Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?  (läst 17210 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #10 skrivet: juli 29, 2010, 13:48:17:17 »
Kul ide!

det gick ju åt en dryg km 120 trall när den las så nog borde man ju kunna fixa till några hundra meter pem20 i springorna

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #11 skrivet: juli 29, 2010, 13:52:56:56 »
Det finns ju en nackdel med detta och det är att solen inte kommer åt att skina på hela slangen eftersom en del skuggas av trallen. Å andra sidan så kanske slangen värms av trallen så länge som den är torr.

Den största nackdelen är nog iaf avdunstning av vatten från trallen när den blir blöt pga av badande eller regn.

Utloggad aromata

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #12 skrivet: juli 29, 2010, 23:11:27:27 »
Min första tanke var att lägga slangen i springan mellan trallbräderna som Nimajneb skriver. Då vore en lite klenare dimension att föredra så att inte "slitytan" på slangen blir så stor. En klenare slang kommer dessutom att ligga lite högre vilket minskar skuggeffekten som utopiazz skriver om. Ett problem är att slangen expanderar ganska mycket när den värms upp så det måste finnas en funktion som tar hand om detta.

En variant skulle kunna vara att göra hela ena långsidan till en solfångare och sedan täcka den med något som man kan gå på. Plexiglas är sannolikt för mjukt och blir lätt repigt. Härdat glas skulle kanske kunna gå men det blir dyrt, tungt och halt när det är vått. Kanske kan man helt enkelt avstå från att gå på ena långsidan. En långsida och två kortsidor borde egentligen räcka - för det är ju i poolen man ska vara, eller hur?

Utloggad Linkan222

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #13 skrivet: juli 30, 2010, 00:27:07:07 »
Jag har hittills inte funderat på solvärmemattor, men blev lite nyfiken på det här inlägget.
Hur arrangerar man 300 meter pemslang så att det ser prydligt ut? Den brukar vara svår att böja? Finns det någon form av hållare på marknaden? <hmm>

Man vill ju inte att huset skall se ut som ett skatbo. :-\

Dacke

Jag har lagt upp 650m 25 eller 32mm PEM på taket hemma hos min mamma.

Byggde helt enkelt ett kryss av tryckt virke, eftersom det blev ganska stort la jag in brädor diagonalt också så slangen hade 8 fästpunkter per varv.

Monterade krysset på tegeltaket med patentband (montageband i alu) i läkten.

Rullade ut slangen från en diameter på ca 60cm ut till runt 3meter. Rullade fyra varav och fäste därefter med montageband som håller fast slangen, fyra till osv... Gick åt 12meter patentband och någon kartong VVS-skruv.  

Det jag nästan ser som ett krav är en slangvinda som rörmokarna lägger upp rullen på och rullar av slangen. Började utan och det var ett rent he---te, morsans sambo stod och snurrade en 300m rulle med slang. Det var tungt och gick sakta. Slangen bör "rullas" av från rullen för att inte vecka sig och krångla. När slangvindan väl var hämtad tror jag vi rullade ut 650meter fastskruvat och klart på ett par timmar.

Har fungerat felfritt i två säsonger nu och lär så göra tiotals år framåt.

Dom har dessutom legat nån dag efter oss i pooltemperatur, men då har dom dubbelt så mycket vatten i sin pool  <hmm> Och då är jämförelsen 3 mattor från JF som jag använder.

Anledningen till att jag köpte mattor var för att det verkade smidigt men skulle nog använt PEM med facit i hand. Priset är nästan detsamma för de båda lösningarna men en håller "för alltid".

Kan fixa bilder om det låter intressant

« Senast ändrad: juli 30, 2010, 00:31:07:07 av Linkan222 »

Utloggad utopiazz

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #14 skrivet: juli 30, 2010, 08:56:24:24 »
Om man gör "snurror" av PEM slangen blir det inte svårt att fylla den med vatten när den väl ligger på taket? Borde bli det tycker jag, iaf om man har ett tak som lutar lite

Utloggad Linkan222

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #15 skrivet: juli 30, 2010, 12:54:01:01 »
Varför skulle det vara svårt att fylla slangen?

Slangen jag la upp ligger på ett tak med runt 13 graders lutning.

Koppla på en pump eller styr över från vanliga pumpen ut slingan. Det bubblar och puttrar i poolen en kvart med den slanglängden jag hade, sen är luften borta.

Utloggad utopiazz

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #16 skrivet: juli 30, 2010, 13:07:02:02 »
Jag har svårt att tro att vår poolpump skulle klara av att tömma en snurra som lutar 27 eller 34gr som våra tak är. Luften skulle nog stanna kvar i överkanten på slingorna och fungera som en "propp"

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #17 skrivet: juli 30, 2010, 16:55:55:55 »
Hej !

Till alla som har pem solfångare vad driver ni slingan med poolpump eller dränkpump tacksam för olika lösningar (lite bilder vore trevligt).
själv har jag 300 meter 25 mm som jag driver med en cirkpump (ca 7 liter i min) från en gammal panna.
« Senast ändrad: juli 30, 2010, 21:24:18:18 av TobbeN »
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Utloggad aromata

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #18 skrivet: juli 30, 2010, 23:01:20:20 »
Jag driver min PEM-slinga med den vanliga poolpumpen. Men motståndet blir för högt om jag styr allt vatten dit så det är bara en del av vattnet som går genom solfångaren. Jag styr det manuellt med ventiler.

Utloggad Linkan222

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #19 skrivet: juli 31, 2010, 10:48:47:47 »
Den slingan jag har gjort körde vi med en bevattningspump från Jula. En slang ner i ena hörnet som suger upp vatten in till pumpen i teknikutrymmet, upp på taket och ut i andra hörnet av poolen.

Fördelen med att köra det på poolpumpen är ju att man inte behöver ha en extra pump som drar ström hela säsongen. Solen är långt ifrån gratis med en 400w pump som går 8-10 timmar om dagen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag