CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jordvärmepump el. poolvärmepump samt vilken isolering av slangar  (läst 6068 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pat

Står i begrepp att såväl installera jordvärme till huset som att bygga pool, 4x8m. Vilket är mest ekonomiskt, att koppla på jorvärmen till poolen eller installera en poolvärmepump separat? (Ska installera IVT Greenline med 600 m slang).

Har ca 40 m från pannrummet (där värmepumpen ska stå) till där poolen ska ligga. En del leverantörer menar att slangarna från värmeväxlaren och ut till poolen måste ligga i en isolerad kulvert vilket blir väldigt dyrt, ca 500 kr/m. Andra menar att det räcker att isolera slangarna med sk slangisolering till ett pris av ca 60 kr/m. Prisskillnaden är enorm och jag undrar om någon har erfarenhet av detta?

Bor i Skåne.

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Har själv satsat på IVT/bergvärme/hus/pool - so far so good!  ::)
Gott råd: Isolera slangarna - men gjuten kulvert låter "overkill" även om det klart är "cremé de la cremé"  :P - jag hade om jag skulle gjort om mitt idag isolerat med frigolit och avsett mark/rörisolermaterial på alla metrarna (både fram- och returslangarna) för förlusterna är stora och 40 meter som i ditt fall är en lång sträcka.
Borde inte vara svårt att hitta "budgetmaterial" långt under 500:-/met. när man börjar se sig runt.

Har en IVT-värmepump mod. Greenline HT Plus C7 (bergvärme) med deras poolstyrning och summerat har jag från skimmer ca. drygt 25 meter och till inloppshål (3 st. ca.18-20-23 meter) - alla slangar går igenom ett PVC-markrör (läckageriskeliminiering eftersom jag har pumprummet i husets 1:a plan/"pannrum"), dvs. från pumprummet ("pannrum") går alla slangar via markröret och genom ventilerad krypgrund och därefter ut i markdräneringsbrunn för vidarekoppling till skimmer, inloppsmunstycken, dammsugaruttag etc. - efter dräneringsbrunn ligger slangarna oisolerade i dränerings-/packningsgrus = allt vad gäller rör/slangar (50 mm) är i mitt fall oisolerat.
I mitt fall presteras max. 42-44 grader i framledningsrör (innan värmeväxlaren) och ger ca. 33-37 grader i returrör (efter värmeväxlare) och ger slutgiltigt max. ca. 29-30 grader uppmätt i utloppsmunstyckena.
Med de förutsättningarna klarar jag ca. 27-28 grader i poolen som det ser ut nu efter uppstart från mitten av maj där IVT-värmepumpen gick dygnet runt den första uppstartstiden, ca. 14 dgr. - därefter har driften varit ca. 12-15 timmar/dygn.
Jag räknar med att kunna hålla dessa grader en bra bit in i september men det får vi ju se...  <dontkn>

Det jag kommer att göra med "facit i hand" är att isolera hela PVC-markröret i krypgrunden (här tror jag att jag har en av de största förlusterna) samt även de synliga rören i pumprummet - med det tror jag mig kunna få ut ytterligare några grader till poolen från IVT-systemet. Utöver det har jag inte släppt en tanke om att kunna få ut högre temp. på framledningsrören från IVT men det är en separat historia... (om det går eller inte råder det delade meningar om...)  <hmm>
Som sagt: Isoleringen blir någon form av effektivt markisoleringsmaterial och rörslangsisolering.
Fadern min har också IVT med jordslingor och når ungefär samma grader i sin pool - också oisolerade 50 mm. rör. (Han har mindre totallängd jordslang än dina planerade) och dessutom oisolerad pool (min är "frigolitisolerad")

Finns en del diskuterat om just detta i bl.a. dessa trådar
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3030.msg22655#msg22655
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3030.msg22746#msg22746
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3101.msg23204#msg23204

Hoppas det kan ge någon ledtråd för beslut från "real life"-erfarenheterna ovan - lycka till!  O0
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag