Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Huckes poolbygge  (lĂ€st 25508 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad hucke

Huckes poolbygge
« skrivet: juni 18, 2008, 22:34:24:24 »
Hej alla poolbyggare!
Har precis idag bestÀllt en Storpool frÄn JoF (9.1x4.5 m) efter mycket letande efter en 'billig' pool som ÀndÄ verkar vettig. Som tur var hittade jag detta forum som gett en massa uppslag/tips redan. I reklamen för poolbygge sÄ fÄr man lÀtt intrycket att det bara Àr att grÀva ett hÄl ,jÀmna av med sand och bada 3 timmar senare! En byggbeskrivning som Ronson bidragit med Àr guld vÀrd och borde egentligen vara minimi standard för de som sÀljer pooler. Det som Àr mest förvirrande Àr hur man skall göra ett bra markarbete och jag skulle vara tacksam för svar pÄ nÄgra frÄgor Àven om detta Àmne har stötts och blötts ganska mycket pÄ forumet. Plast under stenvallen,Àr det inte risk att denna 'glider'? Om man isolerar som Ronson beskrivit ,grÀver man ur för stödbenen i stenmjölet vilket innebÀr att dessa i princip vilar pÄ isoleringen eller skall det fortfarande vara stenplattor under dessa ? (skÀra ut i isoleringen?) Kanske lite sent att bygga pool nu men med lite flyt blir det förhoppningsvis nÄgra dopp i Är <help>

Utloggad ronson

• DignitĂ€r
  • Stad/land: JĂ€mjö
  • Antal inlĂ€gg: 860
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • RonsonÂŽs poolbygge
SV: Huckes poolbygge
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2008, 23:05:00:00 »
Roligt att kunna hjĂ€lpa andra genom att dela med sig av sina egna erfarenheter  <sol>

Ja, man mÄste grÀva ur stenmjölet för den inre tryckplattan och den stÄr precis ovanför isoleringen. DÀrför skrev jag ocksÄ att man skulle haft lite mer stenmjöl. Men min isolering hÄller för detta trycket. Har Àven provat att köra över den med bilhjulen och det syntes svag mitt uppepÄ isoleringen att jag hade kört över den, ca 0.5mm djup. Har endast stenplattor lÀngst ut pÄ mina stödplattor dÀr trycket blir som störst.

Plasten kommer inte att glida under stenvallen. Blir sÄ stort tryck sÄ det Àr helt omöjligt att rubba den. Glöm inte att klippa mÄnga spÄr i plasten som tÀcker stenvallen ovanpÄ, annars blir det veck o de gÄr inte att rÀta ut. Hade jag gjort om det hela hade jag anvÀnt skumgummilist istÀllet för stenmjöl.

Inte för sent att bygga pool, startade sjÀlv runt midsommar förra Äret med grÀvandet, grÀvandet o grÀvandet.

vÀlkommen o lycka till O0

/ronson

ps. flyttande denna info till din trÄd o raderade det pÄ min....
Storpool 7.6x4.5 frÄn JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Fia

• DignitĂ€r
  • Stad/land: VĂ€rmland
  • Antal inlĂ€gg: 3121
  • Total likes: 4
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2008, 23:08:12:12 »
Tack Ronson :), satt o funderade hur jag skulle flytta ditt inlÀgg till denna trÄd.. <hmm>
« Senast Ă€ndrad: januari 14, 2009, 23:03:33:33 av Fia »
Det finns en pool för alla trÀdgÄrdar och plÄnböcker, det gÀller bara att hitta rÀtt.

Utloggad hucke

« Svar #3 skrivet: juni 19, 2008, 06:56:31:31 »
Hej!
Tack fĂžr snabbt och klart svar,ytterligare ett frĂ„getecken utrĂŠtat,jag Ă„terkommer sĂŠkert med fler frĂ„gor under resans gĂ„ng. (Ær i Danmark och arbetar ihop till poolen,dĂŠrav 'konstiga' tecken :)

Utloggad hucke

« Svar #4 skrivet: juni 20, 2008, 08:47:03:03 »
Hej!
Det Àr mÀrkligt vad ett projekt som poolbygge kan fÄ ens tankeverksamhet att bli helt uppslukad av detta!,lÀser och lÀser pÄ detta forum för att försöka fÄ till det sÄ bra som möjligt i uppstarten. Pga arbete kan jag inte börja grÀva förrÀn nÀsta söndag (hÀmtar poolen nÀsta lördag). Funderingar kring markarbete:isolering verkar vara ett mÄste och buden om hÄrdhet etc Àr mÄnga,lika mÄnga bud pÄ matta/stenmjöl innan linern. En frÄga till Er som hÄllt pÄ med bygge lÀnge,skulle en gjuten bottenplatta vara ett alternativ? Jag har inte rÀknat pÄ kostnaden men mellan tumme och pekfinger tror jag inte detta alternativ blir sÄ mycket dyrare. Skulle kunna innebÀra att man kan köpa billigare isolering,fundament för plintar till dÀck 'automatiskt' mm. Finns det nackdelar? Tror ni man skulle kunna skruva fast sidostöd i betongen mha expanderbult?
Hoppas nÄgon kan ha synpunkter pÄ detta
 ;) Hucke

Utloggad ronson

• DignitĂ€r
    • Visa profil
    • RonsonÂŽs poolbygge
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2008, 20:32:09:09 »
Största problemet blir sidostöden o dragplÄtarna imellan dessa om du skulle gjuta en platta. Allting gÄr ju, men storpoolen Àr ju inte gjord för att placeras pÄ platta med tanke pÄ sidostöden. Skall du ha platta blir det till att göra ny underdel av sidostöden och sedan lÀgga matta inuti+skumgummilist.

Skulle dock rekommendera att köra pÄ stenmjöl o padda ordentligt. Skumgummilist, 25-50mm hÄrd isolering inuti poolen, samt en mattan som Àr lika bred som poolen sÄ du slipper skarvar i botten. Men oftast Àr det en frÄga om kostnad, tillgÄng o tid som avgör valen.

/ronson

Utloggad hucke

« Svar #6 skrivet: juni 23, 2008, 22:09:53:53 »
Hej Ronson!
Tack för ditt svar,det fĂ„r nog bli som du föreslĂ„r,har lite försĂ€nkningar i betongbranschen,dĂ€rav funderingen  pĂ„ platta. Du skriver att man bör lĂ€gga hĂ„rd isolering INNE i poolen,vad skulle fördelen med detta vara till skillnad frĂ„n det sĂ€tt du sjĂ€lv byggt (minskar ju baddjupet en aning). Är hĂ„rdhet 250 ok? Du fĂ„r ursĂ€kta om jag verkar trögfattad men har inte hĂ€mtat poolen Ă€n (lördag!) sĂ„ jag bygger Ă€n sĂ„ lĂ€nge bara inne i huvudet,ser fram emot att sĂ€tta grĂ€vskopan i marken och komma igĂ„ng <antman>.
Hucke

Utloggad ronson

• DignitĂ€r
    • Visa profil
    • RonsonÂŽs poolbygge
« Svar #7 skrivet: juni 23, 2008, 22:28:16:16 »
Med en hÄrd isolering (min 500 falsad+limmad anser jag...) sÄ fÄr du en jÀmn yta som du sedan lÀgger linern pÄ. Du minskar Àven risken för gropar till ett minumin jmf med stenmjöl, gropar kommer Àven i stenmjöl om man paddat hÄrt. Ja du tappar lite pÄ djupet, men det gör du Àven om du skall lÀgga stenmjöl i för att tÀcka dragplÄtarna (3-4cm behövs).

Som jag nĂ€mnt i mitt bygge sĂ„ missade jag att padda stenmjölet som jag anvĂ€nde för att tĂ€cka dragplĂ„tarna med och min poolbotten Ă€r lite av ett mĂ„nlandskap i belysning. Är inte sĂ„ nöjd med det, men det gĂ„r ju att bada i den i alla fall ;D

Men om man kan leva med en o annan grop som för eller senare kommer, sÄ kör pÄ med stenmjöl o isolering under. Efter att ha luslÀst pÄ forumet sÄ verkar det enda sÀkra sÀttet att slipa gropar att gjuta en platta. Men det Àr funkar ju som sagt var inte sÄ bra ihop med en storpool.

Du lÀr hitta mÄnga trÄdar o svar om detta Àmne pÄ forumet, sÄ vÀlj det som kÀnns rÀtt för dig. Lycka till O0

/ronson

Utloggad Fia

• DignitĂ€r
  • Stad/land: VĂ€rmland
  • Antal inlĂ€gg: 3121
  • Total likes: 4
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 23, 2008, 23:07:42:42 »
Vill inte förvirra begreppen nu men om du inte vill förlora sÄ mycket sÄ gÄr det att lÀgga isoleringen först o sen stenmjölet. Kolla denna trÄd.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=148.0
Det finns en pool för alla trÀdgÄrdar och plÄnböcker, det gÀller bara att hitta rÀtt.

Utloggad ronson

• DignitĂ€r
    • Visa profil
    • RonsonÂŽs poolbygge
« Svar #9 skrivet: juni 23, 2008, 23:21:58:58 »
Du har rÀtt Fia :)

Mats_61 underarbete Àr ett mycket utmÀrkt alternativ, vet inte sjÀlv hur mÄnga gÄnger jag lÀst igenom den innan jag gjorde min egen botten baserad pÄ Mats_61 botten. Tack Mats_61 O0

/ronson

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme