Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den ligger väl på 2,7 kW så teoretiskt kan den bränna 16 A om den går tungt och det är en snabb säkring... Är det kallare än 10 grader ute lönar det sig inte mycket att stånka på... //Anders
Min har stått ute sedan april i fjol (även över vintern) och har ingen tendens till rost någonstans... Den har även fått sig en och annan dusch med klorvatten från poolen innan jag flyttade på den till den här säsongen...//Anders
Citat från: Mr kanon skrivet juni 11, 2011, 20:45:44:44 Ju högre vattenflöde du har genom VP:n dessto bättre verkningsgrad "teoretiskt" men det sliter lite mer på VVX:en.Det var ju just det där med "teoretiskt"... I fjol när jag startade upp körde jag också på den teorin, gammal kyltekniker som jag är, och VP:n stånkade på i princip dygnet runt men vattentemperatur kom inte över 27 grader trots att ute-tempen låg över 20 grader på dagar och ner på ca. 15-16 grader på nätterna. Jag körde VP dygnet runt för att försöka få upp temperaturen. Jag har ett Zabra tak med bra isolering och hade gammal bubbelplast för en Intex ovanmarkare som jag lade ut för att försöka få upp temperaturen, men nej...Jag pratade med RubinPool eftersom jag tyckte jag fått en för liten VP, en Brilix THP55 men rådet jag fick var att minska flödet genom VP via ByPass:en. Sagt och gjort, jag började laborera med ByPass-ventilen och efter någon dag hittade jag ett bra läge, på bara två dagar var tempen uppe på 30 grader i poolen och jag hade då t.o.m. VP avslagen mellan 21:00-06:00. Ute-temperatur var i princip samma men färre sol-timmar under de dagarna...Jag har nu i år från starten kört med ByPass:en lite öppen med VP avstängd på natten och kom upp i 29-30 grader utan "platåer" som i fjol.Jag har en 1hk pump som ger ett (för bra?) tryck...Så, teorier i all ära men för högt tryck genom VP ger en sämre verkningsgrad (åtminstone för mig)!//Anders
Ju högre vattenflöde du har genom VP:n dessto bättre verkningsgrad "teoretiskt" men det sliter lite mer på VVX:en.
Har en brilix 100 hur ser man parameter in temp/ut temp?