VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Översvämning pga regn...  (läst 6606 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Södergren

Översvämning pga regn...
« skrivet: augusti 17, 2010, 21:04:47:47 »
Hej på er.

Nu har det kommit en hel del regn får man säga...brrr....var ute och kollade till poolen ikväll och såg att det regnat så pass att hela skimmern var full och det rann ut genom topphålet. Backspolade ett tag och fick ner nivån typ en cm.
Tänkte ge mig på en tömningsmanöver imorrn, men kunde inte låta bli att fundera på vad som egentligen kan hända mer än att det rinner över...
Jag menar...allt är ju förhoppningsvis vattentåligt   :)

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Översvämning pga regn...
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2010, 21:19:40:40 »
Ingeting händer mer än att ytcirlulationen i poolen blir sämre eftersom vattennivån förmodligen täcker hela hålet mellan poolen och skimmern. Sen får man ju hoppas att marken utanför tål tillflödet.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Översvämning pga regn...
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2010, 21:38:59:59 »
Har man en nedgrävd pool så händer ingenting, men jag har en ovanmakare o ett överfyllnadsrör ifall det blir fullt i skimmern. Jag är orolig för att det kan bli för mycket vatten på ett o samma ställe o även om det är en väldränerad botten så kan sättningar ske. Bättre o ta till försiktighetsprincipen o därmed sova lugnare även om det öser ner.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Södergren

SV: Översvämning pga regn...
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2010, 11:39:19:19 »
Hej igen.

Jag har också en ovanmarkare (storpool 7,6x4,5), med schysst dränering(tror jag) runt om...
Men visst såg man påverkan i gruset nedanför skimmern..
Det där med överrinningsskydd(<=mycket dubbelbokstäver i det ordet..), lät spännande. Är det något du fixat själv med ett hål i skimmerns överkant med slanganslutning, eller finns det att köpa? ::)

Utloggad Linkan222

SV: Översvämning pga regn...
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2010, 21:26:03:03 »
Kan något hända om man backspolar för länge? Brukar ju se mycket vatten i poolen som ett utmärkt tillfälle att få sanden kliniskt ren efter en 5 minuters backspolning.

Utloggad Erica

SV: Översvämning pga regn...
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2010, 23:29:34:34 »
Kan något hända om man backspolar för länge? Brukar ju se mycket vatten i poolen som ett utmärkt tillfälle att få sanden kliniskt ren efter en 5 minuters backspolning.

Nej jag tror knappast det. Risken skulle väl i så fall vara om sanden skiktades om eller spolades bort på något sätt men det skall nog knappast kunna hända. Det var en gång när jag backspolade vårat filter så ringde telefonen, jag sprang och svarade, glömde backspolningen....som stod på i en halvtimme ungefär. Det enda som hände var att vi förlorade en massa poolvatten, i övrigt märktes inget konstigt. Nu har vi koppling till bottenavlopp, skulle man göra motsvarande och man bara har skimmern så går ju skimmern torr och pumpen går torr också, möjligtvis skulle man då kunna skada pumpen.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Översvämning pga regn...
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2010, 17:03:22:22 »
Det där med överrinningsskydd(<=mycket dubbelbokstäver i det ordet..), lät spännande. Är det något du fixat själv med ett hål i skimmerns överkant med slanganslutning, eller finns det att köpa? ::)

Gjort själv, enkelt att göra. Se länk....

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.msg33024#msg33024

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Södergren

SV: Översvämning pga regn...
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2010, 11:44:24:24 »
Tackar!!  O0

Grymt bra. Antar att man hittar dessa kopplingar i en vvs-butik? Det stod något i tråden om att du pga plats valde du en viss dimension, men på bilderna ser det ut att vara bra med plats på den plana ytan av skimmern. Om du hade valt idag, vilken dimension skulle du då tagit?

Stort tack igen för hjälpen, det där såg bra ut!

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Översvämning pga regn...
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2010, 13:32:36:36 »
Samma dimension 16mm i skimmern o sedan 25mm till resten. Det går inte o ha större för då går inte skimmerluckan fri.

Den här typen av kopplingar köper man på vilket byggvaruhus som helst. Köpte mina på Bahaus då de även hade slang i 10m längder.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag