CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW  (läst 17147 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Tjalle

SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #10 skrivet: juli 28, 2011, 08:00:45:45 »

Randvillkor

Flödet genom vvx är, inom visst område, oväsentligt:

-ju större flöde desto mindre temp. höjning - men effekten är (ungefär) konstant= temp.höjning i poolen är konstant.

Randvillkor 1: tillräckligt flöde genom vvx, så att pumpen inte slår ifrån.

Randvillkor 2: inte så stort flöde (tryck) att vvx skadas eller kavitation (bubbelbildning)

Jag har svårt att tro att vvx kan skadas av det tryck som en pool-pump kan skapa - men det är ju onödigt att ta några risker.

Jag har tidvis kört fullt flöde genom min VP.

Det är mycket sannolikt att du kan köra +- 50% av det rekommenderade flödet utan problem.

Poolgiganten

Utloggad HasseEd

SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #11 skrivet: juli 28, 2011, 08:54:10:10 »
1 grad är OK.
Om du öppnar by-passen alt. stänger till/från VVX:n sakta tills att VP:n stannar p.g.a. för lågt flöde och sedan öppnar den lite grann till VVX:n (så att den inte kommer att stanna för lågt flöde) så har du där uppnått det minsta flöde du kan ha. M.a.o. så kommer du också få maximal temp höjning. Tänk på att 1 grad med 5000 l/h ger mer värme än 2 grader med 2000 l/h. 1 grad 5000 l/h är = 5,8 kW. 2 grader 2000 l/h är = 4,64 kW.


Nu har pumpen stått och jobbat i 12h och jag har höjt temperaturen 3 grader(21-24 grader), vattenvolymen på poolen är ca 12 kubik. Har inte vågat öppna bypassen helt så att den har slagit ifrån för lågt flöde, men jag har strypt den helt så allt vatten rusar igenom VP och sen provat att öppna i steg och observerat tempdiffen över pumpen. Får ändå max tempdiff på 1 grad ?  Cirkulationspumpen ska klara ca 10 kubik/h.

Om jag jämför med min Luft/vatten VP som jag har till huset (CTC Eco air 105(5,9 kW)) så har jag en tempdiff på 5-6 grader på in och ut från VP.

/H
Om du bortser från värmeförluster eller värmetillskott (solen) så har du tillfört poolen 41,8 kW/12 = 3,48 kW/h. (Vattnets entalpi x kg vatten x delta T / tiden sek.) 4,18 x 12000 x 3 / 43200 = 3.48 kW/h.
Det är inget farligt om den slår ifrån för lågt flöde.
Din CTC Eco har säkert 5 gånger så lågt flöde genom sin VVX.
Du har väl täcke på poolen? För annars tappar du säkert 4 grader per natt.

Ok !  Jag tror att jag börjar få lite kläm på detta. Igår eftermiddag hade tempen ökat till 27 grader(6 grader/17h). Jag får prova mig fram lite grann. Och jag har mitt bubbeltäcke på över natten..

Stort tack för all hjälp !

Utloggad HasseEd

SV: Inställning av flöde, värmepump Luxlama 5 kW
« Svar #12 skrivet: juli 28, 2011, 08:56:23:23 »

Randvillkor

Flödet genom vvx är, inom visst område, oväsentligt:

-ju större flöde desto mindre temp. höjning - men effekten är (ungefär) konstant= temp.höjning i poolen är konstant.

Randvillkor 1: tillräckligt flöde genom vvx, så att pumpen inte slår ifrån.

Randvillkor 2: inte så stort flöde (tryck) att vvx skadas eller kavitation (bubbelbildning)

Jag har svårt att tro att vvx kan skadas av det tryck som en pool-pump kan skapa - men det är ju onödigt att ta några risker.

Jag har tidvis kört fullt flöde genom min VP.

Det är mycket sannolikt att du kan köra +- 50% av det rekommenderade flödet utan problem.

Tack !  jag provar mig fram lite !!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag