Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ang. vattenbyte så har jag tidigare skrivit att man byter ju faktiskt ut stora delar av vattnet varje år. En del byts ut i samband med påfyllning efter vinternivån och dessutom gör man ett antal backspolningar varje år med påfyllning. Jag tror därför inte på teorin om vattenbyte, eftersom vattnet byt ut löpande.
Citat från: Samses skrivet augusti 17, 2009, 00:13:59:59 Ang. vattenbyte så har jag tidigare skrivit att man byter ju faktiskt ut stora delar av vattnet varje år. En del byts ut i samband med påfyllning efter vinternivån och dessutom gör man ett antal backspolningar varje år med påfyllning. Jag tror därför inte på teorin om vattenbyte, eftersom vattnet byt ut löpande.Nja, byter är väl inte helt korrekt, du spär ut några % varje år genom att fylla på vatten med massa nya kemikalier.Stora delar av den organiska smutsen tar filtret hand om men iom avdunstningen så blir kemikalieföroreningarna större med tiden.
Tror även att det skiljer sig mycket beroende på vilken pooltyp man har, vår pool skall inte tömmas alls på hösten utan skall frysa till helt fylld.Det innebär att allt vatten som vi ersätter är det som backspolas bort, kanske 6 m3 av 43 m3 på en säsong.