Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pem slang som värmekälla!?  (läst 15266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dajjes

Pem slang som värmekälla!?
« skrivet: augusti 28, 2008, 20:10:45:45 »
Sitter här och funderar på hur jag ska värma upp poolen billigast och effektivast.
Ska köpa en stoorpool från j&f rund 3,6m djup 1,2m alltså ca 10 kubik.Om jag tar en 32mm´s pem slang som är 100m lång och lägger upp den under plåttaket till den inglasade altanen,om jag nu räknat rätt så rymmer den ca 55l varmt vatten om nu solen skiner ja ja..
Kan man inte sätta en termostat på pumpen så den går typ varannan timme så solen hinner värma upp slangen innan nytt kallt vatten kommer in?
Tror ni detta kommer att fungerar?
Tacksam för synpunkter och råd!
Mvh Dajjes

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pem slang som värmekälla!?
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2008, 20:28:00:00 »
Sök på pem slang på forumet så får du många träffar o mycket intressant läsning.

Det finns flera som använder PEM slang o det fungerar bra så länge solen lyser så klart <sol>

Skulle inte rekommendera dig att köra pumpen varannan timme, pumparna mår inte bra i längden av för många start/stopp. Däremot skulle jag göra en bypass slinga på din tillflöde till poolen via din pem slang med ett litet konstant delflöde. Då utnyttjar solenergin optimalt.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad dajjes

SV: Pem slang som värmekälla!?
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2008, 20:46:33:33 »
ok,förlåt men vad är en bypass slinga?
Tror ni det räcker med 100m eller ska jag ha 50mm´s istället?
Har sökt på pem slang men inte hittat svaren jag vill ha.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pem slang som värmekälla!?
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2008, 21:19:39:39 »
Se bifogad beskrivning av bypass. Det är en slinga som man kopplar parallellt med till flödet till poolen. Och du klarar dig på två T-kopplingar o en avstängningsventil som sitter mellan dessa T-kopplingarna för att styra hur mycket flöde du vill köra genom pem slangen. Sedan är det många som även sätter dit avstängningsventiler på in/ut till pem slangen för att kunna stänga av flöden vid service etc.

Minst 100m bör du ha enligt den info jag har via de inlägg som finns på forumet. 32mm är det många som har. Skulle tror att det blir svårt att förlägga en 50mm pga böjningsradien på denna dimension.

Är osäker på hur mycket temperaturökning det gör, men någorlunda rimligt borde vara 2-3gr en solig dag. Du påskyndar också uppvärmningen av poolen på förmiddagen.

Hoppas du fått lite mer svar. Finns andra på forumet som använt pem slang som kan fylla i med resten....

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad dajjes

SV: Pem slang som värmekälla!?
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2008, 06:12:50:50 »
ok,nu förstår jag.tack

Utloggad aromata

SV: Pem slang som värmekälla!?
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2008, 09:08:48:48 »
Du ska ha så klen dimension och så tunn godstjocklek som möjligt. Tänk på att motståndet i en tunn slang är mycket större än i en tjockare. Orkar pumpen?

Jag använder 32 mm med godstjockleken 2 mm. Funkar bra.

Du ska ha så snabbt flöde igenom slangarna som möjligt. Slangarna ska kännas kalla. Om de känns varma får du värmeförluster och därmed sämre effekt.

Du ska ha så få skarpa böjar som möjligt. Varje skarp böj blir ett extra motstånd för vattnet. Min slang ligger i en spiral och jag får därför inga skarpa böjar alls. Däremot är det förstås svårare att använda en fyrkantig yta optimalt om solfångaren är cirkelrund.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pem slang som värmekälla!?
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2008, 13:59:01:01 »
hej aromata
har du ingen bild på dina slangar, har du någon uppfattning om verkningsgraden.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad aromata

SV: Pem slang som värmekälla!?
« Svar #7 skrivet: augusti 29, 2008, 14:27:55:55 »
hej aromata
har du ingen bild på dina slangar, har du någon uppfattning om verkningsgraden.
mvh carlos <sol>

Nä, jag har ingen bild för tillfället men den ser ut som en jätte lakritsspiral med innerdiametern ca 50 cm och ytterdiametern ca 2 m. Inget glas. Egentligen har jag parallellkopplat två slangar för att få bättre flöde men kan ändå inte köra allt vatten igenom utan att trycket går upp för mycket.

Den är för liten för vår pool och eftersom träd och buskar i trädgården har vuxit har den hamnat i skugga delar av dagen. Funderar just nu på en alternativ plats för den. Vill dessutom få upp storleken. Men det är ju inget vackert paket precis.

Principen funkar utmärkt, lika bra som en köpt solfångare skulle jag tro. PEM är ju hur tåligt som helst. Frost, väder och vind, sol och till viss del mekanisk nötning är inga problem. Det enda jag gör inför vintern är att lossa lite på Plassmo-kopplingarna så att de inte fryser sönder.

Utloggad dajjes

SV: Pem slang som värmekälla!?
« Svar #8 skrivet: augusti 29, 2008, 16:32:49:49 »
Hur stor pump behöver man ha isf?
Det blir inte lätt att lägga slangen i en spiral när jag ska ha plåt tak över den.
Vad kostar en pem slang per meter? kanske blir billigare att köpa en komplett solfångare ist

Kan man fynda pooler på vinterhalvåret? :D

Utloggad aromata

SV: Pem slang som värmekälla!?
« Svar #9 skrivet: augusti 29, 2008, 20:24:10:10 »
Hur stor pump behöver man ha isf?
Det blir inte lätt att lägga slangen i en spiral när jag ska ha plåt tak över den.
Vad kostar en pem slang per meter? kanske blir billigare att köpa en komplett solfångare ist

Kan man fynda pooler på vinterhalvåret? :D

Jag kör min vanliga pump. Tror att den är på 0,55 kW (låter det rimligt?) men jag har nästan inga höjdskillnader. Slangen är inte lätt att lägga på plant underlag heller kan jag upplysa om. Den har mycket egen vilja men en varm och solig dag hjälper mycket.

Måste du ha den under plåten? Jag tror att du får sämre effekt samtidigt som du inte har full koll på vad som händer med den. En mus biter kanske hål nånstans. Svårt att fixa då. Det är själva strålningvärmen från solen som värmer mest, inte varmluften under en plåt. I ditt fall måste solen värma plåten som värmer luften som värmer slangen. Det blir många steg som vart och ett kostar värmeförluster.

PEM-slang har de flesta bygghandlare. Hela slangar brukar ligga på 50 eller 100 meter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag