Jag jobbar ju med detta dagligen och ska försöka förklara hur jag & de flesta i branschen ser på saken.
Jag delar in poolerna i tre grupper
Där märke inte spelar någon roll utan bara själva stommen & kvalité .
Första gruppen är plask pooler:
Pooler som man beräknar till en säsong eller två .. oftast inte så djupa mångagånger med uppblåsbar övrekant. Plask & lek för barnen, riktigt dåliga reningsverk & inget för det långvariga utan bara för att låta barnen leka av sig.
Dessa finns under sesång på var & varannan mataffär i massor av olika storlekar
Sedan billigare plåt pooler:
Typ J&F och liknande finns mängder av märken & denna typ är även populär av många att importera själv.
En pool som man bygger om man inte kan/vill investera så mycket pengar i en pool, man vet kanske inte om man kommer använda poolen så mycket.
Här skiljer de ganska mycket på kvalité, finns bättre och sämre och jag tycker man får mycket efter vad man betalar. De billigare alternativen har oftast sämre kvalité på pumpar, filter, plåtarna, liner m.m.
Men för prova påarna så gör det kanske inget då man planerar att ha den i 5-10 år innan man tar beslut att bygga en "riktig" eller strunta helt i pool.
Men är man en som köper poolen för att ha den så länge som möjligt så titta på de alternativen som kostar lite mer (i samma segment), blir billigare i längden många gånger.
Dessa pooler ökar inte värdet på huset och ibland blir det till och med tvärtom.
Jag vet att många gör & jag kommer väl bli halshuggen av att skriva de här , men jag hade inte grävt ner en sådanhär pool och jag hade inte lagt ner mycket pengar på miljön runtomkring då man om man har otur har en pool som inte håller. och arbetet runtomkring är ogjort.
Och garantier har man, men till ex. minsta reva på galvet & garantierna är borta.
Dessa för galvas ofta och håltagningar har många gånger ogalvade ändar.
Tredje kategorin är de dyrare alternativen oavsett material:
Här pratar man om pooler som man bygger för att de ska hålla en livstid eller längre.
Vanligaste materialen är stål,trä,plast,betong och glasfiber.
Stålpoolerna byggs i sektioner (inte stora rullar som man rullar ut)
Har en tåligare konstruktion med många och kraftiga sidostöd. stålpoolerna är alltid byggda för att grävas ner helt.
Sedan följer en rad alternativ av material som alla har sina för och nackdelar där kunden och försäljaren tillsammans får se vilket alternativ som passar plånbok och markförhållanden bäst.
Jag spesade stålpooler för att förklara skillnaden mot kategorin innan.
Dessa pooler ökar oftast värdet på huset, även om linern behöver bytas snart eller liknande för konstruktionen är så stark och tålig och beräknas hålla betydligt mycket längre.
Ingen kategori är sämre än någon annan utan man ska köpa efter sina behov och plånbok.
Många poolfackhandlare har pooler i alla segment och tipset är att vara tydlig med vad ni är ute efter så att dom räknar på rätt typ av produkt.
Så svaret är att visst får man vad man betalar för men det kan också skilja mycket i pris i samma segment.
Det jag möter när jag pratar med kunder är ofta att man blandar ihop segment två (J&F poolen) med de dyrare markpoolerna ( kan också byggas ovanmark beroende på stommmaterial) men där är det väldigt stor skillnad på typ av pool.
Två helt olika saker som att jämföra en husvagn med ett hus, man kan bo i båda men den ena är byggd för att vara längre ( jo man kan flytta husvagnen men kom inte på någon bra liknelse

)
Hoppas de klarnade för någon
// Jonas