VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?  (läst 17209 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkan222

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #30 skrivet: augusti 06, 2010, 23:22:55:55 »
Nu så... Har fått lite bilder på bygget. En eloge till fotografen som med sin fanatiska ordning i bildarkiven kunde leta fram dessa bland 18000 andra genom en sökning på "slang". 10 sekunder så var det klart...

Bild nummer ett:

Bild på stommen, som jag tidigare gett en annan beskrivning av. Skrev nog att jag lagt på diagonalen också, men så var inte fallet.

Bild två:

Slangvindan man inte vill vara utan. Slangen är fäst i brädorna med band var fjärde eller femte varv-

Bild tre:

Det färdiga resultatet. Inte något man slänger upp för dess skönhets skull. Men på ett mörkt tak är det inte speciellt störande.

Poolgiganten

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #31 skrivet: augusti 07, 2010, 09:39:16:16 »
Nice Linkan  O0

Undrar om du vet hur mycket flöde de får ut på en sådan slinga (650 meter).
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Utloggad Linkan222

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #32 skrivet: augusti 07, 2010, 14:54:09:09 »
Vet inte riktigt flödet och Jula verkar inte ha samma pump kvar längre. Men vi har använt oss av något liknande som den här: http://www.jula.se/tradgardspump-53-l-min-800-w-137321

Den ska pumpa 53L/min, sen vet jag inte riktigt hur mycket lyfthöjder osv påverkar. Vet att jag hört att vatten som trycks uppåt för att sedan komma ner igen får hjälp av "suget" som blir när vattnet återvänder ner. Känns inte som det ligger så långt ifrån 50L när man känner på flödet i poolen.

Kunde säkert vara lite bättre fart iom att vattnet är runt 3-5 grader varmare i returen en fin dag. Antar att man tappar lite effekt i slutet av slingan med dom differanserna.

Tanken är väl att jag ska få ihop ett automatiskt styrsystem till en fyrvägsventil hemma. Sedan blir det nog det till deras solfångare också. Då slipper man ha en extra pump som drar ström och låter. Då får man också bättre utvinning av värme. Som det är nu går den på timer och slås av manuellt vid perioder med dåligt väder.


En liten anmärkning i sammanhanget. Deras pool (35m3) med slangvärmning håller nu 24grader min på 20m3 och tre JF mattor håller 20grader... Vi hade ungefär samma min.temp. när det regnade som värst...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag