Idag är klorvärdet nere på normalt, efter chockkloreringen.. Har legat på 5+ sen jag hällde i det för över en vecka sedan, fram tills nyligen, mätte igår kväll och då var det fortfarande 5+, har ej badat i poolen, så överdraget har varit på hela tiden, förutom de gånger ja gjort rent poolen, trodde det aldrig skulle minska med klor, men igår tog jag bort överdraget och poolen fick stå utan hela eftermiddagen igår, natten till idag och runt lunch var klorvärdet 1,0, så idag blev det ett dopp

PH låg fortfarande på 7,2 enligt stickan, alkaliniteten var noll.
Läste nånstans att man kunda öka och sänka alkaliniteten genom att hälla i ph- eller ph+.
Testade att hälla i en dos PH+ som då skulle öka med 0,2.
Efter några timmar så mätte jag vattnet igen, PH värdet låg fortfarande på 7,2 men färgen för alkaliniteten hade ändrat lite färg.
Testade att hälla i en ny dos för 0,2ökning av ph och fick då efter några timmar resultatet PH 7,4 i värde och alkalinitet 80.
Borde ju då ha ökat med 0,4 till ph 7,6, men ökade bara totalt 0,2 i ph.
Så alkaliniteten ökade en del, men PH värdet är väl uppe i max godkända värde nu, iaf enligt mätstickorna 7,2-7,4 är OK står det, så måste ha alkalinitet höj för att höja resterande, så det hamnar runt 110 tänkte jag.
Var till colorama förut och kollade, de hade inget hemma men kunde ta hem tills torsdagen nästa vecka, 69:- för 750gram kostade det där(märket = Nitor).
Sa till dom att ta hem 3st sånna till mig och det skulle de göra, fast de kunde minst ta hem 10st, men det e inte mina problem.
Fast nu vet jag inte om jag ska avbeställa eller inte, behöver ju inte längre så mycket medel nu när värdet har ökat till 80.
De kanske inte vill ta hem 10st om jag bara köper 1 av dom.
Enligt nitors hemsida är Doseringsanvisningar:
Dosera ca 1 matsked per 1.000 liter vatten om total alkalinitet är under 80 ppm..
Så behöver ju isåfall minst 10st matskedar(150g ?), fast står inte hur mycket värdet ökar till.
Det folkpool säljer har Dosering: 180 gr/10 kbm höjer 10 ppm = 2160gram för att öka från 0 till 120 ppm
Eller ska jag testa att hälla i lite lite mer PH+ och hoppas att PH värdet står stilla och alkaliniteten ökar ?
Skulle det öka är det väl bara att hälla i PH- ?
Vad tror ni om den där sandfilterpumpen som de skrev om i inlägget ovanför, kan det vara nåt för mig ?
Blir det märkbar skillnad på vattnet jämfört med nuvarande pump med patronfilter ?
Nån som vet hur högt den låter ? (pumpen/motorn)
Sandfilterpumpen pumpade ca 1000L mer per timme än min nuvarande pump.
Kan man koppla in en "dammsugare" till den pumpen ? Den som följde med poolen som man kopplar in vattenslangen på funkar, men inte så jättebra.