CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baquacilanvändare med algproblem som saknar Algicide  (läst 4218 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jakoby

Baquacilanvändare med algproblem som saknar Algicide
« skrivet: juni 20, 2010, 20:42:04:04 »
Hej!
Vi gick för några år sedan över från klor till Baquacil. Har genom åren haft problem med allvarlig algtillväxt typ två gånger per säsong men med hjälp av Algicide och Baquacil Shock i uppstartdoser så har det i allmänhet löst sig på ett par dygn. Nu senast när jag skulle skaffa kemi så fanns inte längre Algiciden utan istället ska det enligt anvisningar (från Arch Water Products) vara Baquacil Check som tillsammans med Shock ska lösa problemet. Tyvärr verkar detta nya koncept inte funka!! Nu frågar jag mig om fler har samma dåliga erfarenhet och om det finns tips om lösning? Är Algiciden utgången och i så fall varför?

Jag har med intresse läst de senaste två årens inlägg på forumet om Baquasil och alger och sett att vissa upplever nästan olösbara problem vilket gjort att man har fått respekt för svårigheterna. pH ligger på 7,5. Bacuacilnivån har jag lika svårt som alla andra att bestämma mot den odugliga referensskala som följer med tabletterna men värdet bör inte kunna vara för lågt med tanke på vad jag pytsat i. Det finns tendens till fint skum på ytan vilket skulle kunna tyda på att nivån är väl hög. Vattentempen har inte varit över 19 den här säsongen.

Poolgiganten

Utloggad Brandman17

SV: Baquacilanvändare med algproblem som saknar Algicide
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2010, 20:24:22:22 »
Hej!

Funkar för mig, men man måste ha i mkt mer nu sedan de ändrat innehållet, men det har du säkert klart för dig. Vad jag förstått så ska check och algicide vara i stort sett samma sak, bara annan dosering. Shocken är ju nu billigare men så svag att en 10 litersdunk är slut på 7 veckor för mig. Enda tipset jag kan ge dig är att inte slarva med shocken!

Angående skummet så är baquacil kännt för att ha lite skumproblem. Jag har oxå haft det, men då berodde det på luftläckage på trycksidan. Tätade det och det blev bra. Lite skum samlas dock på skimmersidan, vet inte varför men det blir alltid lite bättre efter backspolning har jag märkt.
kör hårt,
Chrille

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Baquacilanvändare med algproblem som saknar Algicide
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2010, 21:28:48:48 »
Skum har även jag, när det regnar kan det se ut som om ungarna blåst bubblor o de landat i poolen. Verkar som om man får se över sin dosering map på nya baquacil systemet utan algecide. Skall kolla lite på gamla o nya dunken shock o återkomma.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Baquacilanvändare med algproblem som saknar Algicide
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2010, 22:42:15:15 »
Har nu varit ute o kollat på nya shocken, 12% väteperoxid jmf 19.5% väteperoxid på gamla shocken.

Finns test tabletter som mäter både phmb + H2O2 (väteperoxid) på saniklar.dk

Men doseringen är ändrad, så frågan är hur man gör i övergången när man blandar nya o gamla shocken + algecide. Får väl höja dosen av shock något för att kompensera den lägre nivån av väteperoxid. Mer efterforskning krävs...

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Baquacilanvändare med algproblem som saknar Algicide
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2010, 22:43:51:51 »
verkar som man backat ett steg map check jmf algecide....

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1539.0
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag