CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: jetstream , värdelöst ?  (läst 31568 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #10 skrivet: juli 18, 2010, 00:05:07:07 »
Självfallet är det inte farligt att köra den åt rätt håll. Har du konstaterat  att den går år fel håll så skall du självfallet vända rotationsriktningen. Men kolla först -det brukar ju finnas en pil som visar hur den skall rotera !

Poolgiganten

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #11 skrivet: juli 18, 2010, 09:55:40:40 »
Har ingen aning om att pumphjulet kan lossa eller så men i mitt fall så funka det enbart att fasväxla och då blev det enorm skilnad på vattenflödet och jo det finns en pil på skyddet längst bak i vilken riktning den ska snurra detta gäller enbart när det är 3 fas motor om det nu finns 1 fas jet vet jag ej men tror ej det
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Utloggad nyburjare

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #12 skrivet: juli 18, 2010, 15:00:27:27 »
Nu har jag kollat så alla "kranar" är helt öppna in o ut från jeten, samt att ingen är i kläm, har även kollat rotationsriktningen även om det var svårt att se, motorns "öppning" bakåt ligger så nära plywooden så att jag fick tejpa en spegel där för att se när den stanna, vilket håll den snurra, verkar ok, ser även rätt ut på det rycket motorn gör vid start .

Kan det bero på att poolen är stor ? att den ger mer effekt om den sätter igång "allt" vatten i poolen och att strålen når andra sidan ? min pool är ju 4,5 x 9 så det blir inte mycklet rörelse efter mitten.

Jag har filmat flödet, kanske svårt att se, riktade strålen lite upp mot ytan när jag filmade, ni som har samma jet kanske kan se om den motsvarar ert flöde ?




Utloggad Tony B

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #13 skrivet: juli 18, 2010, 21:37:46:46 »
Hej

Nu har jag Pahlens stora jet stream så jag kan inte jämföra flödena. MEN det måste vara något fel på din.
Det ska vara ett betydligt bättre drag.
Är du helt säkert på att elmotorn inte går åt fel håll. Det lättaste sättet brukar att vara med hjälp av ett buntband i plast som du stoppar in i fläkten bakifrån. då ser du hur det böjs.
Det borde gå att göra det även med hjälp av en spegel.


Som jämförelse kan jag berätta att min far fastnade i strålen på min jetstream när han skulle prova den. Han tryckes fast på motstående sida 3,5 meter bort
MVH
Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
Använder flytande klor
Soluppvärmd i första hand därefter bergvärmepump

Utloggad nyburjare

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #14 skrivet: juli 18, 2010, 22:31:17:17 »
Är nästan 100 på att den går på rätt håll, men ditt tips och plaststrips skall jag testa i morgon, hoppas bara man inte förstör något ? att den går in i motorn eller att en bit kapas av och stannar där ? lättast är kanske att bara öppna kopplingsboxen och skifta 2 faser för att se vad som händer, förstör väl ingen om man bara precis startar den en kort stund.

Har inte kollat hur många sladdar där är i anslutningsdosan, för inte kan det väl vara så illa att man struntat i att dra fram 3-fas  :-\ , jag har ju inte 3-fas , nä ! där sitter ju 3 säkringar så det måsta vara rätt. det är väl normalt 3 faser och en nolla ??

sätter jag handen för "utblåset" när jag badar kan jag utan svårigheter hålla den kvar någon cm från munstycket  :-X

Det finns ju ett genomskillning lock på motorn precis som på filterpumpen, för att kunna tömas på ev smuts, men den ser helt rent ut.

Om en fas "försvinner" går motorn ändå ? fast med mindre kraft ?

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #15 skrivet: juli 18, 2010, 23:28:24:24 »
Hej! Det där är ju helt åt skogen skall vara mycke hårdare drag. Står du närma en riktig så gör det nästan ont sånt tryck är det. Om du inte är hemma i elektriska så ta ut en elektriker som kopplar o kollar så
det är riktigt, man skall inte pula med sånt man inget kan om. Alldeles för
många på detta forum fixar el själva men har ingen behörighet.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Erica

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #16 skrivet: juli 18, 2010, 23:55:04:04 »
Om en fas saknas så startar motorn normalt inte utan brummar bara. Om en fas försvinner brinner oftast motorn upp efter en stund om inte man har ett motorskydd. Ett sådant bör alltså alltid finnas om du har en trefas motor. Säkringarna kan inte ersätta ett motorskydd.

Nej filmens jetstream verkar väldigt vek. Våran är överdimensionerad men har en reglering för styrkan. Sätter man på den för fullt så kan man definitivt inte hålla handen för den som du skriver utan att riskera att skadas. Skall man simma mot den strömmen får man ta i rejält. Det enda tråkiga med våran pump, som är av en äldre modell, är att själva pumphuset är gjort av gjutjärn. Kör man den relativt ofta blir det inget problem men får den stå för länge så kommer det brunt vatten ur den när man startar den.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #17 skrivet: juli 19, 2010, 00:29:50:50 »
Är det verkligen en JetStream som du har eller är det vattenutblåsen från cirkulationspumpen som du beskriver?

Utloggad nyburjare

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #18 skrivet: juli 19, 2010, 00:44:15:15 »
Nä man skall vara försiktig med elen, men nu var jag ute i mörkret med ficklampa, stack in en mjuk plastbit och ja den går på rätt håll, så allt är konstigt  :-\ jag har inte själv köpt denna, men jag skall kontakta folkpool så får dem säga sitt.
En sak reagerade jag på , det är luftbubblor under rensluckan, precis som det kan bli under luckan på filterpumpen när man sugit botten och som försvinner efter ett tag, kan jag ha något läckage i jetstreamern så den tar in luft ?

Om det är en jetstrem jag har och inte bara "utblås" från filtret  :) ja ! dum är jag men inte så dum  >:D


Utloggad Erica

SV: jetstream , värdelöst ?
« Svar #19 skrivet: juli 19, 2010, 01:36:10:10 »
Läcker det in luft på något sätt blir pumpens effekt naturligtvis mycket sämre. Då gäller det ju att hitta VAR det läcker. Det kan ju exempelvis vara vid axeltätningen, det felet hade vi på pumpen till vårt poolfilter, men det finns naturligtvis massor av möjligheter vad det gäller var det kan läcka.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag