CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension  (läst 11198 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #10 skrivet: juni 15, 2009, 20:38:28:28 »
....Det blir lite billigare med PVC slang men det blir inte en snygg installation med säckande slang i taket (även om det är en källare).
Som uppslag kan man använda t.ex. ett markrör och dra slangarna genom detta - alla mina 4 st. 50 mm. slangar går igenom 2,5 längder PVC-markrör (läckageriskeliminiering eftersom jag har pumprummet i husets 1:a plan/"pannrum") - blev en snygg installation när klart (def. ingen "säckande slang")  O0
Inbillar mig också att det bidrar till isolering då jag får bra värden från uppvärmningen trots långa sträckor i ventilerat utrymme.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3177.msg23736#msg23736
Markrör i olika storlekar kan man hitta till bra priser både nytt och beg./"snygga" om man letar lite
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #11 skrivet: juni 15, 2009, 21:43:45:45 »
När jag skrev att "Det blir lite billigare med PVC slang" så jämförde jag med PVC rör.

Visst kan man lägga slangen i rör men faktum kvarstår för min del att kopparrör blir klart billigast och troligen både snyggare och bättre än att dra 50mm PVC slang/rör. Sen är det stor skillnad att göra hål för 22mm koppar + 26mm isolering i två betongväggar jämfört med 50mm PVC + 26 isolering.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Placering av värmeväxlare, pumprum och rör/slangdimension
« Svar #12 skrivet: juni 15, 2009, 22:58:34:34 »
När jag skrev att "Det blir lite billigare med PVC slang" så jämförde jag med PVC rör.

Visst kan man lägga slangen i rör men faktum kvarstår för min del att kopparrör blir klart billigast och troligen både snyggare och bättre än att dra 50mm PVC slang/rör. Sen är det stor skillnad att göra hål för 22mm koppar + 26mm isolering i två betongväggar jämfört med 50mm PVC + 26 isolering.
Nja, för min del gick det kanske för fort i min tolkning av hur du menade och vilka rör till vad...  :D
När jag talar om markrör så var det ur perspektivet att allt i mitt system (VP, VVX, poolfilter och pump etc.) är placerat längst bort från poolen, dvs. de rör jag dragit genom vent. krypgrund är poolvattencirk.rören - inte ngt. till VVX.
Jag har alltså uppvärmningen längst bort från pool men lyckas trots det hålla poolvattentemp. till runt 28-30 grader i perioden början/mitten av maj till slutet av oktober om inte utetemp. ligger lägre än +8 till 10 på dag och inte under +4 till 5 på natt längre tider.
Förstår jag dig korrekt så tror du på kort väg från VVX till poolutlopp och istället då ha lång dragning mellan VP och VVX? (ser ditt pristänk)
Det tror inte jag <dontkn> ger mkt. mer än omvänt, dvs. som i mitt fall, mitt "tänk" baserat på troliga värmeförluster i frammatningsrören till VVX trots allt oavsett isolerat men pga. den långa sträckan.
Rätt eller fel, det skall bli intressant att se vilka grader du får ut i utloppen med ditt system när det är klart för jag kan mycket väl ha fel...  <dontkn>
Skall bli spännande att följa din vidare installation!  ;)
Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: juni 19, 2009, 00:08:36:36 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag