Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa  (läst 81581 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad rsjowa

Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« skrivet: augusti 16, 2009, 23:09:11:11 »
Har efter mina undersökningar i "Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?" (http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4676.0) landat i att bygga en linerpool nu till hösten.

Det blir en 4 * 8 från folkpool, med romand end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90 och saltgenerator. Totala summan som går till folkpool landar på 182 000 kr. (väääldigt dyrt känns det som,... men det verkar inte gå att pruta mer  ::)  >:D ) Leveransen går från Järna den 17 aug, och jag hoppas det inte tar för lång tid för den att leta sig till oss under veckan...

Ett idealcover tak är även beställt från annat håll.

=================

Dag 1

Jag har idag mätt och målat ut på gräsmattan var poolen ska vara. Imorgon ska vi påbörja grävningen om väder tillåter. Har skakat fram en stor grävare...

Min plan är att det mesta ska bli klart under hösten, ... och att jag lägger marksten och fixar iordning poolområdet till våren...
« Senast ändrad: augusti 17, 2009, 21:35:56:56 av rsjowa »
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Poolgiganten

Utloggad pool09

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2009, 23:15:50:50 »
Hej!

Är de 182 000 utan Folkpools montering gissar jag?

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2009, 23:23:24:24 »
Hej!

Är de 182 000 utan Folkpools montering gissar jag?

Korrekt.

Jag ska göra en del jobb med dränering, paddning osv själv, sen tar jag hjälp av min lokala folkpool-återförsäljare att plocka ihop poolstomme, sätta i liner och koppla in alla anslutningar. För mig känns det skönt att "proffs" gör detta, och att jag får garanti på jobbet om det är nåt strul. Skulle gärna göra det själv, men saknar tid helt enkelt (Misstänker också att det tar typ 5 ggr längre tid att montera poolen för mig jämfört med poolmontören som jobbar med detta dagligen)  8)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad pool09

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2009, 23:32:27:27 »
Nu blev det ju att jag bygge pool i leca och gjorde mycket själv, men innan vi bestämde oss för det så tog vi in ett par offerter på 8x4 pool, bla hos folkpool.

Då hade vi ingen jetstream, men annars komplett med pool, belysning, teknik, överdrag, värmepump och montering skulle de ha 189 000. Då skulle vi dessutom ha fått rabatt på detta priset (ca 10%) så lägg till de för "ordinarie" pris. Men sen vet man hur mycket de snackar så jag tror inte vår rabatt var någon egentlig rabatt...

Till detta kommer ju sen kostnade för grävning, trädäck mm.

Sen kan du ju själv jämföra om du tycker du fått ett bra pris. Men för monteringen i sig skulle de ha ca 33000 kr.

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2009, 23:39:22:22 »
Nu blev det ju att jag bygge pool i leca och gjorde mycket själv, men innan vi bestämde oss för det så tog vi in ett par offerter på 8x4 pool, bla hos folkpool.

Då hade vi ingen jetstream, men annars komplett med pool, belysning, teknik, överdrag, värmepump och montering skulle de ha 189 000. Då skulle vi dessutom ha fått rabatt på detta priset (ca 10%) så lägg till de för "ordinarie" pris. Men sen vet man hur mycket de snackar så jag tror inte vår rabatt var någon egentlig rabatt...

Till detta kommer ju sen kostnade för grävning, trädäck mm.

Sen kan du ju själv jämföra om du tycker du fått ett bra pris. Men för monteringen i sig skulle de ha ca 33000 kr.

Tror det är ungefär samma pris, jag får ca 12 % i rabatt, monteringskostnad ca 25 000 kr. Så det totala priset är ju inte direkt bra, ... mest dyrt. men jag försöker förtränga det, svälja undan och tänka på nåt annat, ... typ hur jag får tyst på en armada med ungarna som tjatar sig hesa om att dom vill bada i egen pool....  :D  :D

Hade gärna byggt i leca jag också, ... men då hade jag haft sysselsättning hela semestern misstänker jag. har du koll hur många timmar du lagt på ditt bygge, samt vad din totalkostnad landar på? (har varit och kikat på din byggtråd också  O0 )
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad pool09

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2009, 23:48:19:19 »
Du har rätt där och som jag skrivit innan, det tar fruktansvärt lång tid om man har jobb, hus barn mm att slutföra ett sånt här projekt. Jag vet inte exakt hur många timmar jag lagt ner men MÅNGA ÄR DET. Jag vet en kollega som räknade alla sina timmar från böjran tills det att sista plankan var skruvad i trädäcket, det blev 1100 timmar.

Skulle ju vara rätt så skönt att sitta bredvid också och bara titta på hur bygget fortskrider... Tid är ju också pengar så det behöver inte vara fel att få det gjort även om det blir lite dyrare.

Jag har koll på ekonomin för mitt bygge, och om jag räknar med ALLT inklusive det extra trädäck som jag fick förlänga så hamnar jag på 130 000kr, men då är det rubbet, grävning, pool, överdrag, ALLT.

Men så plus all tid ju... ;D

Utloggad pool09

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2009, 23:51:39:39 »
Så jämfört med folkpool 189000+ grävning+ eventuella kostnader för elektriker mm så sparar man väl en 80-90000 kr på att göra det själv +  att du får stommen i sten som jag föredrar.

Utloggad rsjowa

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2009, 00:06:11:11 »
Så jämfört med folkpool 189000+ grävning+ eventuella kostnader för elektriker mm så sparar man väl en 80-90000 kr på att göra det själv +  att du får stommen i sten som jag föredrar.


Bara att gratulera, bra totalpris, bra poolkonstruktion!  O0

Grejen är ju just att man bör göra det själv, ... skulle man leja bort jobbet för en lecapool så drar det ju iväg så in i h-vete.

Blir många whiskey-flaskor (eller nåt annat) för 90 000 kr ... bara att du njuter rejält nu när poolen din är klar!
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2009, 20:11:24:24 »
Vad har du valt för stensarg och storlek på ideal cover?
Om du valt ideal cover 5*10 kan du ignorera det jag nedan skriver men har du ett 4*8 så bör detta läsas.

Stensargen har en tendens att vara lite för bred för att vara monterad ovanpå runtliggande yta.
Den bakre takmodulen är för smal för att man med ett normalt överhäng på stensargen ska kunna montera skenorna.
Detta gäller Stensarg Granit och Sahara. Man måste då tänka på att montera omkringliggande yta i nivå med
överkanten av sargen annars kommer går inte matematiken ihop.
Sen så blir ju din pool 8m lång plus trappans längd (1m) och slutar i 9m. Då kommer inte taket att täcka hela poolen.
Ha detta i åtanke och jag hoppas den återförsäljaren du valt tänkte och informerade om detta.

Utloggad cy_berg

SV: Folkpool Classic 4 * 8 hos rsjowa
« Svar #9 skrivet: augusti 17, 2009, 20:16:39:39 »
Jag tycker det låter sunt med att låta återförsäljaren montera ihop stimme, liner och anslutningar. En av anledningarna för mig att välja PP var för att slippa monteringskostnaderna men OM jag valt liner har jag definitivt lagt de extra pengarna på att få allt monterat.
Hej!

Är de 182 000 utan Folkpools montering gissar jag?

Korrekt.

Jag ska göra en del jobb med dränering, paddning osv själv, sen tar jag hjälp av min lokala folkpool-återförsäljare att plocka ihop poolstomme, sätta i liner och koppla in alla anslutningar. För mig känns det skönt att "proffs" gör detta, och att jag får garanti på jobbet om det är nåt strul. Skulle gärna göra det själv, men saknar tid helt enkelt (Misstänker också att det tar typ 5 ggr längre tid att montera poolen för mig jämfört med poolmontören som jobbar med detta dagligen)  8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan