdukar.
Manometern visar 1 när systemet står still och 2 till 2,5 när det är igång. Jag har känt vid inloppen och det verkar vara som det alltid har varit utan att vara 100 på riktigheten.
Nu är det så att jag har i denna vevan bytt cirkulationspump då elkillen hittade en trasig fas på den gamla? Jag har bytt sanden i filtret och haft VP hos Pahlén där de inte hittade något fel på den. Trots att de felsökte i 3 timmar. Faktum kvarstår efter 3 dygns körning. Ingen värme >:(

Utloggad Zaphod

SV: MAFFES Betongpool bygge
« Svar #167 skrivet: juni 01, 2011, 17:58:28:28 »
Vad det gäller manometern, har den nog tagit sitt pick & pack och dragit till de sälla jaktmarkerna, d.v.s. dött. Tyvärr är det nog bara att investera i en ny manometer.

I övrigt kan jag bara beklaga och hoppas att det löser sig <sol>

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Maffe

SV: MAFFES Betongpool bygge
« Svar #168 skrivet: juni 01, 2011, 20:21:43:43 »
Så allt beror på en kass manometer? Verkar knepigt...

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: MAFFES Betongpool bygge
« Svar #169 skrivet: juni 02, 2011, 13:18:10:10 »
Trasig manometer lär väl inte ha några andra effekten än att du inte läsa av trycket....
Skulle dessutom tro att du ar 1-1,5 bar i systemet vilket vekar rimligt i normalläge.

Är VP en eller trefas?, jag hade strul med min (trefas) och det visade sig vara en eletronisk fasvakt som stoppade pumpen hela tiden, trots att alla faserna var med.

Annars är jag inne på riktigt råa tester, typ koppla på en slang efter VP och låt vattnet flöda ut, om den då kör igång så är flödet för litet --> ngt bromsar flödet i systemet.

Känns tyvärr inte som några rimliga teorier :)

Best of luck !!

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag