Då var det dags igen för ytterligare ett poolprojekt. Förra gången så blev poolen aldrig klar utan vi
sålde fastigheten och flyttade vidare. Kvar lämnade vi en grop med stödmurar och i stort sett klar
för poolmontering, som sedan fylldes igen av dom nya ägarna :/ Pengarna i sjön på den gropen som
kostade över 20.000:-
Nåja, några år senare och inga planer på att flytta så satte jag spaden i backen förra veckan och
började gräva igen. Spade och spade, jag hämtade hem en liten 1500 kilos grävare och lyckades gräva
ur hela poolen på 11 timmar

Tippar på att jag grävde ur ungefär 40 kubik massor. Eftersom vi har
en slutande tomt så blev det typ 120 cm i det djupaste hörnet och kanske 70cm på den lägsta punkten.
I och med att jag ska bygga ett däck runtom poolen så spelar det ingen roll att den sticker upp lite.
Poolbygget avbröts då det stack upp en bergsknalle mitt i gropen! Åter till hyreshuset och hämtade
hem en mobil dieselkompressor och en bergskobra. Satans vilket drag det var i den. Borrade ungefär 5
meter med en 30mm borr och tippade i snigeldynamit. 2 dygn senare började jag plocka skärvor men
insåg att jag skulle dragit i två hål till. Det blev till att spetta i två dagar innan allt var
borta.
Idag har jag skyfflat ut ungefär 10 ton stenmjöl och lagt ut tre parallella dräneringsrör skilt med
fiberduk. Under stenmjölet har jag prima moränbotten som kommer att bära tyngden med glans! Kom
precis in från gropen och har satt ut lite käppar och markerat med laser. Stenmjölet ligger på +- 1cm
och imorgon ska det paddas och skyfflas murarsand!
Poolen som jag ska installera är en doughboy med måttet 7,3 x 3,7. Djupet är 1.32 cm. Eventuellt
petar jag i en större men det är på håret att den går ned i hålet. Det fina med doughboy är att den
poolkonstruktionen saknar sidoben med stöttor, samt att den går att återfylla. Nu tänker jag inte
återfylla men skönt att slippa benen som sticker ut på sidan.
En värmepump är beställd och kommer nu i veckan, så då kommer vi få det gossigt i poolen utan att det
kostar skjortan i dessa dyra eltider! Det är en 9kw pump så det kommer räcka till!
Här har ni lite bilder från den gånga veckan!
Mvh Joakim - Poolbyggare igen!