Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Material till egen konstruktion  (läst 11335 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nauleem

Material till egen konstruktion
« skrivet: maj 25, 2010, 13:02:14:14 »
Har tänkt att bygga en egenkontruerad pool med ungerfärliga mått på 200cmx300cmx75cm. Där ramen skall byggas av grovt timmer. Själva träkonstruktionen är genomräknad och är helt ok.

Dessvärre är jag helt okunnig gällande material för duk till botten och sidor. Hur man syr och tätar sömmar. Pumpar och anslutningar av dessa, hur anslutningarna tätas. Är det genomförbart?

Behöver hjälp!

...emanuel
Importerad Intex 200x300x75

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Material till egen konstruktion
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2010, 15:26:43:43 »
Duken sys inte, den svetsas.
Materialvalet är viktigt, du kan inte använda vilken pressening som helst.
Du kan beställa måttanpassade dukar hos olika leverantörer.
Tätningen vid in/utlopp fås genom att man har gummipackningar mellan armatur och duk/poolvägg.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nauleem

SV: Material till egen konstruktion
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2010, 08:35:08:08 »
Har du exempel på leverantörer hos vilka man kan köpa måttbeställda dukar? Monterar de kopplingar för in och utlopp också?

...emanuel
Importerad Intex 200x300x75

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Material till egen konstruktion
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2010, 08:39:41:41 »
Nej, jag har inga direkta exempel på det.
I ärlighetens namn tror jag det blir bättre och billigare om du köper en färdig pool, så jag personligen kommer inte att lägga ned en massa jobb på att söka den info du behöver för att kunna göra det själv.
Det finns gott om billiga små plaskpooler, och att bygga det själv utan någon som helst kunskap ter sig något underligt, kan jag tycka.

Vill du nödvändigt bygga en timmerstomme kan du väl göra det runt en vanlig billig plaskpool?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nauleem

SV: Material till egen konstruktion
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2010, 08:47:53:53 »
Alla tillverkare jag har varit i kontakt med (bl a Intex) har slutat att tillverka fyrkantiga pooler med mått som rör sig runt 4-6 kubik. Därför finns det ingen annan lösning än att bygga den själv.
Importerad Intex 200x300x75

Utloggad nauleem

SV: Material till egen konstruktion
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2010, 08:52:56:56 »
Det finns gott om billiga små plaskpooler, och att bygga det själv utan någon som helst kunskap ter sig något underligt, kan jag tycka.

Ok, trodde att hela idén med detta forum var att be varandra om hjälp. Men tydligen är det bara till för legitimerade poolbyggar-experter. Förresten, vilket universitet/högskola har en sådan utbildning. Tycker att frågan är relevant eftersom man tydligen inte kan få till sig motsvarande kunskap här.

Tack för hjälpen!
Importerad Intex 200x300x75

Utloggad utopiazz

SV: Material till egen konstruktion
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2010, 09:17:28:28 »
Alla tillverkare jag har varit i kontakt med (bl a Intex) har slutat att tillverka fyrkantiga pooler med mått som rör sig runt 4-6 kubik. Därför finns det ingen annan lösning än att bygga den själv.

Vad är det som är viktigast i ditt bygge?
Är det formen? Är det att den är byggd i timmer? Är det storleken? Är det priset? Är det jdjdjdjdj?


Intex har fortfarande kvar en av de minsta rektangulära poolerna på sin hemsida
http://intexnordic.com/Default.aspx?ID=53&M=Shop&PID=112&ProductID=417

Om poolen har utgått kanske det ändå går att få tag i en ny duk till den modellen (reservdelsnummer 10944 2.0M X 3.0M X 0.75M SMALL RECTANGULAR FRAME POOL LINER )

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Material till egen konstruktion
« Svar #7 skrivet: maj 26, 2010, 09:24:44:44 »
Nauleem,
Jag har själv byggt en tolvkantig pool direkt från lösvirke.
Visst kan man göra så.
Det kräver dock lite research, så att man kan handla in de delar som behövs.
Du har ju tydligen redan konstruerat själva poolstommen, så då återstår övriga delar som filter, pump, liner, inlopp, skimmer, osv.
Gör också klart för dig vilken botten du vill ha. Gjuten, grus med sandbädd, frigolit, ...

VAd gäller den tekniska utrustningen tycker jag att du skall kontakta en poolfirma i din närhet som kan hjälpa dig med val.
Poollinern kan du också beställa via dem. Jag gjorde en ritning över min pool, ordentligt måttsatt och lämnade in till en poolfirma som beställde en liner som passade perfekt.

Om du har frågor, så skall jag försöka svara efter bästa förmåga.

mvh
/Jan

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Material till egen konstruktion
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2010, 11:04:33:33 »
Det finns gott om billiga små plaskpooler, och att bygga det själv utan någon som helst kunskap ter sig något underligt, kan jag tycka.

Ok, trodde att hela idén med detta forum var att be varandra om hjälp. Men tydligen är det bara till för legitimerade poolbyggar-experter. Förresten, vilket universitet/högskola har en sådan utbildning. Tycker att frågan är relevant eftersom man tydligen inte kan få till sig motsvarande kunskap här.

Tack för hjälpen!

Jag vill på intet sätt verka nedlåtande, utan skriver vad jag anser om ditt projekt, jag har som du kanske förstår fått frågan många gånger förr, och sett hur projekten allt som oftast inte blir av eller inte blir bra, så jag står för mitt råd, att köpa nåt färdigt som finns i ett komplett paket och sedan bygga runt det om du vill bygga in det hela på ett specifikt sätt.
Om du bygger egen stomme och skall köpa in prylarna som gör att det blir bra så kommer det förmodligen att kosta mer och bli sämre än att köpa nåt färdigt.

Men jag kan väl iofs hålla med om att jag skulle ställt de frågor som utopiazz ställer, för att kunna avgöra om det är utrymme, form, storlek, pris eller vad som driver dig.
Kanske är det just att kunna bygga nåt helt eget som driver dig, och att kostnaden och funktionen kanske inte är det primära?
Man bör ha i åtanke att de som idag tillverkar och säljer pooler har gått på många minor innan de har en produkt som de med säkerhet vågar stå för.
Allt från veckande liners, till markbakterier som färgar linern brun kan hända om man experimenterar för mycket och tar genvägar i uppbyggnaden av en pool, saker som kan förta stora delar av nöjet med att ha en pool, och som gör det hela till en dålig affär.

För att få bra och utförliga svar kanske även du hade kunnat vara mer utförlig i din första fråga?

Korta svar kan ofta uppfattas som "tvärhuggna" och nedlåtande även om det inte är meningen, och på samma sätt kan korta frågor med dålig bakgrundsinformation uppmuntra till korta svar...
« Senast ändrad: maj 26, 2010, 11:13:46:46 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nauleem

SV: Material till egen konstruktion
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2010, 14:17:47:47 »
Nauleem,
Jag har själv byggt en tolvkantig pool direkt från lösvirke.
Visst kan man göra så.
Det kräver dock lite research, så att man kan handla in de delar som behövs.
Du har ju tydligen redan konstruerat själva poolstommen, så då återstår övriga delar som filter, pump, liner, inlopp, skimmer, osv.
Gör också klart för dig vilken botten du vill ha. Gjuten, grus med sandbädd, frigolit, ...

VAd gäller den tekniska utrustningen tycker jag att du skall kontakta en poolfirma i din närhet som kan hjälpa dig med val.
Poollinern kan du också beställa via dem. Jag gjorde en ritning över min pool, ordentligt måttsatt och lämnade in till en poolfirma som beställde en liner som passade perfekt.

Om du har frågor, så skall jag försöka svara efter bästa förmåga.

mvh
/Jan

Hej

Det absolut viktigaste är måtten på poolen. Eftersom mina egna efterforskningar lett fram till att "ingen" tillverkar pooler med måtten 200x300x75, så drog jag slutsatsen att det blir till att bygga en själv. Anledningen till att jag valt trä är att jag känner mig mer bekväm att arbeta med det materialet än t ex stål, stommen är dock inte byggd ännu, men som sagt genomräknad.

Menar du att poolfirmorna kan göra måttbeställda liners (är det så man kallar duken). Monterar de dit in- och utlopp också.

Underlaget är tänkt att vara frigolit, det ligger marksten under.

Hur fäster man linern på ramen, är den enda varianten att rördelar löper genom en kanal runt linern?

...emanuel
« Senast ändrad: maj 26, 2010, 14:23:15:15 av nauleem »
Importerad Intex 200x300x75

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag