CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av backventil(-er)  (läst 13491 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puzzled

Placering av backventil(-er)
« skrivet: oktober 04, 2008, 15:48:13:13 »
Hej,

Har sen i våras blivit med pool då den fanns i huset och har nu efter 1 säsong och lite bad lärt mig en del, mkt tack vare detta forum.

Bygget saknar idag backventiler och då pumpen står i garage ovan vattennivån har vi kört den dygnet runt då den måste hjälpas igång om den står stilla mer än 5  minuter. De gamla ägarna har varit nöjda med detta men då det känns väldigt onödigt att köra den ( och betala för strömmen ) hela tiden vill vi nu kunna köra pumpen på timer.

Poolen är en miamipool och har 2 utlopp, 1 ytvatten samt en ca 70 cm under ytan. Inlopp är där två stycken men de sitter i serie på samma rör.

Frågan är var vi skall sätta backventilerna ?

- Måste de sitta under vattenytan, eller kan man sätta dem inne i pumphuset ?
- Behövs det något på utloppet ??

Tacksam för råd.
Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Placering av backventil(-er)
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2008, 18:45:45:45 »
Hej puzzled
Skulle jag montera en backventil så skulle det bli strax före cirkulationspumpen, vilket gör att denna alltid är full vid start och på detta viset inte tappar suget.
I övrigt vet jag inte hur ditt system ser ut om du behöver någon mer backventil.
Ta gärna några bilder eller en skiss på ditt system och lägg in här så kan vi säkert hjälpa dig bättre.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Placering av backventil(-er)
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2008, 19:16:38:38 »
Har själv en backventil placerad strax innan pumpen. Bästa placeringen är självklart närmast skimmern som möjligt, men med tanke på vinter o service så placerade jag din i garaget. Min pump ligger ca 15cm ovanför skimmernivån. Mao man vill ha så mycket vatten som möjligt till pumpen så den hinner bygga upp vakuumet.

Men egentligen så skall man ju inte behöva en backventil, om systemet är tätt så stannar vattnet kvar.
MaSSaM tex har ingen backventil alls till sin pool o där ligger pumpen på ungefär samma nivå som min.

Detta gör att jag börjar undrar ifall du har tjuvläcka någonstans. Försvinner vattnet i filterhuset på pumpen efter 5min? Har du vatten kvar så kan det istället vara lagret i pumpen som börjar bli dåligt o den har då problem med startmomentet.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Placering av backventil(-er)
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2008, 19:19:38:38 »
Jag har pumpen 15 cm ovan vattenytan, ca, och ingen backventil.
Precis som ronson skriver så behålls vattnet i systemet om det inte finns någon läcka.
Vi har i alla fall inga problem att köra vår cirkpump på timer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Placering av backventil(-er)
« Svar #4 skrivet: oktober 04, 2008, 19:51:25:25 »
hej
jag kör också utan backventil och har samma placering som du Rickard samt på Timer inga problem alls men skall man ha backventil så skall den placeras före cirkulationspumpen någonstans.
Problemet kan vara att kunna placera den under skimmern om poolen och tralldäcket redan sitter på plats, tror att bästa plats är som jag sagt framför pumpen t.ex i förråd i servicesynpunkt.
// carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av backventil(-er)
« Svar #5 skrivet: oktober 04, 2008, 20:58:30:30 »
Hej,

Har samma setup som Rickard, Carlos pumpen ett par decimeter ovanför skimmern, ingen backventil.
Har haft lite problem med en läckande klorinator, men kör på timer utan stärre problem. Är systemet tätt så skall
pumpen hålla kvar vattnet. Samma krav på 100% tätt kommer det att blir på eventuell backventil, läcker den det minsta
så gör den ju ingen nytta :).

Sök läcka och om det inte löser sig skaffa en backventil.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Placering av backventil(-er)
« Svar #6 skrivet: oktober 04, 2008, 21:16:38:38 »
hej
enda problemet som kan uppstå är när du rensar förfiltret i cirkulationspumpen då kan den tappa suget men om man då fyller fullt med vatten så är det normalt inga problem att starta igen.
Jag har en vanlig kulventil framför cirk.pumpen vilket fungerar som backventil när man stänger av innan man tömmer och  startar om och när pumpen startar slår man snabbt om ventilen.
Nada problema
//carlos <sol>


Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad puzzled

SV: Placering av backventil(-er)
« Svar #7 skrivet: oktober 05, 2008, 09:50:37:37 »
Tack för synpunkter, kommentaren med 5 minuter får jag erkänna stämmer inte, provade nu att låta pumpen stå still över natten i ca 9 timmar och visst drog den igång. Dock så tog det ca 20-30 sekunder innan den sög vatten och det kom ut lite bubblor i poolen.  Normalt ??

Är rätt övertygad om att den inte läcker men att det kan komma in luft framförallt från solfångarna på taket som har ett par år på nacken, fick kämpa med att få dessa täta. Bubblorna ovan tyder ju på att luft kommer in i systemet,

Mitt mål är att hitta en lösning som gör att vi kan köra på timer, vilket även kan innebära att vi startar pumpen varannan timme eller så och kör den 15 minuter i någon form av preventivt syfte.
Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Placering av backventil(-er)
« Svar #8 skrivet: oktober 05, 2008, 11:45:27:27 »
Är inte lika övertyga som du, puzzled, att du inte har någon form av läckaga på sugsidan. Solfångaran sitter på trycksidan o har inget med ditt problem att göra.

Vi skulle nog behöva lite mer info från dig för att eventuellt kunna vägleda dig.

1. Pool, pump o filtertyp (alltid intressant info)

2. Finns det vatten kvar i filterhuset när du skall starta pumpen? fullt, halvt etc

3. Hur långt har du från pump till pool/skimmer

4. Om jag förstod dig rätt så har du 2st skimmer/utlopp från poolen, hur är dessa kopplade sinsemellan. Tror ingen som svarat dig har liknande koppling av utloppen.

5. Har du bubblor i filterhuset när pumpen gått en stund?

Detta med hur länge, hur många startet etc man skall göra/dygn finns det olika åsikter om. Sök lite på forumet. Personligen så anser jag att dessa pumpar inte gjorda för många till/från. Påverkar livslängden på pumpen.

Sedan har jag som Carloz också en avstängningsventil innan pumpen som jag stänger av vid rensning av filterhuset på pumpen, annars så försvinner vattnet.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Placering av backventil(-er)
« Svar #9 skrivet: oktober 05, 2008, 14:03:38:38 »
hej ronson
helt enig med dig.
2 har 2 utopp till poolen och dessa ligger i serie vilket jag tror är vanligast.
Sedan tror jag ingen här i Sverige behöver köra pumpen 24 timmar/dygn om man inte har poolen full av gäster dygnet runt ;D
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag