CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?  (läst 15310 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Laban

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #10 skrivet: augusti 20, 2011, 07:20:24:24 »
DET är vad jag skulle rekommendera, och skulle det visa sig att marken inte håller för årentruntdrift utan att tappa i kapacitet, så kan du köpa en poolvärmepump för 20 000 kr som du avlastar jordvärmen med under slutet på sommarn så att mrken får ladda upp sig innan vintern.

Är det verkligen någon ide att köra med jordvärme om man också måste ha en poolvärmepump (luft) ? Tänker mig att om man är osäker (som jag ex, 8 kW jordvärmepump och 58 m3 pool) så kanske man i så fall ska gå på poolvärmepumpen direkt. Inkoppling till jordvärmepumpen med värmeväxlare, poolstyrning, kulvert osv är inte direkt gratis. Känns som att det måste vara svårt att få igen de pengarna även om jordvärmepumpen eventuellt skulle vara lite effektivare under sommaren. Fast för mig känns det som att det borde vara tvärtom, dvs, poolvärmepumpen borde vara effektivare när det är varmt ute.

Citera
Att elda ved för 400 kr/m3 blir DYRT.

Ja det går en hel del ved så jag är osäker på om det ens är någon ide att köra upp värmen i poolen med vedvärmaren på vårkanten om man också har kopplat in en värmepump. Än så länge har veden varit "gratis" men till nästa år så kommer den att kosta och då kan det bli så att jag flyttar vedvärmaren till en badtunna istället. Hur mycket brukar det kosta för dig att värma upp poolen när den ska startas igång på våren ?

@Peteristan: korrosion , ja det var en del vita prickar i värmaren när jag tog loss den här för ett tag sen, så det kanske ligger något i det du säger. Tänkte då att det kanske var nåt med klor men aluminium + korrosion = vitt enligt vår kära vän google. Kanske ska stänga av flödet i den när man inte eldar.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #11 skrivet: augusti 20, 2011, 08:25:35:35 »
Vi startar poolen efter att ha kastat ur sista isflaken.
Beroende på väder går värmepumpen dygnet runt i ca 7-12 dagar, det krävs alltså ca 1350-2300 kWh för att få upp värmen till runt 30°C
Dela detta med (COP) 4 så får du en ungefärlig kostnad, 340-575 kr för att komma från +4 till +32 grader.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Steffe

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #12 skrivet: augusti 20, 2011, 09:00:29:29 »
Text

Va? Menar du att det finns företag som säljer produkter med med påslag så att de skall kunna tjäna pengar? Stoppa pressarna...;)

Du glömmer frakt + moms i din kalkyl, men givetvis tjänar säljaren mycket pengar i det beskrivna fallet. Det är ju upp till oss som kunder att hitta bästa dealen. Förstod inte vad du skrev om garantin, men givetvis så står säljaren för garantin utifall du köper av honom.




Utloggad Laban

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #13 skrivet: augusti 20, 2011, 09:44:29:29 »
Vi startar poolen efter att ha kastat ur sista isflaken.
Beroende på väder går värmepumpen dygnet runt i ca 7-12 dagar, det krävs alltså ca 1350-2300 kWh för att få upp värmen till runt 30°C
Dela detta med (COP) 4 så får du en ungefärlig kostnad, 340-575 kr för att komma från +4 till +32 grader.

Utan att ha mätt exakt hur mycket ved det har gått åt under sommaren så känner jag mig rätt säker på att ved inte är en billig lösning vid jämförelse, om man måste köpa veden alltså. Och då ska man förstås elda också vilket inte är överdrivet kul. Näe, vedvärmaren ut nästa år, jordvärme in och frikyla i sovrummen tillsammans med frånlufts.. så ska nog marken klara sig.

Utloggad Andreas_skåne

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #14 skrivet: augusti 20, 2011, 10:09:49:49 »
Det er mycket interessant. Så ni menar at ved er et dyrare alternativ enn vp? Ni har säkert rett, jag har bara gått i troen om at ved alltid er billigare enn el, och at det er alt jobbet som gjör det ointeressant for de fleste.

Om så er fallet får jag tenke om.

Snakker vi vp er der vel en rejäl sak som gäller, typ Gullber Janssons 26kW? Låter bare så hemskt med 4,87 kW inn.

Frågan er vad elen kostar när Tyskland skal stenge ned samtliga kärnkraftverk (senast 2020). Men den tid den sorg...

Så, er det den samlade kompetensens på poolforumets åsikt at jag skal köre på en vp som bas-system?
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad Andreas_skåne

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #15 skrivet: augusti 20, 2011, 13:48:05:05 »
Med risk for å låte tjatig, her kommer en ny fråga:

Jag har fått pris på en 9 kw vp for 15k ink moms. En 26 kw kostar 52k... Funker det å koppla 2 stk 9kw for å värme mine 100 kubik?

Altså 30.000 for 18 kw vs 52.000 for 26 kw...kan man jämföre sånt rakt av??
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #16 skrivet: augusti 20, 2011, 17:30:06:06 »
Jo, det ska ju fungera men jag tror i så fall det är bättre att ha dem parallella snarare än att ha dem i serie. När du fått upp temperaturen i poolen och det är varmare på sommaren ska du (teoretiskt) sen spara el om du stänger av en av dem...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad pennan

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #17 skrivet: augusti 20, 2011, 21:53:31:31 »
Jag skulle inte satsa på två vp utan en vp och solpaneler. Något dyrare kanske men mycket effektivare.

/Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Andreas_skåne

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #18 skrivet: augusti 20, 2011, 22:17:25:25 »
jaha?

Om jag starter med en 12 kW vp, som just nu selges til 14.900, og min totale budget for varme er max 50', vad får jag da i solpanel-väg for 35?

En 12 kW er for klen for min 100 m3 men mener du at solen skal kunne ge det tilskottet som saknas?

Som jag skrev i mitt første innlegg, vi vil gjerne ha en lång pool-sesong. Derav tanken om vedpanna. Något som trycker til ordentligt när vi vi ha et oktober-bad....

Har räknat meg frem til at ved er dyrt. Det er ca 1200 kwh i en kubik staplat ved. Med 80% verkningsgrad og en kostnad av SEK 400 kubiken betaler jeg 42 øre pr kwh. Med en VP med COP 5 betaler jeg tariff / 5 hvilket skulle bli 20-30 øre pr kwh, just nu.

Fördelen med ved er jo at jag kan få ut nesten 100 kwh. Da kan jag faktisk på et par dager fyre opp poolen en sen høst.

Men, 2 eller 3 värmepumper med 12 kw effekt er ikke så klent det heller....
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad Zaphod

SV: Värme 100 kubiks pool med 110 KW vedpanna?
« Svar #19 skrivet: augusti 21, 2011, 04:09:26:26 »
T.ex två stycken http://www.brilix.com/en/heat-pump-thp-170-P0810005.html skulle täcka ditt energibehov och inte spräcka din "värmebudget" med mer än ca. 3000:-,  totalpris 53000:- Detta är beräknat på en snabbkoll på div. pool-shopar.

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag