Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frysskadad plåtpool, vad göra?  (läst 12859 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Toplund

Frysskadad plåtpool, vad göra?
« skrivet: april 24, 2011, 21:56:54:54 »
Hej alla!
Idag fanns det äntligen tid att ta bort vintertäcket. Glad i hågen hjälptes familjen åt att pumpa bort det mesta av vattnet ovanpå vintertäcket för att sedan dra av det. Då upptäcker jag att det är något som inte står rätt till vid skimmerutloppet. Linern verkar konstigt veckad och dessutom ser skimmern "sned" ut :(.
Bekymrad öppnade jag luckan jag gjort i trädäcket och gick ner för att inspektera. Vad jag såg därunder fick mig nästan att vilja dra på vintertäcket igen. Plåten är rejält veckad hela vägen mellan skimmern och utloppet, dessutom har plåten (med början i ett av de nedre hörnen för det hål som fabriksgjorts för skimmerinfästningen) gått sönder - "spruckit"  med några centimeter :-\. När jag skruvar bort skimmern upptäcker jag även att några av skruvhålen (som skimmern skruvas fast i) i plåten är förstörda. På något sätt måste isen ha gjort dessa skador. Detta trotts att jag sänkt vattennivån till en bra bit under utloppsnivån och haft PET-flaskor delvis fyllda med sand i poolen under vintern. Vilket har funkat bra de tre första vintrarna jag haft poolen.

Jag såg nu framför mig hur jag skulle bli tvungen att skruva upp en hel del av trädäcket, tömma ut allt vatten, ta bort linern, ta bort poolväggen och köpa en ny plåtvägg...

När det hela nu lagt sig lite och jag tänkt efter tror (hoppas) jag att det inte är fullt så illa. På något vis borde det gå att fixa... Linern ser ut att ha klarat sig bra, bortsett från en del skador vid skimmerutloppet. Plåten verkar ligga fint kvar i rälsen längst ner.

Poolen är en nedgrävd Storpool från JoF på 7,6*4,5 m.

Ska försöka ta lite bilder imorgon och lägga in i tråden så kanske jag kan få lite tips/hjälp.
« Senast ändrad: april 25, 2011, 11:51:13:13 av Toplund »
Storpool från JoF 7,6*4,5
Djup 1,32
Värmepump GJPACW1V-20

Poolgiganten

Utloggad Munken67

SV: Frysskadad plåtpool, vad göra?
« Svar #1 skrivet: april 25, 2011, 00:08:32:32 »
Grattis, gjorde samma upptäckt för en månad sedan när jag tog bort vintertäcket. Det var skimmern som blivit "intryckt" i poolväggen med kraftiga veck i plåtväggen precis som du beskriver. Plåten hade då givetvis släppt från topprälsen. Trodde att det var dags att plocka fram skruvdragaren och skruva upp delar av trallen för att kunna byta plåten..., men jag lossade topprälsen (då det var spänningar i plåten som gjorde att det var omöjligt att räta ut den) och efter att jag skruvat loss skimmern kunde jag enkelt "vecka" tillbaka plåten med handkraft. Plåtväggen ser nu ganska normal ut och efter att jag satt dit topprälsen igen tror jag att det inte ska vara någon fara. Plåten är säkerligen lite "klenare" än innan men jag tror inte det ska vara någon fara. En tanke jag hade var att förstärka väggen där vecken varit genom att plocka bort linern där och skruva fast rostfria stålrör (utanpå poolväggen ca 1 m höga), men skippade tanken då det blev så bra som det blev.
Hoppas att det löser sig för dig.
JoF Storpool
j&f storpool rund 4,5m 1,22 djup

Utloggad Toplund

SV: Frysskadad plåtpool, vad göra?
« Svar #2 skrivet: april 25, 2011, 12:08:36:36 »
Hejsan!

Har nu fotat eländet:

Bild 1 = Hur skadan ser ut på lite håll, skimmern bortskruvad. Skadan är alltså mellan skimmer och utloppsmunstycket. Egentligen ett enda långt veck i plåten. Man kan även delvis se att plåtväggen lossnat från topprälsen.

Bild 2 = Skadan på lite närmare håll. Vecket + trasig plåt syns bakom linern.

Bild 3 = Skadan fotad under trädäcket :'(

Bild 4 = Hur det ser ut under trädäck borta vid utloppet.

Idéer?

Storpool från JoF 7,6*4,5
Djup 1,32
Värmepump GJPACW1V-20

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Frysskadad plåtpool, vad göra?
« Svar #3 skrivet: april 25, 2011, 17:16:35:35 »
Oj, det såg ju inget vidare ut det där. Du måste få hålet "tätat" i plåten. Ett alternativ kan ju vara att köpa en aluminium plåt som du lägger på insidan så det blir "platt" mot linern och fäster den m.h.a. skimmern. Alltså ta ett hål i aluminiumplåten för skimmern och lägg den mellan. Fila av kanterna på aluminiumplåten så den inte blir vass mot linern.
Klor fräter ju iofs på aluminium så rostfritt borde ju vara att föredra men det är hårt som bara den att bearbeta och vattnet ska ju ändå inte komma åt plåten när skimmern väl är på plats.

Ser inloppet ut att ha klarat sig?
Annars kan du göra samma sak där; försök få plåten så rak det bara går och lägg en plåt som "bricka" på båda sidor om pool-plåten och dra åt ordentligt.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Frysskadad plåtpool, vad göra?
« Svar #4 skrivet: april 25, 2011, 22:53:15:15 »
Mycket tråkigt det du har råkat ut för  :( Antingen får du byta hela plåten eller göra som awasen föreslagit.

Jag har flera gånger funderat på ifall vi gör rätt när vi sänker ner vattennivån så långt ner som det står i alla beskrivningar. Har man sedan en vintertäckning som inte går ut emot sidorna så får ju väggarna ta emot en stor belastning o till slut går de sönder på svagaste punkten, dvs vid skimmern. Lägger man sedan till snötäcket som ligger på plåtsargen så utgör ju det en stor vikt o det håller den inte för.

Jag anser att vintertäckningen är för liten som bifogas till poolen, den borde vara mycket större så den kan få stöd mot väggen. Hade den varit större så kanske din pool aldrig blivit skadad <dontkn>

Bifogar 2st bilder som kanske lättare förklarar vad jag menar, den ena visa för liten vintertäckningen o den andra såsom jag skulle vilja ha den.

Jag haft is i skimmern flera gånger, pga regnvatten snö etc fyllt på det jag har tömt ut. Har dock alltid haft en petflaska + frigolit i skimmer för att de skall ta upp expansionen. Hittills har detta fungerat för mig, men jag bor ju i sydöstra Sverige med lite mildrare vintrar än ni i mellersta/norra delen av Sverige.

Så det kanske är bättre att ha kvar vattnet i poolen o riskera att skimmern i värsta fall kan frysa sönder, men den är ju lätt att byta jmf med poolväggen.

Lite funderingar från min sida. Med tanke på att flera pooler råkat ut för detta så kanske vi måste tänka om när vi vinterstänger våra ovanmarkare <dontkn>

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Holton

SV: Frysskadad plåtpool, vad göra?
« Svar #5 skrivet: april 25, 2011, 23:12:43:43 »
Som Awasen säger tror jag blir bäst, för att försäkra dig om att inte "skarvplåtarna" ska skada linern så tejpa ordentligt över kanterna.

Ronson har nog lösningen på varför problemet uppstått. Att hälla ur vatten är nog delvis viktigt. Vår pool bottenfrös aldrig i vinter (dock havererade linern... kan ju läsa min tråd om JF's uttalande här... det går tydligen inte att ha pool i Sverige =) hur som, så syntes att isen längs sidorna pressats uppåt och JF-tanten sa att det var så isen beter sig, Det såg ut att ha resulterat i ungefär trettio cm höjning i ytterkanterna, så för mycket vatten kvar i poolen skulle ju kunna innebära att isen pressar bort sargen i stället. Nu har vi satt en träsarg runt vår pool och denna tar nog upp endel av tyngden från snön. Men sedan struntade vi i JF's skittäckning, vi tog en vanlig presenning och la över poolen. Var efter tyngden ökade så sjönk den ner i poolen, lite som Ronsons bild 2.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Erica

SV: Frysskadad plåtpool, vad göra?
« Svar #6 skrivet: april 26, 2011, 00:55:49:49 »
Man kan givetvis ifrågasätta hela övervintringsstrategin eller alternativt själva konstruktionen. Att vinter förekommer i Sverige kan man ju inte komma ifrån. En väg att slippa sådana här problem är givetvis kraftigare konstruktioner - t.ex. gjuten betongstomme i stället för ganska tunn plåt. Det skulle helt klert kunna lösa problemet, men det skulle onekligen fördyra poolbygget en hel del.

Ett annat sätt är att titta på sättet att övervintra poolen. Ronsons idé om att skapa ett jämnstarkt mottryck skulle kanske kunna fungera. Problemet är väl dock att det aldrig går att få ett jämnt tryck, där som isytan går blir det en helt annan situation jämfört med det som är vatten.

Vi har bekanta i USA (Wisconsin, klimat ungefär som mellan-Sverige) som övervintrar sin pool på ett helt annat sätt. De har från börjat isolerat poolen mot marken med frigolit, dock inte så tjockt, jag tror ca 5 cm. Sedan när vintern kommer lägger de frigolitskivor över ytan och sedan på med ett överdrag. Med hjälp av en liten värmare håller man sedan vattnet som är innestängt över fryspunkten genom vintern. Det har fungerat bra för dem, men jag vet tyvärr inte hur mycket värme som går åt. Det vet de inte själva heller eftersom värmaren är hopkopplad med husvärmen. Men det borde gå att räkna ut hur mycket energi som ett sådant system bör förbruka.

Utloggad Toplund

SV: Frysskadad plåtpool, vad göra?
« Svar #7 skrivet: april 26, 2011, 10:27:16:16 »
Tack för tipset Awasen (och ni andra), jag tror jag kör på ungefär ditt förslag!
Utloppet verkar vara OK.

Vad tror du (och ni andra) om följande frågor:

1. Eftersom jag inte har klor, utan kör med Baquasil, så kommer aluminiumplåt att fungera?

2. Jag bör alltså ha en reparationsplåt innanför min ordinarie plåtvägg och en annan utanför?

3. Tror ni att det räcker att skruva fast reparationsplåten m.h.a. skimmerinfästningen, eller borde jag fästa
    ihop det hela även på annat sätt, kanske popnita?


Sedan är jag övertygad om att skadan skett p.g.a. det som Ronson skriver. Inför vinterförvaringen så har jag sänkt vattennivån enligt anvisningarna (faktiskt behållit ca en dm högre vattennivå än vad anvisningarna säger) och lagt över vintertäcket.
Vintertäcket spänns fast under kanten på plastsargen runt om hela poolen. Detta med hjälp en tunn wire.
När sedan regn, snö och is (bor i Västernorrland) tynger ner pooltäcket så dras förstås hela poolens överdel in mot centrum av poolen. Till slut viker sig plåtväggen vid den svagaste punkten, skimmerhålet...

Inför nästa vinter tänker jag satsa några tusen på att lägga plåt över det hela.

Tyvärr har jag lite ont om tid någon vecka så reparationen dröjer ett tag. Jag återkommer med bilder på reparationen.




Storpool från JoF 7,6*4,5
Djup 1,32
Värmepump GJPACW1V-20

Utloggad Holton

SV: Frysskadad plåtpool, vad göra?
« Svar #8 skrivet: april 26, 2011, 10:41:13:13 »
Tror inte du behöver vara orolig för aluminium och klor i alla fall, det ska inte vara särskilt mycket av varken klor eller vatten utanför linern. Om dina plåtar kommer i kontakt med poolvatten så är det duktigt havererat i alla fall liksom. Jag tror på popnit och ordentligt med tejp eller liknande. Men det går säkert även att bara rikta upp denna papperstunna poolplåtvägg och sedan sätta en förstärkande plåt precis runt skimmerhålet. I så fall kan man skippa popnitarna. Lite fundersam om den där silikonpackningen för skimmern kommer att passa när tjockleken blir lite större, är nog viktigt att du får tag på en tunn plåt.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag