CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur försäkrar ni poolen  (läst 63863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #70 skrivet: oktober 15, 2008, 16:50:01:01 »
hej på er

kolla denna länken, ligger något i vad han säger:
http://sydsvenskan.se/privatapengar/article375747/God-affar-att-skippa-forsakring-mot-smaskador.html

//carlos <sol>


Bra synpunkt! Många är nog egentligen överförsäkrade. Försäkringsbolagen är duktiga på att göra ålders- och förslitningsavdrag. Det kan vara lönt att läsa det finstilta, även om det är tråkigt.

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #71 skrivet: oktober 17, 2008, 14:15:57:57 »
kopierade dina frågor Carlos, och mailade försäkringsbolaget, dom ringde upp (länsförsäkringar) och sade att dom lade till poolen i vår försäkring utan höjd premie..dock fick jag rådet att teckna en allriskförsäkring för 300:-/år

vad sa dom om frågorna fick du reda på vad du är försäkrad för?

är försäkrad enl. följande utan extra kosnad > Maskinskador, Brandskada, Stormskador , personskador (t.ex. fallande träd), läckage p.g.a frysning med skador på poolstommen som följd..
Dom måste dock lägga till pool i din försäkring,annars gäller det ju inte enl. deras villkor
....låter lite som "dream on" i poolförsäkringshänseende...  :o (bostaden stämmer det för...alltid något...)
Tog mig tid att som hastigast ladda in avtalsfilen, söka på "sim" (pool finns inte utan benämns simbassäng) - måste säga att undantagen förefaller betydligt fler än vad som ev. ingår och täcks....
Vid 4:e träffen = F.2.6. Storm, hagel och snötryck = tyckte jag inte det var lönt lägga mer tid, det är som skadereglerare uppgett endast "småsaker" (maskinutrustning etc.) i det stora hela som täcks - i alla fall hos Länsförsäkringar = summerat betyder annat bolag så snart som möjligt = senast huvudförfallodagen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3191.msg24138#msg24138

Återigen, har verkligen andras lokalkontor andra omfattningar/täckningar så gratulerar jag men skicka mig (och säkert många andra som vill ha...) det skriftliga du/ni lyckats få för det måste vi ju alla i samma bolag kunna få, eller.....?!

Som sagt, jag är fortfarande övertygad om att en del handläggare är ute på tunn is men jag "ger mig" tveklöst vid "överbevisning"  >:D

Länsförsäkringars avtalsfil finns på: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/skane/Documents/f%C3%B6rs%C3%A4kring%20boende/Villkorvilla08.pdf
« Senast ändrad: oktober 17, 2008, 14:37:13:13 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #72 skrivet: oktober 17, 2008, 15:24:49:49 »
hej poolbadaren
jag har varit inne och kollat på de flesta bolag och kommit fram till att alla försäkringar är lika och ingen betalar för annat än maskindelar med avdrag för ålder.
Läser man verkligen det finstilta i villkåren så ger man först och sedan tar tillbaka nästan allt, vilket gör att de som bara läser hälften eller talar med kundtjänst innan de tecknar tror de är försäkrade.
Har du kollat på Folkpools special försäkring det är nästan så man blir full i skratt.
i det stora hela betyder den inte ett j-la dugg.
Skall bli roligt att se vad Folksam får ihop på papperet.
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad matz

SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #73 skrivet: oktober 17, 2008, 15:37:29:29 »
försäkringen gäller inte för simbassäng o.d om man inte lägger till det i försäkringen..vilket ju jag gjorde
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #74 skrivet: oktober 17, 2008, 17:06:20:20 »
försäkringen gäller inte för simbassäng o.d om man inte lägger till det i försäkringen..vilket ju jag gjorde
Länsförsäkringar består av 24 fristående länsbolag. Det innebär att varje enskilt lägger sina "egna" villkor?!  >:( (Redan här är jag "på väg långt bort" från Länsförsäkringar.....  :o ) - det förefaller dock vara möjligt enl. senaste uppföljningen... :o

Så, utan att ha "letat" - vilket "Länsbolag" har du och var är det placerat?
Med den informationen bör man kunna komma konstruktivt vidare för egen del för det kan ju inte på vis i världen accepteras att standardförutsättningar med en markpool försäkrad inom samma huvudbolag kan ha olika villkor oavsett geografiska läget om inte de rent geologiska förutsättningar kan bevisas utgöra så stora skillnader att riskbedömningen skulle kunna anses vara så extremt annorlunda?!

Att Skåneland skulle vara mindre "stabilt" geologiskt än övriga Sverige tror jag inte det minsta på (finns säkert något undantag), däremot är det säkert "försäkringsbekvämt" att ha bl.a. Skånepooler undantagna sett till hög popularitet (pga. "sydligare"/längre badsäsong etc. än övriga poolplaceringar i Sverige) och stor befolkningsmängdskoncentration som finns i Skåne - allt sammantaget ger självklart ett högt "riskläge" för länsbolagen i Skåneland....enklare att då undantaga dessa pooler och minimera kostnadsriskerna....
och vem "upptäcker" det? ....inte många förrän nu kanske...

Inga andra av de större försäkringsbolagen är, enl. den info. jag fått, "separerade" inom egna bolaget utan det är samma förskringsavtal som gäller - oavsett boendet med pool i söder eller norr.
(Kan uppriktigt tillstå att jag inte gått in i alla 24 enskilda länsförsäkringsavtal....)  :P
« Senast ändrad: oktober 17, 2008, 17:11:57:57 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #75 skrivet: oktober 18, 2008, 11:31:37:37 »
hej poolbadaren
jag har varit inne och kollat på de flesta bolag och kommit fram till att alla försäkringar är lika och ingen betalar för annat än maskindelar med avdrag för ålder.
Läser man verkligen det finstilta i villkåren så ger man först och sedan tar tillbaka nästan allt, vilket gör att de som bara läser hälften eller talar med kundtjänst innan de tecknar tror de är försäkrade.
Har du kollat på Folkpools special försäkring det är nästan så man blir full i skratt.
i det stora hela betyder den inte ett j-la dugg.
Skall bli roligt att se vad Folksam får ihop på papperet.
//carlos <sol>
¡Hola! "Carlos de Sol",
visst har du rätt - håller helt med och jag skrev också tidigt "läs det finstilta"  i resp. försäkringsvillkor  >:D
Därför förvånas jag när det påstås att man lyckats få i princip "helförsäkrat poolen mot allt"  <hmm> - pågår för min del "24-länsbolags-individuella-försäkringsavtals"-uppföljningar som du kanske sett, blir också intressant att få svar på... :o

Folkpools "specialförsäkring" fick jag för mig hade lite mer än vad som går att få generellt men eftersom det inte gick att komplettera utan endast går att få i samband med nyköp läste jag aldrig in mig i detaljerna men jag kan säkert tro att det finstilta även där har "undantag" mot "worst cases" :( - man vet ju inte om man skall skratta eller gråta.... - rena "lurendrejeriet"...?  8)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #76 skrivet: oktober 18, 2008, 11:48:19:19 »
Jag ha kollat med Länsförsäkringar, det gäller som jag uppfattat det tidigare. Poolanläggningen är ett tillägg till bostaden, precis som det andra som står uppräknat i försäkringsbrevet diskmaskin, eldstad mm ja/nej. Alltså ingen "poolförsäkring".

Och står poolanläggning uppräknat i försäkringsbrevet gäller försäkningen för maskiner, enl det finstilta. förstörelse  och vilda djur ingår. allrisken bör väl täcka en del också. om man klantar sig hoppas jag.
Ställer samma fråga som till "matz" - vilket "Länsbolag" har du och var är det placerat?   <hmm>  >:D
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Mette

SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #77 skrivet: oktober 18, 2008, 12:00:51:51 »
Hej,
Kalmar län. Vi får väl se hur det blir när något händer.
Ny fråga, var det ingen som hade pool när Gudrun härjade och har lite erfarenheter att dela med sig?
   >:DMette

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #78 skrivet: oktober 21, 2008, 10:40:53:53 »
Länsförsäkringar summerat 20081021  >ohno>
Har nu haft kontakt med dels mitt eget områdeslänsbolag (Helsingborg/Skåne) och dels länsområdesbolaget i Kalmar och det är så att för pool, i avtalen def. "simbassäng", följer de i princip samma huvudavtal, dvs. samma simbassängsundantag gäller.

Det i sin tur innebär att t.ex. mitt "worst-case" = träd rakt ner i pool = totaltförstörelse + återställande (jag räknar med mitt ex. 8*4 markpool inkl. trappa/omkringliggande + återställande/markåterställande/etc. = min. ca. 400.000SEK) = inte en spänn täcks! ....och det gör det inte vare sig för "Matz" eller "Mette" eller någon annan Länsförsäkringförsäkrad, belive me!   :o ...och om inte, ring ert bolag EFTER ni läst in er på avtalet.
Vilda djur i pool (älg med fina "simklövar" t.ex.....  :o ) omfattas även i t.ex. Kalmar av samma undantag = inte en spänn täcks.

Att man får inskrivet i sitt försäkringsbrev "Poolanläggning" ger endast en högre premie  >:D och besked till försäkringsbolaget om att man har anmält innehav av även en "poolanläggning" och för att ens överhuvudtaget ha det lilla som ingår täckt av försäkringen måste ju klart detta meddelas annars vet ju inte bolaget om att man har även denna anläggningen = man är annars helt oförsäkrad.
Så, den som inte fått kompletterat sitt försäkringsbrev/avtal med "poolanläggning" har juridiskt teoretiskt inget försäkrat alls av det.... <hmm>

Allrisk (försäkringskomplement) för hus (inte att förväxlas med "vanliga "drulleförsäkringen/allrisk) = bra komplement till fastigheten generellt och inte minst med viktiga självriskkostnadsreduceringar men inget bättre överhuvudtaget till poolanläggningen / "simbassängen" - huvudavtalets alla undantag är prioriterande och övergripande styrande.

Så är det inom Länsförsäkringsbolagen och, som Carlos de Sol också tidigt var inne på från sina "researches", så är det likartat hos övriga större försäkringsaktörer i Sverige.

Jag tror återigen det i nuläget (tills svenska bolag får tagit fram en ev. poolförsäkring) är intressant att via ev. någon försäkringsmäklare försöka få poolen "utlandsförsäkrad" i något bolag som har och kan poolförsäkringar - de bör ju också ha avsevärt större vana/mängdvolym/år och poolriskerfarenheter, frågan är ju bara vad premien i ett sådant fall landar på för en "utlänning" om det låter sig göras?
I nuläget har jag inga kontakter inom detta så har någon uppslag som kan dras i så tas de tacksamt emot eller ännu hellre, "hjälps åt" och dra i det själv (tar en del tid...  :D ) och återkom till oss alla intresserade... <antman>

"Carlos", osäker på om du fått frågan innan men om inte - har du kanske några konkreta kontaktvägar du kan dra i via dina etablerade spanska kontaktnät och dina utlandsboendeerfarenheter?   <help>

Källor inom Länsförsäkringar: Mycket tillmötesgående kompetenser/vidarekopplingar - Handläggare samt skadereglerare (kan vid ev. behov namnges)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur försäkrar ni poolen
« Svar #79 skrivet: oktober 21, 2008, 11:39:31:31 »
hej Poolbadaren
det jag kan säga är att du kunde inte i spanien försäkra poolen och dess detaljer.
Det man kunde försäkra sig emot var om något hände 3:dje man dvs om någon gjorde sig illa.
T.ex om någon som gick hem från krogen och förirra sig in på din tomt ramlade i poolen och skadade sig, allt annat var helt oförsäkrat.
Detta är vad jag känner till har aldrig råkat ut för något, denna försäkring kostade 1989
c:a 10000 Pts vilket motsvarar 500 kr/år, på senare tid 2007 kostade det 110 euros/år
Jag tror att ett sätt är väl som du var inne på att använda en F-Mäklare.
Folksam skulle ju titta på detta och se om de kunde få in poolen i "Husextra delen".
Det jag kan göra är att stöta på där
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag