Vad jag kan se så är det dom stålomspunna slangarna som går till din pool vvx, eller?
Är din panna inställd på sommarläge tex så går inte din cirkulationspump till din radiatorkrets (samma som till poolen), detta gör isf att vattnet från pannan inte cirkulerar till din pool vvx.
Då värmer den endast ditt tappvarmvatten.
Kan du se om din växelventil rör sig när du aktiverar din poolfunktion?
Det kan ta en liten stund innan den rör sig från radiatorkretsen till poolkretsen eftersom att den ska få signal från tempgivaren som känner av poolvattnets temperatur.
Isolera dina rör fast än att det bara är kortare sträckor, du får bättre effekt i din vvx.
Använd Armaflex till detta (bäst).
Dra om sladden till växelventilen som föregående talare sa.
Håller med om att du får ta bort ditt "skräp" när du tar bilder

Att dom skulle ha kopplat tappvarmvattnet till vvx kan det bara inte vara

, hade varit oerhört klantigt isf.
Poolpumpen måste givetvis vara igång när du har din poolfunktion aktiverad i pannan, annars kommer returvattnet till pannan att vara för varmt och du kommer att få ett HP larm.
Poolvattnet "stjäler" ju värmen från vattnet från pannan.
Har själv erfarenhet av detta när jag körde en för hög kurva i min inställning på pannan

Jag värmer ca 4 grader i min 4 x 8 m pool / dygn med 2 st rejäla plattvärmeväxlare.
Ta bättre helhetsbilder på din anläggning så man slipper att pussla ihop dom, lättare för oss att kunna hjälpa dig då

Mvh Stefan