Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Material till egen konstruktion  (lĂ€st 7349 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad nauleem

Material till egen konstruktion
« skrivet: maj 25, 2010, 13:02:14:14 »
Har tÀnkt att bygga en egenkontruerad pool med ungerfÀrliga mÄtt pÄ 200cmx300cmx75cm. DÀr ramen skall byggas av grovt timmer. SjÀlva trÀkonstruktionen Àr genomrÀknad och Àr helt ok.

DessvĂ€rre Ă€r jag helt okunnig gĂ€llande material för duk till botten och sidor. Hur man syr och tĂ€tar sömmar. Pumpar och anslutningar av dessa, hur anslutningarna tĂ€tas. Är det genomförbart?

Behöver hjÀlp!

...emanuel
Importerad Intex 200x300x75

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: PiteĂ„
  • Antal inlĂ€gg: 4166
  • Total likes: 145
  • Kön: Man
  • Grundare och Ă€gare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
SV: Material till egen konstruktion
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2010, 15:26:43:43 »
Duken sys inte, den svetsas.
Materialvalet Àr viktigt, du kan inte anvÀnda vilken pressening som helst.
Du kan bestÀlla mÄttanpassade dukar hos olika leverantörer.
TÀtningen vid in/utlopp fÄs genom att man har gummipackningar mellan armatur och duk/poolvÀgg.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.
VÄr byggtrÄd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nauleem

« Svar #2 skrivet: maj 26, 2010, 08:35:08:08 »
Har du exempel pÄ leverantörer hos vilka man kan köpa mÄttbestÀllda dukar? Monterar de kopplingar för in och utlopp ocksÄ?

...emanuel

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2010, 08:39:41:41 »
Nej, jag har inga direkta exempel pÄ det.
I Àrlighetens namn tror jag det blir bÀttre och billigare om du köper en fÀrdig pool, sÄ jag personligen kommer inte att lÀgga ned en massa jobb pÄ att söka den info du behöver för att kunna göra det sjÀlv.
Det finns gott om billiga smÄ plaskpooler, och att bygga det sjÀlv utan nÄgon som helst kunskap ter sig nÄgot underligt, kan jag tycka.

Vill du nödvÀndigt bygga en timmerstomme kan du vÀl göra det runt en vanlig billig plaskpool?

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.

Utloggad nauleem

« Svar #4 skrivet: maj 26, 2010, 08:47:53:53 »
Alla tillverkare jag har varit i kontakt med (bl a Intex) har slutat att tillverka fyrkantiga pooler med mÄtt som rör sig runt 4-6 kubik. DÀrför finns det ingen annan lösning Àn att bygga den sjÀlv.

Utloggad nauleem

« Svar #5 skrivet: maj 26, 2010, 08:52:56:56 »
Det finns gott om billiga smÄ plaskpooler, och att bygga det sjÀlv utan nÄgon som helst kunskap ter sig nÄgot underligt, kan jag tycka.

Ok, trodde att hela idén med detta forum var att be varandra om hjÀlp. Men tydligen Àr det bara till för legitimerade poolbyggar-experter. Förresten, vilket universitet/högskola har en sÄdan utbildning. Tycker att frÄgan Àr relevant eftersom man tydligen inte kan fÄ till sig motsvarande kunskap hÀr.

Tack för hjÀlpen!

Utloggad utopiazz

« Svar #6 skrivet: maj 26, 2010, 09:17:28:28 »
Alla tillverkare jag har varit i kontakt med (bl a Intex) har slutat att tillverka fyrkantiga pooler med mÄtt som rör sig runt 4-6 kubik. DÀrför finns det ingen annan lösning Àn att bygga den sjÀlv.

Vad Àr det som Àr viktigast i ditt bygge?
Är det formen? Är det att den Ă€r byggd i timmer? Är det storleken? Är det priset? Är det jdjdjdjdj?

Intex har fortfarande kvar en av de minsta rektangulÀra poolerna pÄ sin hemsida
http://intexnordic.com/Default.aspx?ID=53&M=Shop&PID=112&ProductID=417

Om poolen har utgÄtt kanske det ÀndÄ gÄr att fÄ tag i en ny duk till den modellen (reservdelsnummer 10944 2.0M X 3.0M X 0.75M SMALL RECTANGULAR FRAME POOL LINER )

Utloggad jan_banan

• Kunnig
  • Stad/land: KungĂ€lv/Marstrand
  • Antal inlĂ€gg: 76
  • Total likes: 0
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 26, 2010, 09:24:44:44 »
Nauleem,
Jag har sjÀlv byggt en tolvkantig pool direkt frÄn lösvirke.
Visst kan man göra sÄ.
Det krÀver dock lite research, sÄ att man kan handla in de delar som behövs.
Du har ju tydligen redan konstruerat sjÀlva poolstommen, sÄ dÄ ÄterstÄr övriga delar som filter, pump, liner, inlopp, skimmer, osv.
Gör ocksÄ klart för dig vilken botten du vill ha. Gjuten, grus med sandbÀdd, frigolit, ...

VAd gÀller den tekniska utrustningen tycker jag att du skall kontakta en poolfirma i din nÀrhet som kan hjÀlpa dig med val.
Poollinern kan du ocksÄ bestÀlla via dem. Jag gjorde en ritning över min pool, ordentligt mÄttsatt och lÀmnade in till en poolfirma som bestÀllde en liner som passade perfekt.

Om du har frÄgor, sÄ skall jag försöka svara efter bÀsta förmÄga.

mvh
/Jan

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2010, 11:04:33:33 »

Ok, trodde att hela idén med detta forum var att be varandra om hjÀlp. Men tydligen Àr det bara till för legitimerade poolbyggar-experter. Förresten, vilket universitet/högskola har en sÄdan utbildning. Tycker att frÄgan Àr relevant eftersom man tydligen inte kan fÄ till sig motsvarande kunskap hÀr.

Tack för hjÀlpen!

Jag vill pÄ intet sÀtt verka nedlÄtande, utan skriver vad jag anser om ditt projekt, jag har som du kanske förstÄr fÄtt frÄgan mÄnga gÄnger förr, och sett hur projekten allt som oftast inte blir av eller inte blir bra, sÄ jag stÄr för mitt rÄd, att köpa nÄt fÀrdigt som finns i ett komplett paket och sedan bygga runt det om du vill bygga in det hela pÄ ett specifikt sÀtt.
Om du bygger egen stomme och skall köpa in prylarna som gör att det blir bra sÄ kommer det förmodligen att kosta mer och bli sÀmre Àn att köpa nÄt fÀrdigt.

Men jag kan vÀl iofs hÄlla med om att jag skulle stÀllt de frÄgor som utopiazz stÀller, för att kunna avgöra om det Àr utrymme, form, storlek, pris eller vad som driver dig.
Kanske Àr det just att kunna bygga nÄt helt eget som driver dig, och att kostnaden och funktionen kanske inte Àr det primÀra?
Man bör ha i Ätanke att de som idag tillverkar och sÀljer pooler har gÄtt pÄ mÄnga minor innan de har en produkt som de med sÀkerhet vÄgar stÄ för.
Allt frÄn veckande liners, till markbakterier som fÀrgar linern brun kan hÀnda om man experimenterar för mycket och tar genvÀgar i uppbyggnaden av en pool, saker som kan förta stora delar av nöjet med att ha en pool, och som gör det hela till en dÄlig affÀr.

För att fÄ bra och utförliga svar kanske Àven du hade kunnat vara mer utförlig i din första frÄga?

Korta svar kan ofta uppfattas som "tvÀrhuggna" och nedlÄtande Àven om det inte Àr meningen, och pÄ samma sÀtt kan korta frÄgor med dÄlig bakgrundsinformation uppmuntra till korta svar...
« Senast Ă€ndrad: maj 26, 2010, 11:13:46:46 av Rickard »

Utloggad nauleem

« Svar #9 skrivet: maj 26, 2010, 14:17:47:47 »
Nauleem,
Jag har sjÀlv byggt en tolvkantig pool direkt frÄn lösvirke.
Visst kan man göra sÄ.
Det krÀver dock lite research, sÄ att man kan handla in de delar som behövs.
Du har ju tydligen redan konstruerat sjÀlva poolstommen, sÄ dÄ ÄterstÄr övriga delar som filter, pump, liner, inlopp, skimmer, osv.
Gör ocksÄ klart för dig vilken botten du vill ha. Gjuten, grus med sandbÀdd, frigolit, ...

VAd gÀller den tekniska utrustningen tycker jag att du skall kontakta en poolfirma i din nÀrhet som kan hjÀlpa dig med val.
Poollinern kan du ocksÄ bestÀlla via dem. Jag gjorde en ritning över min pool, ordentligt mÄttsatt och lÀmnade in till en poolfirma som bestÀllde en liner som passade perfekt.

Om du har frÄgor, sÄ skall jag försöka svara efter bÀsta förmÄga.

mvh
/Jan

Hej

Det absolut viktigaste Àr mÄtten pÄ poolen. Eftersom mina egna efterforskningar lett fram till att "ingen" tillverkar pooler med mÄtten 200x300x75, sÄ drog jag slutsatsen att det blir till att bygga en sjÀlv. Anledningen till att jag valt trÀ Àr att jag kÀnner mig mer bekvÀm att arbeta med det materialet Àn t ex stÄl, stommen Àr dock inte byggd Ànnu, men som sagt genomrÀknad.

Menar du att poolfirmorna kan göra mÄttbestÀllda liners (Àr det sÄ man kallar duken). Monterar de dit in- och utlopp ocksÄ.

Underlaget Àr tÀnkt att vara frigolit, det ligger marksten under.

Hur fÀster man linern pÄ ramen, Àr den enda varianten att rördelar löper genom en kanal runt linern?

...emanuel
« Senast Ă€ndrad: maj 26, 2010, 14:23:15:15 av nauleem »

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme