CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: jetstream , värdelöst ?  (läst 31770 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #20 skrivet: juli 27, 2010, 13:55:23:23 »
Har hört med folkpool dom tycker också det verkar något fel, man frågar vad som händer om jag reglerar luftmängden ?? är det inte bara vatten ? blandar den in luft med ? det gör inte min , skall man ställa in detta på något sätt ???

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #21 skrivet: juli 28, 2010, 15:37:23:23 »
Exakt vilken jet stream är det du har? Är det den i vit plast eller den rostfria? Är det den i plast så kan du prova att ta bort dom fyra skruvarna som håller fast "utblåset" inne i poolen och rotera den 180 grader. Det kommer inte läcka något vatten mellan linern för det sitter en motfläns bakom detta utblås som håller det tätt. Dock ska du vara väldigt försiktig när du sedan lossat på utblåset då det går 2 st slangar ifrån den som inte ska lossna. Har montören tänkt till lite så finns det lite slack på slangarna att ta av och då är denna process snabbt avklarad. Man kan nämligen sätta detta utblås upp och ner av misstag (tavla jag själv har gjort) och då blir motståndet i jet streamen mycket lägre då det går fel väg. Ta gärna en bild och bifoga den här så jag kan se exakt vad det är för modell :)

Utloggad janne12

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #22 skrivet: juli 28, 2010, 16:11:11:11 »
Håller med Anders: Swimtrainer funkar kanon och är helt tyst! Kostar 109:- hos Folkpool. http://badbutiken.se/main.aspx?page=article&artno=5200210

/Magnus
Tack för tipset. Toppengrej. Har haft den några dagar. Verkligen värd sitt pris på 109 kr

Utloggad nyburjare

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #23 skrivet: juli 28, 2010, 19:56:17:17 »
Exakt vilken jet stream är det du har? Är det den i vit plast eller den rostfria? Är det den i plast så kan du prova att ta bort dom fyra skruvarna som håller fast "utblåset" inne i poolen och rotera den 180 grader. Det kommer inte läcka något vatten mellan linern för det sitter en motfläns bakom detta utblås som håller det tätt. Dock ska du vara väldigt försiktig när du sedan lossat på utblåset då det går 2 st slangar ifrån den som inte ska lossna. Har montören tänkt till lite så finns det lite slack på slangarna att ta av och då är denna process snabbt avklarad. Man kan nämligen sätta detta utblås upp och ner av misstag (tavla jag själv har gjort) och då blir motståndet i jet streamen mycket lägre då det går fel väg. Ta gärna en bild och bifoga den här så jag kan se exakt vad det är för modell :)


Tackar för ditt svar , jag bifogar 3 st bilder, 2 st som jag tagit i 2 "gropen" samt en produktbild på den jet jag har, fabrikat Folkpool.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #24 skrivet: juli 28, 2010, 20:00:47:47 »
Jo det var den modellen jag misstänkte. Du har en väldigt tunn genomskinlig slang som går från "koppen" till elcentralen, har du något slack på den? Om det är så så tycker jag att du ska prova att göra det jag skrev ovan och se om det inte blir en väldig skillnad. Bara ta på dig badbyxorna och hoppa ner framför jetstreamen och med hjälp av en stor stjärnmejsel lossa på dom 4 skruvarna som håller i yttersta delen och sedan vända på den 180 grader.

Utloggad nyburjare

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #25 skrivet: juli 28, 2010, 20:27:33:33 »
Jo det var den modellen jag misstänkte. Du har en väldigt tunn genomskinlig slang som går från "koppen" till elcentralen, har du något slack på den? Om det är så så tycker jag att du ska prova att göra det jag skrev ovan och se om det inte blir en väldig skillnad. Bara ta på dig badbyxorna och hoppa ner framför jetstreamen och med hjälp av en stor stjärnmejsel lossa på dom 4 skruvarna som håller i yttersta delen och sedan vända på den 180 grader.

Är det denna som ligger i en större plastslang ? där är ju lite slack på den där den lämnar slangen sen kanske man kan dra slangen lite ytterliggare, hur mycket längd behöver jag för att dra ut o vrida ? jag kan ju annars lossa träklossen som håller plastslangen då får jag betydlig mer längd att jobba med.
 så det är själva den delen jag får i handen när skruvarna är borta som jag sen vänder o skruvar tillbaka igen ?

Vad är den tunna genomskinliga slangens funktion ? är det till knappen på o av ?

Så det kan vara så illa att en "riktigt" installatör gör ett sådan fel o sätter den på fel håll,  :o vi har precis flyttat in i huset och de tidigare ägarna har använt jeten i 2-3 år och varit nöjda  :-X själv kan jag bara ta 2 simtag sen är den simturen över  <antman>

Utloggad rsjowa

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #26 skrivet: juli 28, 2010, 21:11:28:28 »
Jo det var den modellen jag misstänkte. Du har en väldigt tunn genomskinlig slang som går från "koppen" till elcentralen, har du något slack på den? Om det är så så tycker jag att du ska prova att göra det jag skrev ovan och se om det inte blir en väldig skillnad. Bara ta på dig badbyxorna och hoppa ner framför jetstreamen och med hjälp av en stor stjärnmejsel lossa på dom 4 skruvarna som håller i yttersta delen och sedan vända på den 180 grader.

Är det denna som ligger i en större plastslang ? där är ju lite slack på den där den lämnar slangen sen kanske man kan dra slangen lite ytterliggare, hur mycket längd behöver jag för att dra ut o vrida ? jag kan ju annars lossa träklossen som håller plastslangen då får jag betydlig mer längd att jobba med.
 så det är själva den delen jag får i handen när skruvarna är borta som jag sen vänder o skruvar tillbaka igen ?

Vad är den tunna genomskinliga slangens funktion ? är det till knappen på o av ?

Så det kan vara så illa att en "riktigt" installatör gör ett sådan fel o sätter den på fel håll,  :o vi har precis flyttat in i huset och de tidigare ägarna har använt jeten i 2-3 år och varit nöjda  :-X själv kan jag bara ta 2 simtag sen är den simturen över  <antman>


Jag har samma jet-stream som du, jag tycker också min är för dålig. Kan inte simma speciellt länge innan jag "slår i kanten", dock inte lika dåligt som i din film.

Den lilla plastslangen är den som styr av/på, dvs knappen längst ner i jetstreamen. Trycker du på den går det en luftbubbla som styr pumpen.

Det andra plaströret (som den lilla går i) är nog för lufttillförseln, så du kan blanda in luft i vattentrycket. Sätt igång jetstreamen, prova sen att vrida munstycket åt vänster, då ska du blanda in luftbubblor i din ström, blir bättre lyftkraft då.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad nyburjare

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #27 skrivet: juli 28, 2010, 22:23:00:00 »
Jo det var den modellen jag misstänkte. Du har en väldigt tunn genomskinlig slang som går från "koppen" till elcentralen, har du något slack på den? Om det är så så tycker jag att du ska prova att göra det jag skrev ovan och se om det inte blir en väldig skillnad. Bara ta på dig badbyxorna och hoppa ner framför jetstreamen och med hjälp av en stor stjärnmejsel lossa på dom 4 skruvarna som håller i yttersta delen och sedan vända på den 180 grader.

Är det denna som ligger i en större plastslang ? där är ju lite slack på den där den lämnar slangen sen kanske man kan dra slangen lite ytterliggare, hur mycket längd behöver jag för att dra ut o vrida ? jag kan ju annars lossa träklossen som håller plastslangen då får jag betydlig mer längd att jobba med.
 så det är själva den delen jag får i handen när skruvarna är borta som jag sen vänder o skruvar tillbaka igen ?

Vad är den tunna genomskinliga slangens funktion ? är det till knappen på o av ?

Så det kan vara så illa att en "riktigt" installatör gör ett sådan fel o sätter den på fel håll,  :o vi har precis flyttat in i huset och de tidigare ägarna har använt jeten i 2-3 år och varit nöjda  :-X själv kan jag bara ta 2 simtag sen är den simturen över  <antman>


Jag har samma jet-stream som du, jag tycker också min är för dålig. Kan inte simma speciellt länge innan jag "slår i kanten", dock inte lika dåligt som i din film.

Den lilla plastslangen är den som styr av/på, dvs knappen längst ner i jetstreamen. Trycker du på den går det en luftbubbla som styr pumpen.

Det andra plaströret (som den lilla går i) är nog för lufttillförseln, så du kan blanda in luft i vattentrycket. Sätt igång jetstreamen, prova sen att vrida munstycket åt vänster, då ska du blanda in luftbubblor i din ström, blir bättre lyftkraft då.

Det känns inte på jetstrålen som om där är luft inblandat, märks ju särskilt om jag riktar utblåsmunstycket så att den inte går upp genom ytan utan håller sig under vattnet, inga luftbubblor letar sig upp.
Menar du att jag skall vrida detta utblåsmunstycket å vänster ? att den då skulle ta in luft ? jag har provat att rikta den åt alla håll märker ingen skillnad. har du testat det som nämndes tidigare , att lossa 4 skruv och vrida ?
« Senast ändrad: juli 28, 2010, 22:26:32:32 av nyborjare »

Utloggad nyburjare

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #28 skrivet: juli 31, 2010, 16:29:34:34 »
Nu har jag kollat och justerat !!

skruvade av de 4 skruvarna, men satte inte "locket" tillbaka med 180 graders justering, den sitter rätt dvs knappen under utblåset , med vridning 180 grader kommer knappen över utblåset vilket enligt alla bilder är fel, enligt folkpool skall utblåset också vara ca 17-18 cm under ytan vilket stämmer med nuvarande placering.

När jag skruvade och kollade närmre upptägker jag något kul :) dels att själva utblåset går att inte bara vrida utan även snurra, snurrar jag det så långt det går åt höger kändes det som om dte blev lite kraftigare stråle, dock inte bra, sen hittar jag en "krans" runt själva tryckknappen som också går att snurra, den verka dock inte ha något stopp, snurrar jag den med klockan då blandar den in luft i strålen som då helt plötsligt börjar gå att simma emot <antman> skulle var kul att få läsa manualen så man vet vad man gör när man snurrar både den o utblåset , eller om någon vet mer ??


Utloggad Erica

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #29 skrivet: juli 31, 2010, 17:43:13:13 »
Luften skall vara där för att det skall fungera bra. Har du kollat om det kommer någon luft ? Vi har en äldre,lite speciell anläggning med två olika pumpar, en kraftig vattenpump och en separat luftpump. Om vi vill kan vi slå på vattnet utan att starta luften, men då känns strålen helt annorlunda och effekten blir klart sämre. Så du bör nog kolla om det är något med luftinblamdningen sm inte fungerar som det skall.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag