CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vi skal bygge en Thermopool  (läst 50502 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #30 skrivet: juni 28, 2011, 21:05:53:53 »
Noen bilder til .  8)

Poolgiganten

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #31 skrivet: juni 28, 2011, 21:29:06:06 »
Nei, har du sett!
Her var jammen overbygget kommet også!   :)
Etter at Grønt Fokus ikke ville levere samme type overbygg (til tross for skriftlig kontrakt) så måtte jeg ut igjen i markedet og hente inn nye priser. De lå betydelig  høyere siden det da var høgsesong og ingen vinterrabatter å oppdrive.

Jeg bestemte meg for å handle hos svenskene, nærmere bestemt Pool&Spa butikken i Lund. De har vært meget profesjonelle og jeg er veldig godt fornøyd med hele prosessen. Eksporten til Norge gikk helt problemfritt. Veldig bra! Kan absolutt anbefale dem som en seriøs aktør.

Og så må jeg få sende noen store takker til Tisella og Octavia for at de klarte å overbevise meg om at Klassik Excellence med wood-look var det rette å satse på. Bildene deres var helt avgjørende, og nå når jeg har fått overbygget så er jeg overbevist om at jeg gjorde det rette. Metoden som tilvirkeren av overbygget bruker for å få aluminiums profilene til å se ut som ekte tre gjør at dette virker svært naturtro.

Nå er alt sammen lagt i garasjen. Blir nok ikke montering med det første. I går kom nemlig 1238 meter med terrassebord som skal legges.... DET kan ta tid....

Ellers har jeg også levert skinnene til overbygget til lakkering. Har lyst til å prøve å få dem til å gå mer i ett med terrassen. Skal bli spennende å se om jeg lykkes i det.   ::)

Det var oppdateringene for denne gang.

Hilsen Turbo

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #32 skrivet: september 17, 2011, 19:57:31:31 »
Heisann!
Har blitt en stund siden forrige oppdatering. Men det betyr ikke at ikke jobbes. Når jeg kikker på bildene så er det tydelig at man har vært inne i en periode hvor man bruker mange timer uten at det vises noe særlig.
Det første som ble gjort var å bygge underlaget for skinnene til overbygget. Jeg benyttet 2x6" imprignert treverk. Var gniten med bestillingen så for å få boltene som skal skru fast skinnene til å treffe med bjelkene så måtte jeg legge mellom noen gamle terrassebord. Håper det blir stabilt nok. Det var noe ordentlig pill å få festet inn bjelkesko i betongveggen når man skal gjennom knotteplast og isopor. I tillegg må man passe på at man ikke treffer en av de gjennomgående isoporsylinderne i i byggeblokkene for da får man jo null feste... Men alt i alt så kjennes det ut som om det skal holde noen år.

Ellers så har vi bare måtte konstatere at det ikke blir vann i poolen i år. Sesongen er dessverre over... 

Hilsen Turbo

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #33 skrivet: september 17, 2011, 20:02:44:44 »
Her er et par bilder av de lakkerte skinnene etter at de er montert på bjelkelaget. Synes de ble veldig bra og det skal bli spennende å se til neste år hvor bra de matcher fargen i resten av terrassen.
Siste bildet viser også at terrassen er på gang. (Endelig litt synlig fremdrift!)

Hilsen Turbo

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #34 skrivet: oktober 28, 2011, 19:59:04:04 »
Hei igjen.

Tenkte å legge ut noen bilder av mitt lille forsøk på å hente vann fra hustaket til poolen. Jeg har koblet en kuleventil på et av nedløpene fra takrennen og skal koble denne på en 1" PEM slange som går direkte til skimmeren.
Etter første gangs montering så oppdaget jeg at vannet får slik fart ned gjennom røret fra takrennen at det stort sett seilte forbi nedløpet til ventilen jeg hadde limt på. Måtte derfor modifisere løsningen litt med å legge inn en liten lippe i takrennerøret, like etter utløpet til ventilen, slik at noe av vannet ble bremset. Nå i etterkant så lurer jeg på om denne lippen kanskje burde vært før nedløpet...  <hmm>
I alle fall så kommer det noe vann ned gjennom ventilen. Vi får se når alt er klart hvor mye dette egentlig kommer til å bidra med. Uansett artig å prøve...
Og så var det frosten da... Denne lippen vil føre til at det samler seg vann så det er nok ikke verdens beste patent. Får se over vinteren hvordan det hele overlever.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #35 skrivet: november 04, 2011, 19:43:01:01 »
En liten oppdatering igjen.

Siden sist så har jeg fått montert overbygget. Det gikk egentlig ganske greit. Satt seksjonene sammen i garasjen mens det pøste ned utenfor, kjekt å få brukt ettermiddagene til noe fornuftig selv om været er dårlig. :-)  Manualen som følger med beskriver godt hvordan man setter sammen de forskjellige seksjonene. Det eneste jeg stusset litt over var at på enkelte av bildene så var det vanskelig å se hva som var innsiden og utsiden på seksjonene. Men etter å ha tatt et valg og kommet igang så gikk det fint. Manualen sier at kanalplasten skal silikoneres på hver kortside, både på innsiden og utsiden av seksjonene. Jeg har valgt å silikonere rundt hele kanalplasten. Ser forøvrig at jeg har klart å fange en edderkopp i den ene kanalen. Den får bare bli overbyggets maskot og høye beskytter...
Det blåser jo en del på vestlandet så jeg har låst av kortveggene med noen 2x6". Det har fungert bra så langt.
...og så er jo terrassen godt på vei! Da begynner man liksom å bli ferdig, og det føles bra.

Hilsen Turbo

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #36 skrivet: januari 24, 2012, 20:02:08:08 »
Heisann.

Nytt år og nye muligheter. Det ble ingen ferdig pool i 2011. Men i år må det være en fair mulighet for å få det til.   :)

Ser at jeg har glemt å kommentere taket på pumperommet. Funderte en stund på hvordan jeg kunne gjøre dette tett. Opprinnelig plan var å male med en form for betongmaling. Gikk vekk fra dette. Har mer tro på en løsning med selvbyggerpapp. La  noen federer rett oppå betongtaket, parallelt med kortsidene. Saget til vannbestandige gulvplater av spon og festet disse til federene. Til slutt kledde jeg sponplatene med selvbyggerpapp. Samme prinsipp ble naturligvis brukt på luken til pumperommet.

De sorte slangene på bildet er koblet til skimmeren. En fra takvannet og en fra den offentlige vannforsyningen.

Ellers så har jeg fått montert Oppdal skifer på poolkanten i løpet av romjulen. Fikk saget skifer på mål til den romerske buen. Er veldig fornøyd med dette.  8)

Kveldene i januar har blitt brukt til å male gulvet i pumperommet med Sigural (tokomponent betongmaling), tre strøk. Har også montert sponplater på noen av veggene slik at det blir lettere å få feste til koblingsskap, kabler, rør og diverse.

...og ikke minst, liner er bestilt! Nærmer seg nå...   <sol>

Hilsen Turbo

Utloggad DJME

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #37 skrivet: januari 27, 2012, 10:13:01:01 »
Det där borde hålla tätt tycker jag. När jag gjöt taket till mitt "pumprum" för jetswim pumpen använde jag en takplåt i botten som form. räknar med att det blir tätt. Betongtaket utvändigt har jag bara målat med kallasfalt,typ sådan man målar grunder med för att täta. Min gamle far, som föresten är landsman med dig, använde kallasfalt till ett betongtak på en stenkällare och det var aldrig några problem med läckage. Med pappen lär det bli tätt.
Jag är lite avundsjuk på ditt pooltak  :'( Var på gång att beställa ett vanligt standard poolöverdrag men fick tag i ett begagnat, visserligen utan trappflik men det blev rätt mycket billigare. Har egentligen bara monterat det en gång nu inför vintern och inser att det nog är lite för tungjobbat för att man skall trivas med det. Får fundera över vintern vad jag skall göra åt det.

Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #38 skrivet: mars 17, 2012, 09:32:22:22 »
Hei Mikael.

Overbygg kan varmt anbefales. Jeg har flere ganger i vinter stått tørt og fint under taket mens det både blåser og regner ute. Er så langt veldig glad for at dette forumet klarte å "omvende meg" fra lamelltrekk til overbygg.
Siden sist så har det vist seg at det lekker vann inn i pumperommet. Dette kommer fra flere steder. Først og fremst i overgangen mellom poolens kantstein og taket. Her hadde jeg brukt sicaflex for å lime selvbyggerpappen til styrofoamblokkene, men dette var tydeligvis ikke nok. Nå har jeg frest inn et spor i limen under skiferen og lagt inn noe plastik som vil lede vannet vekk. Håper det vil funke.
Har også lagt ut noe ekstra knotteplast på utsiden av pumperommet. Dette for å lede regnvann bort fra utsiden av veggene og begrense mengdene med vann som renner ned (og lurer seg inn i rommmet). Sånn får det bli når man slurver med grunnarbeidet...   hehe

Hilsen Turbo

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #39 skrivet: mars 21, 2012, 12:08:06:06 »
De siste dagene har vært brukt til å kle poolen med underduk. Teppelegging er ikke min sterke side og det var plundrete å få dekket trappen på skikkelig vis. Det fulgte med 8kg med lim i min bassengpakke og det viste seg å ikke være nok. Mulig jeg har smurt på for mye, men for å være komfortabel med at duken henger så gikk det med 8kg på vegger og gulv. Da var det ikke nok lim igjen til trappen. Så noen andre her på forumet som brukte våtromslim når de hengte opp sin duk så jeg tar sjansen på det fungerer hos meg også.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag