Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja ja ingen fara Framledningstempen är den temperatur på hetvattnet ut från VP, alltså framledingen till radiatorerna, returtempen blir då förståss tempen tillbaka in i VP.Som jag tyder denna koppling kommer VP producera hetvatten till poolen ända tills du manuellt stänger av den! (?)Detta pga "Min tillåten framl temp" är ställd så högt och du inte kommer upp till den tempen vid ordinarie givarplacering, därför fortsätter VP att gå! Detta fungerar säker om bra, bara du kommer ihåg att ställa tillbaka shunten.Sen sa rörkrökaren att med denna inställning gick el-tillskott till hela tiden...kan du se det i styren på VP? (det borde du).Vad du också borde kunna göra är att helt blockera el-tillskottet i VP, du behöver väl inte det för att tillverka VV? kolla i styren/manualen, om inte tillskottet är aktiverat bestäms effektiveten på VP av framledningstempen samt delta till returen + cirkulationen, men för att inte krångla till det för mycket så är det bra om du kan stänga av el-tillskottet, mäta temperaturen på framledning/returledningI.o.m att VP jobbar med flytande kondensering så värmer den bara det vattnet som finns i rören samt till den temperaturen den orkar, har du då en väl tilltagen vvx så kommer den inte orka så högt upp i temp = bra COP!!
Ja, jag stänger manuellt. vvx är på 75kw. Vad menar du med att tillverka vv,Vad menas med bra COP? Jag tror det var på vp´n han såg att elen gick in och hjälpte till.Han var nämligen här tidigt på våren när vi värmde med båda systemen, men jag var inte hemma och kunde fråga vad han mena.