Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Låter mysko tycker jag. Det kan vara så att något har hamnat i ledningen och delvis blockerar tilloppet till pumpen, resultatet skulle då blir att pumpen kaviterar och producerar sockerdricka, hos oss händer detta när vår netskim är full av löv. Har du någon möjligthet att kolla tilloppsledningen?.Att läckage på trycksidan skulle vara orsaken tycker jag verkar helt osannolikt.Ger pumpen normalt tryck i systemet?, skulle inte tro det med sockerdricka...Du kan också pröva att strypa på trycksidan (försiktigt) för att öka trycket i systemet, helst efter sandfiltret. Det har lyckats för mig ett par gånger när systemet inte ville "komma igång"./ Housedad
Exakt dessa symptom hade vi, och jag letade i dagar efter en läcka.Felet för oss (och antagligen för dig) är att cirkulationspumpen går åt fel håll.Pumpen pumpar ändå, men med reducerat flöde, och dessutom blir det kavitation i centrum på pumphjulet som gör att små små bubblor kommer ut i poolen.Det finns en pil nånstans på motorn som visar åt vilket håll den skall rotera, stäng av pumpen och kontrollera noga att den roterar åt rätt håll, roterar den åt fel håll, växla två av de tre faserna. (Jag förutsätter att det är en trefasmotor)Skulle den inte rotera åt fel håll så är det antaglien plugg nånstans på sugsidan som tidigare skribenter skrivit.PS. En pump som går fel väg kan sluta tråkigt, med lite otur kan muttern som håller pumphjulet ralla upp, pumphjulet lossna - och hela pumpen havererar.