Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW  (läst 17146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseEd

Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« skrivet: juli 22, 2011, 15:28:42:42 »
Försöker förstå hur man ställer in flödet till min värmepump Luxlama. Använder bypass och optimalt flöde instruktionsboken är 4,2 m3/h och min cirkulationspump ger ca 10 m3/h. Mätaren på värmepumpen ger väl bara trycket ??
Hur säkerställer jag att jag inte har luft i värmepumpen ??  hittar inte någon avluftning ?
Instruktionsboken var inte den bästa kan jag tycka.......

Mvh Hasse

Poolgiganten

Utloggad Mr kanon

SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2011, 07:36:42:42 »
Ställ in flödet så att skillnaden på in och ut tempen på vattnet ur VVX:en är 1-2 grader så blir det bra.
Manometern visar trycket och tempen efter komressorn. Ex. visar den 2,2 MPa så är det 20 bar, alltså inte trycket på vattnet.

Utloggad HasseEd

SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2011, 10:05:19:19 »
Då provar jag att köra igång och ställer in så jag får en diff på ca 2 grader !
Behöver man lufta någonstans i VP eller luftar den sig självt p.g.a det stora flödet ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2011, 13:26:43:43 »
Den luftar sig självt, vill du vara riktigt säker på att all luft har skickats iväg kan du väl köra hela flödet genom värmepumpen en kortare stund.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad HasseEd

SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2011, 21:31:04:04 »
Ställ in flödet så att skillnaden på in och ut tempen på vattnet ur VVX:en är 1-2 grader så blir det bra.
Manometern visar trycket och tempen efter komressorn. Ex. visar den 2,2 MPa så är det 20 bar, alltså inte trycket på vattnet.

Hur jag än provar med bypasskranen(strypning) får jag bara 1 grads diff på in och utvattnet från pumpen, är det normalt ??

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2011, 22:00:50:50 »
Hur länge har du väntat mellan justeringarna, det tar kanske någon minut innan givarna reagerar på förändringen.
Beroende på motståndet i värmeväxlaren kan du behöva öppna bypassen nästan helt för att få flödet att gå förbi värmepumpen.

Om du bifogar en bild på bypassen kanske det går att ge ett säkrare svar, jag vet ju inte säkert var du har dina strypningar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mr kanon

SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2011, 04:28:35:35 »
1 grad är OK.
Om du öppnar by-passen alt. stänger till/från VVX:n sakta tills att VP:n stannar p.g.a. för lågt flöde och sedan öppnar den lite grann till VVX:n (så att den inte kommer att stanna för lågt flöde) så har du där uppnått det minsta flöde du kan ha. M.a.o. så kommer du också få maximal temp höjning. Tänk på att 1 grad med 5000 l/h ger mer värme än 2 grader med 2000 l/h. 1 grad 5000 l/h är = 5,8 kW. 2 grader 2000 l/h är = 4,64 kW.

Utloggad HasseEd

SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2011, 09:30:37:37 »
Hur länge har du väntat mellan justeringarna, det tar kanske någon minut innan givarna reagerar på förändringen.
Beroende på motståndet i värmeväxlaren kan du behöva öppna bypassen nästan helt för att få flödet att gå förbi värmepumpen.

Om du bifogar en bild på bypassen kanske det går att ge ett säkrare svar, jag vet ju inte säkert var du har dina strypningar.



Så här ser min "bypass" ut. Jag har bara vridit på lodrätta kulventilen.

/H

Utloggad HasseEd

SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #8 skrivet: juli 27, 2011, 09:41:21:21 »
1 grad är OK.
Om du öppnar by-passen alt. stänger till/från VVX:n sakta tills att VP:n stannar p.g.a. för lågt flöde och sedan öppnar den lite grann till VVX:n (så att den inte kommer att stanna för lågt flöde) så har du där uppnått det minsta flöde du kan ha. M.a.o. så kommer du också få maximal temp höjning. Tänk på att 1 grad med 5000 l/h ger mer värme än 2 grader med 2000 l/h. 1 grad 5000 l/h är = 5,8 kW. 2 grader 2000 l/h är = 4,64 kW.


Nu har pumpen stått och jobbat i 12h och jag har höjt temperaturen 3 grader(21-24 grader), vattenvolymen på poolen är ca 12 kubik. Har inte vågat öppna bypassen helt så att den har slagit ifrån för lågt flöde, men jag har strypt den helt så allt vatten rusar igenom VP och sen provat att öppna i steg och observerat tempdiffen över pumpen. Får ändå max tempdiff på 1 grad ?  Cirkulationspumpen ska klara ca 10 kubik/h.

Om jag jämför med min Luft/vatten VP som jag har till huset (CTC Eco air 105(5,9 kW)) så har jag en tempdiff på 5-6 grader på in och ut från VP.

/H

Utloggad Mr kanon

SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #9 skrivet: juli 28, 2011, 07:06:52:52 »
1 grad är OK.
Om du öppnar by-passen alt. stänger till/från VVX:n sakta tills att VP:n stannar p.g.a. för lågt flöde och sedan öppnar den lite grann till VVX:n (så att den inte kommer att stanna för lågt flöde) så har du där uppnått det minsta flöde du kan ha. M.a.o. så kommer du också få maximal temp höjning. Tänk på att 1 grad med 5000 l/h ger mer värme än 2 grader med 2000 l/h. 1 grad 5000 l/h är = 5,8 kW. 2 grader 2000 l/h är = 4,64 kW.


Nu har pumpen stått och jobbat i 12h och jag har höjt temperaturen 3 grader(21-24 grader), vattenvolymen på poolen är ca 12 kubik. Har inte vågat öppna bypassen helt så att den har slagit ifrån för lågt flöde, men jag har strypt den helt så allt vatten rusar igenom VP och sen provat att öppna i steg och observerat tempdiffen över pumpen. Får ändå max tempdiff på 1 grad ?  Cirkulationspumpen ska klara ca 10 kubik/h.

Om jag jämför med min Luft/vatten VP som jag har till huset (CTC Eco air 105(5,9 kW)) så har jag en tempdiff på 5-6 grader på in och ut från VP.

/H
Om du bortser från värmeförluster eller värmetillskott (solen) så har du tillfört poolen 41,8 kW/12 = 3,48 kW/h. (Vattnets entalpi x kg vatten x delta T / tiden sek.) 4,18 x 12000 x 3 / 43200 = 3.48 kW/h.
Det är inget farligt om den slår ifrån för lågt flöde.
Din CTC Eco har säkert 5 gånger så lågt flöde genom sin VVX.
Du har väl täcke på poolen? För annars tappar du säkert 4 grader per natt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag