Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
en tanke har slagit mig när så många liknande frågor poppar upp hela tiden och speciellt efter att haft långa värma-pooldiskussioner med 3 nya poolägare dom senaste 2 veckorna....VARFÖR ÄR DET SÅ FÅ SOM KÖR KOMBINERAD LUFT-VATTEN VP FÖR HUS O POOL?Alla 3 som jag pratat med dessa veckor har vattenburen värme hemma, en av dom hade redan en VP, en annan har funderat på att skaffa till hösten o den 3e velade mellan bergvärme o luft-vatten.men ALLA 3 hade gått o köpt en separat VP till poolen och när jag stressade varför.... så kunde inge svara på varför dom inte kört kombinerat... "Jasså gååår det???" var den typiska reaktionen.
Slår ett slag för bergvärme om man har möjligheten och ändå står inför byte av värmekälla - tror inte det kan bli bättre och planerar man in för pool så är det 28-30 gradigt poolvatten som gäller! I mitt fall med bergvärme och vattenburen värme kombinerat - april tom. oktober! Miljövänligt också!http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3262.msg24604#msg24604Mvh. "Poolbadaren"
Vilken typ av värmekälla är ointressant, ofta är det ju svårt att räkna hem bergvärme men är förutsättningarna rätt och dessutom hänger på en pool så blir payoffen snabbare.Men vi tycks vara rörande överens att man skall köra kombinerat och inte satsa på klena separata VP-enheter.