Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tack för din respons Poolbadaren! Du fick mig att tänka några varv till och att lusläsa de stora tillverkarnas kataloger. Det blir hängslen och livrem för oss och vår pool: dubbla utlopp (skimmer + utlopp) och dubbla inlopp. Utloppet hamnar ca 50cm under skimmern och kommer att ha en avstängningsventil. Poolen blir så pass stor så det känns som om vi lika gärna kan "bre på" och få ordentlig cirkulation av vattnet. Har ett sandfilter på 150 kg med passande pump.Här har det spöregnat hela dagen så inget har blivit gjort med poolen .
Verkar vara planerat stor filterkapacitet och pump - ger säkert bra cirkulationsförutsättningar. Tänkte dock försöka ge dig ett "tänkevarv" till... Om man nu skall ha 2 utlopp kanske det skall vara "by-the-book" ändå, dvs. i bottnen trots allt? (jag vet, jag blev "jobbig" nu... )http://www.pahlen.se/images/ompooler/Om_Pooler.pdf"Nya" tänket kommer av att det blir ju "vinst" i ett bottenuttag med att kunna suga tomt bassängen om det behövs (med ett sidouttag 50 cm under skimmer saknas en bit - opraktiskt) - ev. läckagerisk på sidan eller bottnen kan kanske kvitta sett till arbetsinsats och åtgärd i sådant fall...?
Jag har båda inloppen nära ytan, och ändå inget problem att snabbt få upp värmen i djupdelen av poolen. Jag tror att det är bra att ha ena inloppet riktat nedåt. Jag upplevde en gång strax efter uppstart av poolen en viss skillnad i temperatur i ytvattnet mot i djupdelen, men den skillnaden försvann sen direkt i och med att vattnet blandas i samband med dammsugning och bad.
Nja, "stopp ett tag"... Kan låta logiskt med inlopp långt ner i offentliga (troligen stora?) pooler men hur ofta ser man det annars...? Har kontrollmätt för egen del med flyttemometerar och kalibrerade trådgivare på 5 olika djup (inom 1.40 max.djup) och jag har samma temp. i samtliga lägen (diff. endast 10-delar) - från tidig start till nu - och då är mina 3 (inklusive trappans) utlopp relativt högt placerade (traditionellt) och "pekandes" snett uppåt/utåt mot långsidorna. Rätt eller fel - men det verkar trots allt fungera för de flesta med traditionellt inkopplat - kanske mer beroende av större storlek och form? "Helikopterförbud" råder konstant över Ekeby efter detta....
Citat från: Poolbadaren skrivet juli 09, 2008, 00:10:24:24 Nja, "stopp ett tag"... Kan låta logiskt med inlopp långt ner i offentliga (troligen stora?) pooler men hur ofta ser man det annars...? Har kontrollmätt för egen del med flyttemometerar och kalibrerade trådgivare på 5 olika djup (inom 1.40 max.djup) och jag har samma temp. i samtliga lägen (diff. endast 10-delar) - från tidig start till nu - och då är mina 3 (inklusive trappans) utlopp relativt högt placerade (traditionellt) och "pekandes" snett uppåt/utåt mot långsidorna. Rätt eller fel - men det verkar trots allt fungera för de flesta med traditionellt inkopplat - kanske mer beroende av större storlek och form? "Helikopterförbud" råder konstant över Ekeby efter detta.... Tror dig skrev detta för att det kanske kan vara till hjälp till dem, som bygger själva och kan styra var grejerna ska sitta, m a o i all välmening, jag har ingen erfarenhet av någon annan pool än vår egen, igår hade vi 32 grader i "hela" poolen, bara med taket & lite sol mellan skurarna Konstant helikopterförbud ....He-He-He....Ok, hittade något annat, som kan ta mig till Ekeby men funderar fortfarande på, om jag tycker att du ska få ett gratis pooltäcke...över hela huset LOTTERÖD