CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sand runt poolen innerkant...  (läst 9302 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bomben

Sand runt poolen innerkant...
« skrivet: juni 28, 2008, 16:06:12:12 »
Hej på er!
Håller på och monterar min pool och funderar om man ska lägga sand runt poolens innerkant innan man lägger dit linern. Har läst instruktionerna till poolen (Home-Swim/Byrol) men det står inget speciellt om det där. Har kollat runt på div. andra byggen och det verkar vara en standard som man bör göra. Någon som vet om det är något som man bör ha?
Längtar tills man kan börja att fylla på med vatten... <antman>

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Sand runt poolen innerkant...
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2008, 16:48:25:25 »
Hej o välkommen.  :)

Har du någon länk till poolen så vi ser hur den ser ut?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bomben

SV: Sand runt poolen innerkant...
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2008, 09:37:56:56 »
Hej Fia!
Det är en plåtpool med liner (Miami pool rund). Jag läste i ett annat inlägg som du har skrivit att man istället för sand kan köpa en trekantsbottenlist och lägga i botten. Det låter som en bra lösning så man slipper "skräpa ner" med grus innan man ska lägga linern. Är det någon som har testat varianten och vet hur bra det fungerar? Har bestämt mig för att lägga en kant i botten på poolen fast jag inte kan hitta något om det i mina danska instruktioner...

Utloggad Fia

SV: Sand runt poolen innerkant...
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2008, 09:48:51:51 »
Behöver du ha det verkligen? Det beror ju på hur de ska monteras, men det kanske inte gör någon skada heller. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad böjjarn

SV: Sand runt poolen innerkant...
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2008, 20:36:57:57 »
jag hade samma funderingar för 2v sedan, men jag valde tillslut sand, skitbra. köpte fin sättsand, lite halvblöt, detta blev mkt bra. tejpade sen plastremsor som överlappar på plåten.

Utloggad Ernst

SV: Sand runt poolen innerkant...
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2008, 22:53:32:32 »
Jag har precis monterat en rund pool med skumgummilist från Teges Pool. Fungerade hur bra som helst. Jag köpte en sprayburk med lim som jag fäste den med. Kan verkligen rekommenderas, dock betydligt dyrare än att lägga sand. Jag tror jag betala ca 1400:- för gummilist och lim (rund pool 5,5 m).

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Sand runt poolen innerkant...
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2008, 00:58:04:04 »
Som Fia skrev; behöver du sandvall till den poolen? Jag har själv haft en rund Primastarpool och i den var en sandvall nödvändig men du har en helt annan typ av linerkvalitet i din Miamipool nu...

Tycker att du ska ringa dom och fråga vad de säger om sandvall/skumgummilist. Sandvallen kan i värstafall skapa en del veck för dig i linern... (ja,ja, ni får attackera mig nu ni "experter") men min erfarenhet av en rund pool var att för mycket sand skapade veck och min fundering när det då gäller en kraftigare liner OCH en Miamipool är att det kanske blir "same, same but different".
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Sand runt poolen innerkant...
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2008, 01:11:55:55 »
Kollar man på deras bilder så ser det inte ut som om det finns någon sandvall etc o de säger även att det är ett komplett poolpaket. Så hade det behövts någon inuti så borde de levererat med det.

Håller med vendölspoolarn, ring o fråga!!!

Bilder väntar vi också på <antman>

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad olle

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sand runt poolen innerkant...
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2008, 23:42:24:24 »
Jag har fått tips från en poolbyggare att lägga 50 mm frigolit ställa poolen ovanpå läga 8 mm poolfoam vika upp den 12 cm mot stålväggen ,därefter hänga 3mm foam på stålsargen som overlappar bottenfoamen . Återkommer med bilder om det fungerar bra.mvh olle

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Sand runt poolen innerkant...
« Svar #9 skrivet: juli 18, 2008, 09:43:48:48 »
Olle

Skulle inte lägga den på 50mm frigolit (cellplast) om du inte har en bra hårdhet, jag skulle använt min 250 i hårdhet innan jag skulle ställt en pool på den. Skenen kommer annars att sjunka ner i cellplasten.

Ring o kolla med Miamipool vad de rekommenderar för underlag till den typen av pool.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag