Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Vi skal bygge en Thermopool  (lĂ€st 37296 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad GamboTurbo

Vi skal bygge en Thermopool
« skrivet: december 03, 2010, 13:56:24:24 »
Heisann alle Poolare.

NÄ er jeg fornÞyd! I dag har jeg altsÄ endelig bekreftet overfor en leverandÞr at vi Þnsker Ä kjÞpe et utendÞrs svÞmmebasseng. Dette er en drÞm som har modnet i mange Är allerede sÄ nÄr man nÄ endelig har plassert en bestilling sÄ er dette en merkedag!

Vi har valgt Ä gÄ for en klassisk selvbyggerlÞsning, Thermopool 3,5 x 6,5 meter med romersk trapp pÄ den ene kortsiden. Vi har ogsÄ valgt Ä gÄ for et Klasik B Excellence overbygg.

Jeg har brukt mange mange timer her pÄ dette fantastiske forumet og fÄtt masse inspirasjon og gode rÄd allerede. Utrolig spennende Ä lese i alle byggtÄdene som finnes her. NÄ hÄper jeg at sÄ mange som mulig av dere dyktige poolare vil fÞlge vÄr byggeprosess og komme med kommentarer og innspill underveis. Det hadde jeg satt pris pÄ. Til gjengjeld sÄ skal jeg prÞve Ä dokumentere sÄ godt jeg kan med Ä legge ut bilder etter som tiden gÄr.

Og apropos tid... Byggearbeidet mÄ dessverre sloss om tiden mot jobb og andre aktiviteter. Jeg fÄr vel bruke et par realistiske Þyne og si at vann i bassenget kommer nok ikke til Ä skje fÞr langt ut pÄ sensommeren 2011... SÄ fÄr man heller ta god progresjon som en positiv overraskelse.

Hei dĂ„!  :)

Hilsen Turbo

Utloggad Fia

• DignitĂ€r
  • Stad/land: VĂ€rmland
  • Antal inlĂ€gg: 3121
  • Total likes: 4
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #1 skrivet: december 03, 2010, 19:45:33:33 »
Va roligt!! <sol>  DĂ„ har ni nĂ„got gott att se framemot under vintern.
Det finns en pool för alla trÀdgÄrdar och plÄnböcker, det gÀller bara att hitta rÀtt.

Utloggad GamboTurbo

« Svar #2 skrivet: december 03, 2010, 23:51:35:35 »
Hei igjen.

Var ikke lenge jeg klarte Ä holde meg unna forumet. Ja det skal bli riktig gÞy Ä fÄ dette ferdig. Tiden kommer nok til Ä snegle seg avgÄrde frem til vÄren er her.

Tenkte Ä vise dere hvordan det sÄ ut hos oss for ett Är siden. VÄrt byggeprosjekt begynte egentlig da. For Ä fÄ plass til et basseng sÄ mÄtte vi bygge opp en 40 meter lang stÞttemur pÄ totalt 4 meters hÞyde. SÄ i desember 2009 begynte vi Ä rive den gamle terrassen (med god hjelp fra ungene :-) ) og rekkverket for Ä gi plass til gravemaskin. NÄ skal det sies at det ikke var poolen i seg selv som gjorde at vi satte i gang, men heller Þnsket om stÞrre uteplass pÄ sÞrsiden av huset hvor solen stÄr pÄ. Og de som kjenner til Vestlandet i Norge vet at man mÄ benytte seg av de fÄ solstrÄlene man fÄr i lÞpet av sommersesongen.

Men drÞmmer man om pool sÄ drÞmmer man om pool. Da skader det vel ikke Ä planlegge for et fremtidig pool. Det tok litt tid Ä overtale fruen (og vet ikke om hun er helt overbevist ennÄ), men hun har ihvertfall godkjent investeringen.

Hilsen Turbo

Utloggad GamboTurbo

« Svar #3 skrivet: december 04, 2010, 00:00:03:03 »
Litt flere bilder. Gravemaskin kom pÄ plass i mÄnedskiftet januar/februar 2010 for Ä begynne pÄ muren. Jeg mÄ si at maskinfÞreren hadde en skikkelig utfordring med Ä bygge denne muren fordi det kom slike utrolige mengder med snÞ. I den fÞrste perioden mÄtte hver eneste stein saltes fÞr den ble lagt pÄ plass, og dette gjorde nok sitt til at jobben tok dobbelt sÄ lang tid i forhold til hva som var estimert. Men pyttsann, jeg hadde fastpris pÄ arbeidet og muren stod ferdig i slutten av mai. Fra min side var det helt bevisst Ä starte jobben pÄ vinteren for Ä unngÄ at gravemaskinen skadet asfalten pÄ nedsiden av muren. Det viste seg Ä vÊre en suksess. Ingen merker etter maskinen.

Siste bildet viser vĂ„r kommende pool, eller var det her det hadde sprengt en bombe?  :o

Utloggad GamboTurbo

« Svar #4 skrivet: december 04, 2010, 00:37:25:25 »
Etter all gravingen bare en meter fra huset sÄ var jeg litt bekymret for at grunnen skulle begynne Ä sige og rase ut. EntrepenÞren mente at dette ikke ville skje, men jeg tok ingen sjangser og murte opp en liten stÞttemur for sikkerhets skyld. PÄ dette tidspunktet hadde vi tenkt Ä bare dekke til pool-gropen med en treterrasse. Poolen fikk komme senere.

Det nye rekkverket kom ogsÄ pÄ plass i sommer. Stolpene, lektene og bordene hadde jeg kappet til, tÞrket og malt i garasjen i lÞpet av vinteren og vÄren. SÄ her var det bare Ä skru dem pÄ plass. Eller bare-bare var det ikke. Jammen tok det sin tid...

Hilsen Turbo

Utloggad cyberkul

« Svar #5 skrivet: december 04, 2010, 22:46:23:23 »
Mektig og flott mur!

Gunnar

Utloggad GamboTurbo

« Svar #6 skrivet: december 05, 2010, 12:52:23:23 »
Hei Gunnar!

Takk for det. NĂ„ hĂ„per vi at poolen med tiden blir like flott.  :)

Det siste vi fikk gjort i Är fÞr frosten satte inn var Ä bygge opp nivÄet med pukk, 12m3. Vi hadde egentlig tenkt Ä ha to forskjellige nivÄ pÄ terrassen. Dette har vi gÄtt bort fra av forskjellige Ärsaker (godt eksempel pÄ at planene stadig endres underveis i byggeprosessen). Derfor ble det en del pukk Ä fylle pÄ. SÄ nÄ fÄr det stÄ sÄnn til snÞen og telen forsvinner. Da blir det forskaling, isolering, armering og stÞping av bunnplaten.

/Turbo

Utloggad GamboTurbo

« Svar #7 skrivet: februari 13, 2011, 13:30:44:44 »
...og i midten av Januar sÄ forsvant snÞen. Temperaturen svingte rundt null grader, og sÄ lenge det er plussgrader sÄ mÄ det vÊre lov Ä jobbe ute. Det betyr sesongstart, juhu! Har man en god arbeidslampe sÄ gjÞr det ingenting at solen forsvinner kl 16:30.

Etter noen dager var forskalingen pÄ plass. Begynte Ä sette den opp ved hjelp av vanlig water, men skjÞnte fort at det er laser water som gjelder. Og hjelpe meg for en forskjell. Hadde jeg fortsatt Ä bygge med min fÞrste water sÄ ville jeg til slutt ha endt opp med alt poolvannet i det ene hjÞrnet.

SÄ var det Ä legge isolasjon; Sundolitt XPS500, 50mm. Har sett mange diskusjoner her pÄ forumet som gÄr pÄ om det er verdt pengene man betaler for isolasjon. Jeg har valgt Ä ta kostnaden (eller kan man heller kalle det en investering som gir redusert strÞmforbruk?), sÄ slipper jeg i allefall i etterkant Ä fundere pÄ om man burde isolert eller ikke.

Har ogsÄ lagt dobbelt lag med 5mm armeringsmatter. SÄ da var alt klart for stÞping.

Utloggad GamboTurbo

« Svar #8 skrivet: februari 16, 2011, 00:41:56:56 »

SÄ kom dagen for stÞping. I forveien hadde vÊrmelderne snakket om sol og fint vÊr, like over 0 grader. Men hva hendte? Det begynte Ä snÞ! Takk og pris for det fantastiske teltet jeg hadde bygget, hehe. ::) Det gjorde ihvertfall nytten sin denne dagen. Funderte en stund pÄ Ä bruke samme elegante lÞsning som Cyberkul gjorde da han bygget sitt pool, men det ble for dyrt Ä kjÞpe et partytelt bare for denne bruken. Noen 2x4" (som senere kan brukes til terrassen) og et par presenninger fra Biltema funket fint som bare det.
Bestilte B30 med 25% redusert tilslag av pukk. I tillegg blandet leverandÞren inn noe stoff som gjorde at betongen selv utviklet "varme". Det var ogsÄ blandet i noe annet stoff som reduserte herdetiden. Og riktig, etter 6 timer kunne man fint gÄ pÄ platen. Mistenker at betongen blir noen kroner dyrere med alle disse kjemikaliene i, men det fÄr man ta nÄr regningen dukker opp. Etter at betongen var tÞrr nok kjÞrte vi over med "helikopter" og glattet ut alle ujevnheter. Ble ganske bra.
Det eneste som ikke gikk som det skulle var at sluken hadde flyttet litt pÄ seg under arbeidet slik at den nÄ stÄr med en liten vinkel. Det er ikke mye sÄ jeg hÄper at det ikke vil fÄ noe Ä si nÄr lineren skal pÄ plass en gang i fremtiden... Men det ligger mye godt arbeid og venter fÞr vi kommer sÄ langt.

Hilsen Turbo

Utloggad dacke

• DignitĂ€r
  • Stad/land: Ale, VĂ€stergötland
  • Antal inlĂ€gg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 16, 2011, 08:42:49:49 »
Det ser jÀttefint ut GamboTurbo! O0

Men, vilket stenarbete! Har du haft gamla krigsfÄngar till hjÀlp, eller?
Jag hade nog aldrig vÄgat mig pÄ ett sÄdant bygge. Det skall bli spÀnnande att se fortsÀttningen! :)

HĂ€lsningar, Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvÀrmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme