Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Luft i systemet  (lĂ€st 21770 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Elisabeth

Luft i systemet
« skrivet: november 22, 2008, 18:15:20:20 »
Hej,

Undrar om det Àr nÄgon som vet hur man blir av med luft i systemet? Vi har en inomhuspool och fick luft i systemet för nÄgon vecka sedan. Vet ej om det var den gamla pumpen som gÄtt sönder eller om det berodde pÄ att det sög in luft nÀr jag dammsög poolen. Hur som helst sÄ köpte vi en ny pump och det har inte blivit bÀttre. Har gÄtt över alla kopplingar med silikon för att tÀta ev lÀckor pÄ sugsidan. Har nÄgon nÄt tips om hur vi kan gÄ vidare? Det finns ingen avluftning pÄ systemet sÄ det gÄr inte. Den nya pumpen sluter inte tÀtt pÄ trycksidan pÄ ett stÀlle men kan det verkligen pÄverka? Det bubblar i systemet och det lÄter som sockerdricka kommer ut i poolen. Vi har köpt en Pahlen pump nd 9m som Àr sjÀlvavluftande.

HjÀlp.....

Utloggad Housedad

• DignitĂ€r
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlĂ€gg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luft i systemet
« Svar #1 skrivet: november 23, 2008, 09:54:58:58 »
Hej,

LÄter mysko tycker jag. Det kan vara sÄ att nÄgot har hamnat i ledningen och delvis blockerar tilloppet till pumpen, resultatet skulle dÄ blir att pumpen kaviterar och producerar sockerdricka, hos oss hÀnder detta nÀr vÄr netskim Àr full av löv. Har du nÄgon möjligthet att kolla tilloppsledningen?.
Att lÀckage pÄ trycksidan skulle vara orsaken tycker jag verkar helt osannolikt.
Ger pumpen normalt tryck i systemet?, skulle inte tro det med sockerdricka...

Du kan ocksÄ pröva att strypa pÄ trycksidan (försiktigt) för att öka trycket i systemet, helst efter sandfiltret. Det har lyckats för mig ett par gÄnger nÀr systemet inte ville "komma igÄng".

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool frÄn AquaGripp, roman end trappa 3m mitt pÄ lÄngsidan. UppvÀrmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad aromata

« Svar #2 skrivet: november 23, 2008, 18:04:56:56 »
Felet mÄste sitta pÄ sugsidan. Du kan inte fÄ luft i systemet om du har övertryck (trycksidan). Det kan vara en sÄdan enkel sak som packningen pÄ pumpens lock som lÀcker luft.

Jag vet inget om sjÀlvluftning men kanske kan detta vara en felkÀlla?

Utloggad Elisabeth

« Svar #3 skrivet: november 24, 2008, 20:53:43:43 »
Hej,

LÄter mysko tycker jag. Det kan vara sÄ att nÄgot har hamnat i ledningen och delvis blockerar tilloppet till pumpen, resultatet skulle dÄ blir att pumpen kaviterar och producerar sockerdricka, hos oss hÀnder detta nÀr vÄr netskim Àr full av löv. Har du nÄgon möjligthet att kolla tilloppsledningen?.
Att lÀckage pÄ trycksidan skulle vara orsaken tycker jag verkar helt osannolikt.
Ger pumpen normalt tryck i systemet?, skulle inte tro det med sockerdricka...

Du kan ocksÄ pröva att strypa pÄ trycksidan (försiktigt) för att öka trycket i systemet, helst efter sandfiltret. Det har lyckats för mig ett par gÄnger nÀr systemet inte ville "komma igÄng".

/ Housedad

Tack för ditt svar. Vi har försökt kolla ledningen men den verkar ok. Vi har en kulventil som sitter pÄ sugledningen före pumpen. Det skulle isÄfall vara om den Àr trasig men de rörlÀggare jag talat med sÀger att de skall hÄlla. Vi har tyvÀrr inget stÀlle pÄ trycksidan dÀr vi kan strypa systemet. Blir sÄ trött!
/Elisabeth

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: PiteĂ„
  • Antal inlĂ€gg: 4165
  • Total likes: 145
  • Grundare och Ă€gare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
« Svar #4 skrivet: november 25, 2008, 14:10:49:49 »
Exakt dessa symptom hade vi, och jag letade i dagar efter en lÀcka.
Felet för oss (och antagligen för dig) Àr att cirkulationspumpen gÄr Ät fel hÄll.

Pumpen pumpar ÀndÄ, men med reducerat flöde, och dessutom blir det kavitation i centrum pÄ pumphjulet som gör att smÄ smÄ bubblor kommer ut i poolen.
Det finns en pil nÄnstans pÄ motorn som visar Ät vilket hÄll den skall rotera, stÀng av pumpen och kontrollera noga att den roterar Ät rÀtt hÄll, roterar den Ät fel hÄll, vÀxla tvÄ av de tre faserna. (Jag förutsÀtter att det Àr en trefasmotor)

Skulle den inte rotera Ät fel hÄll sÄ Àr det antaglien plugg nÄnstans pÄ sugsidan som tidigare skribenter skrivit.

PS. En pump som gÄr fel vÀg kan sluta trÄkigt, med lite otur kan muttern som hÄller pumphjulet ralla upp, pumphjulet lossna - och hela pumpen havererar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.
VÄr byggtrÄd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Pea

« Svar #5 skrivet: november 25, 2008, 21:29:03:03 »
Àr det en 3 fas pump kan den gÄ Ät fel hÄll, inte annars. Àr det en 3 fas sÄ testa att vÀxla dom yttersta faserna sÄ ser ni om problemet försvinner.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare frÄn Poolmans.
Pool nr2: EgenhÀndigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
vÀrmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Elisabeth

« Svar #6 skrivet: november 25, 2008, 22:16:30:30 »
Exakt dessa symptom hade vi, och jag letade i dagar efter en lÀcka.
Felet för oss (och antagligen för dig) Àr att cirkulationspumpen gÄr Ät fel hÄll.

Pumpen pumpar ÀndÄ, men med reducerat flöde, och dessutom blir det kavitation i centrum pÄ pumphjulet som gör att smÄ smÄ bubblor kommer ut i poolen.
Det finns en pil nÄnstans pÄ motorn som visar Ät vilket hÄll den skall rotera, stÀng av pumpen och kontrollera noga att den roterar Ät rÀtt hÄll, roterar den Ät fel hÄll, vÀxla tvÄ av de tre faserna. (Jag förutsÀtter att det Àr en trefasmotor)

Skulle den inte rotera Ät fel hÄll sÄ Àr det antaglien plugg nÄnstans pÄ sugsidan som tidigare skribenter skrivit.

PS. En pump som gÄr fel vÀg kan sluta trÄkigt, med lite otur kan muttern som hÄller pumphjulet ralla upp, pumphjulet lossna - och hela pumpen havererar.

Hej,

Tack för ditt svar! Jag önskar jag kunde sÀga att vi hade en 3 fas pump men tyvÀrr!

En kvÀll till har gÄtt Ät till felsökning och vi har nu konstataterat att det inte Àr fel pÄ sugsidan. Vi har kopplat en slang direkt till poolen frÄn pumpen och den kaviterar fortfarande...

En ny teori Àr om det Àr sÄ att rördimensionerna inte Àr ok. BÄde sugsidan och trycksidan har de dimensioner pÄ slangen som pumpen krÀver. Den som sÄlde pumpen gav oss en slang som Àr grövre Àn resten av systemet som vi har monterat mellan pumpen och sandfiltret. Den Àr ca 70 cm lÄng och han pÄstÄr att det inte spelar nÄgon roll för pumpens kapacitet. NÄgon som vet?

Utloggad Janne

• DignitĂ€r
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlĂ€gg: 919
  • Total likes: 2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 26, 2008, 08:30:09:09 »
För mej var det locket till pumpen.
Mellan locket, packning och pumphuset fanns lite grus.
Det rÀckte.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plĂ„tpool, solvĂ€rme och saltgenerator.
Andra poolen: RektangulÀr murad med lecablock, poolvÀrmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Poolhajen

« Svar #8 skrivet: december 15, 2008, 14:18:23:23 »
Om det kommer luftbubblor ut i poolen via inloppen sÄ kommer dom in pÄ sugsidan. Absolut garanterat inte pÄ trycksidan, dvs. efter pumpen. LÀcker det dÀr sÄ sprutar det ut vatten.

Är du helt sĂ€ker pĂ„ att det inte Ă€r fel pĂ„ slangar, kopplingar, kulventil osv, och du har testat med en annan slang med samma resultat bör felet vara locket, packningen eller sĂ„ Ă€r pumpen trasig.
Är det en plast eller bronspump? Kolla o-ringen till locket, smörj den med siliconfett och se till att den ligger rĂ€tt, inte Ă€r smutsig osv.

Vad Àr det för dimension pÄ slangarna? Vad Àr det för dimension invÀndigt i kulventilen (dom har mindre innerdiameter Àn anslutningsdimensionen), vilken effekt pÄ pumpen, vilken effekt pÄ gamla pumpen, hur lÄng slang till poolen?

/HW

Utloggad Elisabeth

« Svar #9 skrivet: maj 07, 2009, 21:38:54:54 »
Nu Àr jag tillbaka...

Vi har fortfarande inte fÄtt ordning pÄ problemet. Dimensionen pÄ sugsidan Àr 40 och pÄ trycksidan 50. Slangen pÄ sugsidan Àr ca 15 meter berÀknat med 5 90graders böjar. Den pump vi hade innan var pÄ 1 hk och den nya Àr pÄ 0.5 hk. PÄ instruktionerna pÄ pumpen stÄr det max 10 m pÄ slangen pÄ sugsidan om man har 40 rör. SÀljaren hÀvdar dock att pumpen rÀcker till Àven fast det Àr 15 m. Han sÀger hela tiden att vi har lÀckage pÄ sugsidan. Vi har nu grÀvt upp under huset och vi kan inte se att det lÀcker nÄgonstans. Har dragit vulktejp över alla skarvar som Àr synliga bara för att se om det blir skillnad. Nu kan det hÀnda att det kommit in nÄgot i ledningen för nu fÄr vi inte upp nÄgot tryck och det suger knappt nÄt. Det vi koncentrerar oss pÄ nu Àr att försöka hitta nÄgot att "rensa" rören med. Vi har provat med det mesta men eftersom vi har 4 90 graders böjar i tÀt anslutning till skimmern sÄ kommer vi inte förbi dem. Har nÄgon nÄt bra tips om nÄt som klarar av 90 graders böjar?

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme