Hej!
Hoppas ni ursäktar en frågvis nybörjare, men vi har blivit med pool...
Eller en sån där fruktansvärt ful blå balja som står och tar plats i trädgården... Ingick när vi köpte hus, och tanken är nog att vi ska ge den en chans för att avgöra om vi på sikt vill byta upp oss till en riktig pool.
Vi börjar få kläm på klortabletter och pH värden, men vem vill bada när vattnet är 17 grader varmt (kallt)??!?! Inte jag i alla fall... Och knappast dottern (två år...).
Så, nu till min lilla fråga...
Poolen är en "Intex", 12 m3 när den är väfylld, men vår står så den lutar lite så vi har en djupare och en grundare sida! (Jag VET! Men den håller så länge den håller...)
Vattnet renas med ett patronfilter, vet inte riktigt hur många l/min den pumpar. Antar att det var pumpen som ingick i "paketet"...
Nu vill vi ordna med nån sorts solvärme. Hemmabyggd eller färdig spelar inte så stor roll, bara det är billigt... Ingen automatik, det får bli en fråga för en ev riktig pool... Eller en om det visar sig funka jättbra...
Solfånggaren ska helst stå på marken, lutad mot poolen, och ska helst vara kopplad till den pump vi redan har. Är det rimligt att tro att det kan funka?
Vad behöver man för rör? Var får man tag på det? Hur långt ska det vara? Hur "bygger man in det"? Plåt bakom? Isolering? Plexi framför?
Hur kopplar man en svart slang (som jag antar ska vara tunnare) till in och utlopp på pump/pool, de är ju (uppskattningsvis) ca 45 mm i diameter?
Eller, finns det nåt jätteprisvärt budgetpaket för småpooler?
//A