CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta original plåtöverliggare mot överliggare tryckimpr på Lagunpool - går det ?  (läst 25914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Affe

Jag bytte plåtsargen mot tryckt 175x45. Slet bort plåtsargen utan en tanke på att de klena plåtarna skulle ha någon viktig del i konsruktionen att göra. Och det var absolut ingen skillad i stabilitet när jag tog bort dom. Däremot så känns allt mycket mer stabilt och bättre när träsargen är på. Att kunna stå på sargen utan att behöva vara rädd för att plåten eller poolväggen ska ta skada är ganska skönt. Sen ser det ju väldigt mycket snyggare ut med  :)

Poolgiganten

Utloggad WiMi

Påhejad av inläggen här så lossade jag lite varsamt på en av överliggar-plåtarna tidigare idag och det hände........ precis ingenting! 

Skruvande ändå tillbaka allting snabbt snabbt snabbt och om jag får sova på saken så kanske jag vågar lossa två plåtar samtidigt imorgon  :)


Har aldrig funderat över hur poolen håller ihop tidigare - rimligtvis måste det ju vara ngt som håller stolparna på kortsidorna fast vid poolväggen så att de inte ger med sig och skjuvas utåt. Kan det bara vara det lilla klena fästet som sitter högst upp på väggen under/mellan överliggarna av plåt ? Nertill antar jag att poolvägen står fast i roten på stolpen på något sätt.  Poolen har bara stöttor (utsidan) på långsidorna (2x4 st).

/Mikael

Utloggad neon

Hej jag sitter lite i samma båt
Vill passa på att tacka för ett kanon forum
Jag har en Jf-fritid storbol 3.6 m
 Plåt sargen som följde med höll inte allt för länge innan de var sneda och vinda så planen på att byta ut den mot en sarg i tryckt började att växa.
Har kollat runt på forumet massor efter olika lösningar men inte hittat någon riktigt som jag vill ha det  
Så jag gjorde på detta viset :

Köpte in plank med dim. 45x220
Fick tag på en kille på ett snickeri som fräste de i önskat format se bilden nedan sedan började fästningen i poolen
Jag sätter de med en vagns bult i plåt regeln som håller poolen sedan så kommer jag lägga in ett stöd mellan träsargen och trallen runt poolen.


Vad tror ni om denna ide ?

Utloggad neon

lite mer bilder

Utloggad Affe

Mycket snyggt neon! Jag har lite bilder på hur jag har gjort, tyvärr inga bilder under själva bygget.
Så här såg det ut när vi satt 175x45 planken



Däcket var lägre än toppen av poolkanten i och med att plåtsargen satt där innan, men det löste jag med 45x45 reglar som jag fick såga till så de blev ca 30x30 och satte under 175x45 planken.



Men jag tyckte det var fult att se topprälsen så jag sågade till 28x120 trallbrädor och skruvade fast på insidan mot poolen





Jag blev väldigt nöjd med resultatet. Men jag har inte skruvat fast sargen i stödbenen, den är fastskruvad i däcket. Jag ville inte att det skulle synas några bulthuvuden i sargen. Poolen är hur stabil som helst ändå.  :) Och jag som väger 90 kg kan göra kanonkulan utan att poolen kolapsar  :D ;D
« Senast ändrad: maj 27, 2009, 06:35:01:01 av Affe »

Utloggad neon

affe jag satta inte fast regeln i stöd benen för att få stabilitet min är hur stadig som helst utan med
jag skulle med vilja dölja topprälsen så man slipper se den får se hur jag löser det ;)
mitt däck är med lägre än poolkanten så ska med lösa den med en regel under själva sargen

Utloggad neon

snygg lösning Affe men krukset är ju att jag har rund pool ;)

Utloggad neon

men då vad det ska regna
inget roligt stå ute och snickra nu ju :(

Utloggad WiMi

Kanonsnyggt både Affe och Neon! Tack för inspirationen.

/Mikael

Utloggad neon

kommer snart med uppdaterade bilder

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag