VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bästa resultat utav vatten kvalite?  (läst 4601 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VT

Bästa resultat utav vatten kvalite?
« skrivet: december 06, 2011, 20:34:54:54 »
Undrar om ni har något bra tips hur man håller den bästa vatten kvaliten i era spa?

Har bytt vatten nu efter 1 månad då det vart lite skitigt i helgen när vi  badade 5 st i 4 tim i sträck.....
Har innan kört med snabbklor innan vi badat ca 2 tab då vi är 2 som badar oftas..

Mycket tacksam för lite tips. PS. har ozonrengörning som går 4 X 2 tim per dag och vi badar ca 3 ggr i veckan.

///VT

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa resultat utav vatten kvalite?
« Svar #1 skrivet: december 06, 2011, 22:57:55:55 »
Jag klorerar ordentligt efter varje bad, minst 2 matskedar.
Efter ett femmannabad i 4 timmar kan det nog behövas 3 matskedar (om du frågar mig).
Vi har både ozon, klor och silverjoner.
Silverjonerna aktiverar man med "syretabletter" innan bad, och klorerar gör man efteråt.

Ozonet skall göra att man inte behöver klorera när det inte används, men det funkar INTE för oss, jag måste klorera ca var 3-4 dag om SPA:t står oanvänt för att vattnet skall vara friskt.

Jag kör med ca 39°C under årets kalla period.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JFMR

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa resultat utav vatten kvalite?
« Svar #2 skrivet: december 07, 2011, 10:17:23:23 »
Jag skulle säga badar ni 5 st i 4 timmar så måste du klorera medans du badar.
När vi badar ett par st och länge så brukar jag slänga i 3-5 tab (snabbupplösta) var 45 min.
Jag skulle säga att är man 5 st som badar och även om du klorat innan så är kloret förbrukat på ca 45-60 min.
Sen så självklart shockklor efter bad.

Utloggad VT

SV: Bästa resultat utav vatten kvalite?
« Svar #3 skrivet: december 07, 2011, 20:37:27:27 »
rickard:  använder du snabbklor eller chockklor, eller är det samma tabletter vi pratar om?

Har ni kikat ph värdet, det var ok. så jag hällde i 4 st tabletter för att påbörja att ha fräscht vatten.  så nu ikväll efter vi badat skulle du rekommendera att hälla i 2 st tabletter direkt efter?  (bra att veta)...
Hur ofta gör du rent ditt filter? samt kör du filterclean ett par timmar i en hink eller vad skulle du rekommendera att göra för att få bästa resultat?

& tack jfmr för svar angående om man badar 5 st en längre tid i badet! :)


Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa resultat utav vatten kvalite?
« Svar #4 skrivet: december 08, 2011, 09:50:21:21 »
Jag har klorpulver.
Ph får jag höja då och då.
Vårt SPA används inte sååå mycket, och jag är lite slarvig med filtret, rengör det ca varannan månad genom att spola det rent med vattenslangen utifrån och innifrån. 1-2 gånger/år blandar jag en hink med filterclean som det får stå en stund i, och spolar sedan av det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Bästa resultat utav vatten kvalite?
« Svar #5 skrivet: januari 09, 2012, 15:45:14:14 »
Ett riktigt bra tips är att duscha ordentligt innan man hoppar i, nedan följer lite fakta som förklarar:

1 gram jord innehåller ca 1 miljon bakterier
en duschad person avger ca 1/2 miljon bakterier
en duschad person avger ca 100 miljoner bakterier
1 gram tarminnehåll innehåller ca 1 miljard bakterier

Med dessa fakta så kan man med en liten tvätt innan kanske halvera sin kloranvändning. För tänk att varje bakterie och förorening som kommer i vattnet ska kloret desinficera.....

Tänk också på att bundet klor inte dödar några bakterier (Bundet klor luktar) Luktar ett spa eller en pool riktigt mycket klor så är det för att där är mycket bundet klor. Det enda sättet att lösa det bundna kloret är att tillsätta mer klor. Det är alltså inte som folk tror att men har för mycket klor när det luktar klor. Därför kan det vara bra att ha klorätare hemma så att man kan chockklora och sedan ta bort klor om det skulle visa sig att man har för hög klorhalt. Den bör inte vara över 5mg/l men det är inte farligt. Vid ca 10mg/l känns huden torr bara för att ha något att jämföra med.

mvh Henry

« Senast ändrad: januari 09, 2012, 18:52:04:04 av Rickard »

Utloggad MathiasS

SV: Bästa resultat utav vatten kvalite?
« Svar #6 skrivet: januari 09, 2012, 18:27:30:30 »
Kul med lite siffror. Inte undra på att badhusen har problem när grabbarna badar med fillingarna på under badbrallorna....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag