VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)  (läst 58092 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jucklo

POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« skrivet: oktober 11, 2008, 14:50:48:48 »
Hallo!
Så var det dax även för mitt lilla projekt. Så här tänkte jag.

Projketplan: Start grävning V. 43 2008 projketslut V.20 2009
Pooltyp: Rektangulär 6,6x4 (trappa på kortsida) 3m bred. Pooldjup 7 lav leca = 1350mm badjup
Budget: 150 tkr ( jag vet det är en svettig budget, men jag är optimist och skall göra allt själv. I denna budget ingår inte runt omkring kostnader som plattor osv. ligger i husbudgeten).
Grov Budget:
Poolpaket 85 tkr
Liner 1,5 mm (svetsad) 35 tkr???
Stomme + arbete 30 tkr

Det jag fortfarande fundera på är värmningen: Solfångare eller Värmepump. Jag håller på och väga för och nackdelar där.

Samtidigt som poolen byggs så roar vi oss även med och bygga ett hus på tomten hehehe..men det har jag fullentreprenad på, alltså jag flyttar in i en nyckelfärdig kåk. Denna står klar April 2009.

Jag tänker därför dra nytta av grävningen då vi gräver husgrunden och så klart får dom fylla min platta med betong samtidigt då husets platta gjutes.

« Senast ändrad: november 10, 2008, 09:27:06:06 av Jucklo »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #1 skrivet: oktober 11, 2008, 15:22:09:09 »
Hej o välkommen.  :)

Kul att få följa ditt bygge!
Ett råd: skippa tankarna på solfångare o köp poolvärmepumpen istället!
Solfångare är bra när solen skiner men pumpen värmer dygnet runt om du vill.
Har du varmt i vattnet så använder man poolen mycket mer o får då valuta för poolpengarna.
Om du har möjlighet så lägg på en meter på längden av poolen, jag har 7 meter o skulle gärna haft 8m!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #2 skrivet: oktober 11, 2008, 15:43:12:12 »
som du beskriver det kommer 150" att räcka gott och väl, jag är uppe i ca 160-170 men då är tralldäck m.m. med inkl lite förlust på förra poolen.
så länge man bara köper material och inte tjänster så räcker pengarna länge  :)
men gör den absolut större, kostar så lite extra, har du plats på tomten så är 8*4 ett bra mått, med 59cm leca så är 7.80 * 4 ett innermått som du får med hela stenar, 7 lager + en 45 regel på toppen ger ett bra djup som funkar att dyka i, beror på hur långa ni är men man vill kunna leka lite och då är det inte bra om det är för djupt. vattengympa med släkt å vänner är skitkul  ;D

skippa solvärmen och kör på vp direkt, allt under 28° känns svinkallt i en pool, helst vill man ha runt 30. med solfångare kommer det att variera mellan 24-32 beroende på väder. tänk att det är halvtaskigt väder och så helt plötsligt kommer ett gott högtryck, då tar det flera dagar att få upp tempen med solfångare och så helt plötsligt är högtrycket över, inte kul. med en vp så håller du jämn temperatur hela tiden och kan nyttja poolen så fort lusten faller på  8)

snåla inte på linern, välj en mönstrad, blir så mycket snyggare + att dom är lättare att hålla rena.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #3 skrivet: oktober 11, 2008, 18:13:47:47 »
Välkommen som poolare.  :D
Hoppas att allt kommer att fungera med ditt bygge och jag håller mig också till skaran som förespråkar VP.
Vill du ha lite rengöringsjobb och behålla värmen så fundera på pooltak det är nästan lika viktigt som VP tycker jag.

Storleken är inte det viktigaste utan hur varmt man har i poolen är viktigare.  ;)
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Mette

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2008, 19:09:49:49 »
Hej,
Jag har bara solfångare  och är jättenöjd, det gäller att solfångarna har bra placering och har ungefär samma yta som poolen.
Startade poolen i början av maj och har haft en temp på 27-32 grader till slutet augusti, körde mitt sista bad förförra helgen 22 grader(13 grader i luften så det kändes varmt).

Kan även varmt rekomendera saltgenerator, du slipper klorlukt och vattnet är skönt att bada i, slipper även att köpa massa kemikalier.

 <sol>/Mette

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2008, 19:23:34:34 »
Kul med ännu en vinterbyggare.
Trevlig trapp det där med två sättsteg ihop på vissa delar av trappan. Kommer själv att ha en bred trapp men kommer göra en avsats som sista plansteg istället.
Ska bli kul att följa ditt bygge Jucklo!
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Stroker

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #6 skrivet: oktober 12, 2008, 09:32:00:00 »
Jag byggde hela poolen för totalt 25 tusen kronor för 7 år sedan. Kan de verkligen blivit så mycket dyrare? Linern på 1.5 mm verkar tjockt (o dyrt ser de ut som). Personligen började mitt poolbygge med att jag kom över en felköpt liner så den kostade bara 2,500 kronor. Pump slangar filter, betong, sten o rör stod för resten. Så mitt råd är att leta efter en färdig liner i passande storlek och bygga efter detta mått. (Med facit i hand hade jag dessutom satsat på mosaikbeklädnad istället och så kommer de att bli vid eventuellt nytt poolbygge.)

Borde det inte vara bättre att ha en trappa i typ plast och sen kapa linern o fästa den i denna istället. Jag gjöt en bottenplatta för övrigt samt murade upp med betonghålsten, Klädde insidan med 50 mm frigolit av samma kvalitet de använde under järnvägsrälsl enligt tillverkaren(med facit i hand hade de varit snyggare att lägga isoleringen utanpå då hade inte skarvarna synts)

Solfångare har jag på rekomenderade 3/4 av polens yta och en fin sommar duger detta bra men en värmepump är absolut överst på önskelistan då man ju aldrig vet hur sommarvädret ska bli. Dessutom blir man kräsen på badtemp. Helst ska tempen ligga på 30 för att det ska vara oemotståndlligt att bada o absolut inte under 27. Denna sommaren o förra har de inte badats så mycket som man önskar pga av just tempen.

De bästa för övrigt jag gjort är att skaffa en saltvattengenerator ska tilläggas. Superstabilt har de varit denna andra sommaren utan ett enda missöde med skitigt vatten eller dylikt. Inte ett gram kemikalier har heller tillsats. Den utlovade rosten på stege och lampa har oxå uteblivit trots jättesalt vatten. Varför vet jag ej men saktet har jag haft sen 5-6 år tillbaka. Kan vara så att vattnet just här i Arlöv håller nån speciell kvalitet - va vet jag men skönt är de i alla fall.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2008, 15:24:16:16 »
Då kör vi igång! I veckan hade jag grävaren på plats. Och hålet är nu ett faktum. Jag tog i rejält runt om. Måttet på plattan skall vara 8x4 och innermåtten 6,6 x 4,0 och gropen är 9,5x6. Gropen har ett djup på 1,8 m tanken här är att gjuta 0,20 och lägga 8 lav leca = 1,60 alltså ett baddjup på ca. 145-150. Detta funkar fint då mina barn är tonåringar och är långa som bara den.

Till min glädje är det kanon botten med ren sand därför kommer det räcka och packa sanden med min 1 tons vibro. Alltså jag lägger formen för plattan rätt på sanden. Dränering känns också onödig med tanke på sanden. Det fick jag bekräftat i går då himlen öppnade sig i 20 minuter efter det kunde jag inte hitta en enda pöl i hela gropen direkt efter skyfallet. Eller resonerar jag fel här vad gäller dräneringen?

Förresten, det blir VP....känns väldigt rätt i det här landet då vi inte är bortskämda med sol så många dagar.......

« Senast ändrad: november 19, 2008, 11:28:06:06 av Jucklo »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #8 skrivet: oktober 24, 2008, 19:34:49:49 »
Har ungefär samma botten som din, den dränerar verkligen skyfall. Men det kostade inte många kronor att gräva ner en dräneringsslang runt om, ansluta den till en lita grop fylld med makadam o där i sätta ett rör som man vid behova kan stoppa ner i dränkbar pump i.

Satsa på VP om du har budget för det O0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #9 skrivet: oktober 24, 2008, 23:02:09:09 »
1 tons padda var rejält. Om du inte har grävt djupare än vad du har schaktat så är marken att betrakta som orörd och svår att komprimera mer än vad den är, speciellt om du har sandjord. Tvärtom kan man vibrera upp den redan packade ytan.

Om du är tveksam till om du behöver dränera så ring till sveriges geologiska institut och fråga vilka grundvattennivåer ni har för tillfället där du bor, dom har färska uppgifter på detta. Om du har normala eller högre nivåer för årstiden så är det bara att gräva ett hål i gropen och se hur långt ner du har till grundvattnet. I sandjord är det mycket ovanligt att det från en normal nivå skulle stiga mer än 0,7m. Så har du 1m eller mer så finns det ingen ide till att dränera.  Jag hade knappt en meter och har inte tillstymmelse till vatten ansamlingar i gropen efter allt regn som har kommit. Jag la dock duk och 200 8-16.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan