Jag har hittills inte funderat på solvärmemattor, men blev lite nyfiken på det här inlägget.
Hur arrangerar man 300 meter pemslang så att det ser prydligt ut? Den brukar vara svår att böja? Finns det någon form av hållare på marknaden? 
Man vill ju inte att huset skall se ut som ett skatbo. 
Dacke
Jag har lagt upp 650m 25 eller 32mm PEM på taket hemma hos min mamma.
Byggde helt enkelt ett kryss av tryckt virke, eftersom det blev ganska stort la jag in brädor diagonalt också så slangen hade 8 fästpunkter per varv.
Monterade krysset på tegeltaket med patentband (montageband i alu) i läkten.
Rullade ut slangen från en diameter på ca 60cm ut till runt 3meter. Rullade fyra varav och fäste därefter med montageband som håller fast slangen, fyra till osv... Gick åt 12meter patentband och någon kartong VVS-skruv.
Det jag nästan ser som ett krav är en slangvinda som rörmokarna lägger upp rullen på och rullar av slangen. Började utan och det var ett rent he---te, morsans sambo stod och snurrade en 300m rulle med slang. Det var tungt och gick sakta. Slangen bör "rullas" av från rullen för att inte vecka sig och krångla. När slangvindan väl var hämtad tror jag vi rullade ut 650meter fastskruvat och klart på ett par timmar.
Har fungerat felfritt i två säsonger nu och lär så göra tiotals år framåt.
Dom har dessutom legat nån dag efter oss i pooltemperatur, men då har dom dubbelt så mycket vatten i sin pool

Och då är jämförelsen 3 mattor från JF som jag använder.
Anledningen till att jag köpte mattor var för att det verkade smidigt men skulle nog använt PEM med facit i hand. Priset är nästan detsamma för de båda lösningarna men en håller "för alltid".
Kan fixa bilder om det låter intressant