CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension  (läst 11159 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

Har lite beslutsångest när det gäller placeringen av värmeväxlaren till vår pool. Även pumprummets placering är ett frågetecken.

Vi har idag två källare på huset, dessa är förbundna med krypgrund. Krypgrunden (eller eg. krypgrunderna) delas av i två separata delar av en grundmur. Det är inga problem att dra rör i krypgrunden, även om det är lite trångt så går det.

Vår pool är placerad 5m från husets ena ände och vår värmepump står i helt motsatta ände på huset. Det totala avståndet mellan pool och värmepumpen är (rör/slangvägen) knappa 25m.

För att underlätta rengöring av poolen så bör jag nog placera filter och pump så nära poolen som möjligt. Så långt är allting enkelt. Samtidigt så ska vi koppla in värmepumpen med en 75kW värmeväxlare (VVX) för uppvärmning och då blir det till att dra kopparrör.

Frågan är om jag ska placera VVX tillsammans med poolpump/filter och dra kopparrör mellan värmepumpen och VVX? Eller om jag ska dra PVC rör mellan poolpump/filter till värmepumpen och placera VVX tillsammans med värmepumpen?

Om jag har VVX och värmepump tillsammans så måste jag dra 50mm rör hela vägen men om jag har VVX tillsammans med poolpump/filter så klarar jag mig med 22mm kopparrör (kanske t.o.m 15mm ??? ).

Kostnadsmässigt så blir det billigare och enklare med kopparrör och placera VVX tillsammans med poolpump/filter men kan det finnas nackdelar med att ha det så  <dontkn>


Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2009, 11:31:15:15 »
Iom att du har högre temp mellan värmekälla och vvx, än mellan vvx och pool är det väl smartare att ha så kort sträcka som möjligt, med avseende på avkylning.

Mina 2 cent

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2009, 11:59:25:25 »
Ska du använda dig av befintlig VP som du har till huset??? Om så skall allt placeras ihop med pannan.

Utloggad utopiazz

SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2009, 12:19:42:42 »
Iom att du har högre temp mellan värmekälla och vvx, än mellan vvx och pool är det väl smartare att ha så kort sträcka som möjligt, med avseende på avkylning.

Mina 2 cent

//
Z

Å andra sidan så är kopparrören smalare och har därmed mindre yta som kan kylas.

Men naturligtvis så ska allt isoleras oavsett om det är kopparrör eller rör för poolvatten.

Utloggad utopiazz

SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2009, 12:22:39:39 »
Ska du använda dig av befintlig VP som du har till huset???
Jo den ska anslutas till befintlig Vp

Om så skall allt placeras ihop med pannan.

Vadå "skall"  ???

Det är inga problem med att dra kopparrör och lite sladdar för givare till en VVX som sitter 15-20m bort.

EDIT Ändrat citaten så att dessa stämmer
« Senast ändrad: juni 15, 2009, 13:09:00:00 av utopiazz »

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2009, 12:31:02:02 »

Vadå "skall"  ???
Det är inga problem med att dra kopparrör och lite sladdar för givare till en VVX som sitter 15-20m bort.
[/quote]

ok då.. bör.. men det finns naturligtvis andra aspekter på detta som kan påverka placeringen.  O0

Utloggad utopiazz

SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2009, 13:09:59:59 »
ok då.. bör.. men det finns naturligtvis andra aspekter på detta som kan påverka placeringen.  O0

Du får gärna utveckla varför du anser att VP och VVX bör sitta tillsammans.


Jag anser nog att jag har rätt bra koll på VP'n och hur den fungerar tillsammans med värmeväxlare. Vi har själva gjort dimensionering och installation av VP, VVB och allt annat som har med vår uppvärmning att göra.

Det jag inte har koll på är vilka för och nackdelar som finns ur ett poolperspektiv om VVX finns nära respektive långt ifrån pool/pump/filter. Det jag direkt kan se är att den längre vägen som den stora mängden poolvatten ska pumpas ger flödesförluster. Känslan är då att det är lättare att pumpa dit radiatorvatten eftersom det är ett betydligt lägre flöde som det handlar om.
« Senast ändrad: juni 15, 2009, 13:17:40:40 av utopiazz »

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2009, 13:45:21:21 »
Själv skulle jag ha lång väg för VB och kort för poolen, orsaken är att få så lite flödesförsluster som möjligt för poolen!
Värmeförlusterna på VB tror jag man kan isolera bort!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad utopiazz

SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2009, 14:01:36:36 »
Själv skulle jag ha lång väg för VB och kort för poolen, orsaken är att få så lite flödesförsluster som möjligt för poolen!
Värmeförlusterna på VB tror jag man kan isolera bort!

Det är den känslan jag har också.

Att det dessutom blir billigare gör det ju inte sämre. Drar jag 22mm koppar så kostar det mig 80:-/m inkl. lödkopplingar, isolering och bladskruvar/svep. Skulle jag dra PVC rör så kostar bara röret runt 100:-/m (det finns kanske billigare) + isolering (55:-/m) och bladskruvar/svep. Det blir lite billigare med PVC slang men det blir inte en snygg installation med säckande slang i taket (även om det är en källare).

Utloggad utopiazz

SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #9 skrivet: juni 15, 2009, 16:12:07:07 »
Det blir som jag hade tänkt från början, dvs värmeväxlaren hamnar tillsammans med poolpump och filter.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag