Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du skall koppla den med en stickpropp så spelar det ingen roll vilken som är vilken av de två. Stickproppen går ju ändå att vända åt vilket håll som helst. Men jorden måste du sätta rätt, annars blir det helt livsfarligt. Jordskruven är den som sitter kopplad direkt i metallstommen. Den är grön/gul i kabeln.PS: VIsade min man bilden - han sa att så får det inte se ut. Det skall vara en kabel som kommer in och går ända in genom klämman som håller fast kabeln, inte ett par lösa trådar. Det är absolut inte tillåtet i Sverige.
Ja motorskyddet bör du definitivt koppla in. Annars brinner pumpen upp om den t.ex. skulle ha kärvat fast när du kör igång den. Dessutom är motorskydd bestämmelsekrav om inte motorn anses stå under ständig tillsyn när den används eller stå på sådant sätt att den absolut inte kna starta någon brand. Att de två trådarna bara satt där som illustration eller bara har använts vid fabrikstest är ju tänkbart. Men i en del länder kopplar man ju så tyvärr. En gång när vi bodde utomlands fick min man syn på att vattenpumpen i huset vi hyrde bara var kopplad med lösa trådar...och utan jord dessutom. Han fick koppla om den direkt...
Om man inte vet hur det skall kopplas ochinte har behörighet, skall man verkligen koppla såna här grejer då? Ni bygger svindyra anläggningar men tullarpå säkerhet anser jag!!Roland
KOnsulterade min man (elingenjör) men lyckades visst missförstå något första gången så jag gör om det. Du har ett trefas motorskydd och en enfas pump. För att motorskyddet skall fungera så bra som möjligt bör du koppla på ett särskilt sätt. Du kopplar alltså de två ingående till de två vänstra skruvarna upptill. Koppla sedan pumpen till de två yttre i nederkant och koppla en tråd från mellersta nedre till övre högra. Då upplever motorskyddet din enfas pump som om den vore en trefas. Koppla de båda jordtrådarna till jordklämman (jord är grön/gul). Klämman märkt N använder du inte alls.Ställ sedan in motorskyddet på den ström i A som står på motorns skylt.Motorskydd skyddar motorn mot att gå sönder och minskar risker för brand, men skyddar inte mot elolycksfall speciellt mycket. För detta fodras en jordfelsbrytare. Den kan antingen redan sitta i elcentralen och skydda hela huset eller så kan man koppla in en för poolen. Men att ha en jordfelsbrytare är ett absolut säkerhetskrav för poolinstallationer.PS. Min man ritade en miniskiss på hur det skulle vara men jag vet inte hur man kan posta in en sådan här på forumet...