Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har använt saltsyra till vår pool hela tiden och det fungerar jättebra. Eftersom vi använder flytande klor (natriumhypoklorit) så stiger pH hela tiden automatiskt och då måste vi tillsätta saltsyra för att hålla ner pH -värdet. Båda kemikalierna tillsätts automatiskt av ett doseringssystem så vi behöver inte ta i dem på något sätt annat än att fylla på förrådsbehållarna. NBär man gör det får man ju vara försiktig, det är ju starka kemikalier och skyddsglasögon och gummihandskar rekommenderas definitivt. Men det blir ju bara några få gånger, kanske tre per år för klor och en gång för saltsyran.Jag har också erfarenhet av kaustiksoda (natriumhydroxid). En gång för flera år sedan hängde sig reläet som styr utpumpningen av saltsyra i poolen och den fortsatte att pumpa och pumpa tills den pumpat ut hela dunken och då var pH så lågt att jag inte ens kunde mäta upp det. Då tillsatte jag kaustiksoda och pH steg snabbt upp, ja t.o.m. lite för högt för jag fick lite för mycket. Det är mycket starkt så reaktionen blir lätt mer än man tänkt sig.Alla dessa standardkemikalier är relativt billiga, men som sagt, hantera dem försiktigt !