CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp till nybörjare.  (läst 4009 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goliat

Hjälp till nybörjare.
« skrivet: september 08, 2009, 11:03:53:53 »
Hej.

Jag tänkte att jag skulle starta en nybörjar tråd där inga frågor är för dumma att ställas. Min tanke med tråden är att den ska vara öppen för alla som vill ställa mer eller mindre dumma frågor då jag vet att det finns ett X antal mycket duktiga poolägare på forumet som säkert kan bistå med sin kunskap. <hmm>

Jag börjar med några av mina egna funderingar.

Ny här på forumet och vill börja med att tacka alla som frågat och skrivit i olika trådar!

Jag har precis köpt en villa och funderar nu på att gräva pool.
Har ni några bra tipps på pooler som inte kostar så mycket. Ett krav är att den går att delvis eller helt går att gräva ner. Den ska inte vara under 1,30 ljup.

Alltså vill jag ha tipps på budgetvarianter. Om det är någon som kan säga på ett ungifär vad det kostar från start till första doppet skulle jag också bli välldigt glad.

jag kommer antagligen ha ha 1000 frågor innan jag bestämmt mej, så jag hoppas att ni har överseende med det.

Med vänlig hälsning
Goliat

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Hjälp till nybörjare.
« Svar #1 skrivet: september 08, 2009, 16:14:28:28 »
Hej.

Jag tänkte att jag skulle starta en nybörjar tråd där inga frågor är för dumma att ställas. Min tanke med tråden är att den ska vara öppen för alla som vill ställa mer eller mindre dumma frågor då jag vet att det finns ett X antal mycket duktiga poolägare på forumet som säkert kan bistå med sin kunskap. <hmm>

Varför en nybörjartråd? Det finns inga dumma frågor och att ha en generell tråd gynnar nog inte någon. Många frågor är redan ställda och om man använder sökfunktionen så hittar man dom.



Jag börjar med några av mina egna funderingar.

Ny här på forumet och vill börja med att tacka alla som frågat och skrivit i olika trådar!

Jag har precis köpt en villa och funderar nu på att gräva pool.
Har ni några bra tipps på pooler som inte kostar så mycket. Ett krav är att den går att delvis eller helt går att gräva ner. Den ska inte vara under 1,30 ljup.

Alltså vill jag ha tipps på budgetvarianter. Om det är någon som kan säga på ett ungifär vad det kostar från start till första doppet skulle jag också bli välldigt glad.

jag kommer antagligen ha ha 1000 frågor innan jag bestämmt mej, så jag hoppas att ni har överseende med det.

Med vänlig hälsning
Goliat

Vad är en budgetvariant för dig? För en del kostar en budgetpool 5kkr och för andra 50kkr. Om du börjar med att tala om hur mycket pengar du är villig att investera i poolen. Tänk också på att det kan krävas en del investering runtom i form av grävning, pooldäck, överdrag etc.

Du har talat om att du vill ha en som är djupare än 1,3m. Det gör att poolväggen behöver vara minst 1,4m men troligare runt 1,45-1,50. Tror det blir svårt att hitta något riktigt budgetalternativ ( <20kkr ) med det djupet.

Sen är frågan om den ska vara rund, oval eller fyrkantig samt vilket mått du vill att den ska ha.

Poolstar har ett ganska stort utbud av lite billigare pooler men jag har noll koll på deras kvalitet. Dom finns med 150cm poolvägg vilket skulle ge dig iaf rätt baddjup till ett hyfsat pris http://www.poolstar.se/
« Senast ändrad: september 08, 2009, 16:18:23:23 av utopiazz »

Utloggad Benny the Poolman

SV: Hjälp till nybörjare.
« Svar #2 skrivet: september 09, 2009, 13:21:17:17 »
Tjena Goliat!

Jag har just satt upp en rund poolfrån Primastar 4,60*1,37.
Kostnad från första grävtaget till första doppet var ca:36 000.
Om du är intreserad kan du se lite bilder på projektet här.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4641.0
Men jag antar att efter att poolen är på plats så vill du antagligen ha någon typ av altan i anslutning till poolen, lite uppvärmning av poolen OSV, så kostnaden springer iväg

Jag räknar med en totalkostnad på ca 80 000 när jag är klar, om jag nu någonsin blir klar, det dyker upp nya ideer nästan varje dag.

Benny

Utloggad Theodor

SV: Hjälp till nybörjare.
« Svar #3 skrivet: september 13, 2009, 20:40:51:51 »
Hej!

Är det någon som vet hur man gör för att skriva ett nytt inlägg? Är ny på forumet och har än så länge bara fattat hur man gör när man vill svara.  :o

Utloggad rsjowa

SV: Hjälp till nybörjare.
« Svar #4 skrivet: september 13, 2009, 21:12:23:23 »
Hej!

Är det någon som vet hur man gör för att skriva ett nytt inlägg? Är ny på forumet och har än så länge bara fattat hur man gör när man vill svara.  :o

Ok, här kommer en "skapa-nytt-poolforum-ämne-for-dummies!"  ;)

Steg 1: Surfa in på http://www.poolforum.se/forum/index.php, väl lämpligt ämne (kategori) för din fråga. tex "Övriga frågor".

Steg 2: Välj "Nytt ämne" i den horisontella menyn på höger kanten.

Steg 3: Skriv din fråga och spara.

Steg 4: Invänta att nån trevlig forummedlem besvarar din fråga.  O0

(Se skärmbilder nedan på stegen)

Mvh,
rsjowa
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag