VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Göra egen poolsarg  (läst 20555 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Holm, Halmstad
  • Antal inlägg: 117
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ovanmarkspool från J&F Fritid med trädäck runt.
    • Visa profil
    • Mitt Poolbygge...
Göra egen poolsarg
« skrivet: maj 12, 2008, 21:09:15:15 »
Hej

Tänkte köpa någon impregnerad regel, eller liknande för att göra egen poolsarg till min runda pool.
Men hur får man till vinklarna i gersågen????
Det ska finnas någon mall eller matematisk "grej" för detta. Någon?

//Micke
/Micke i Halmstad

Poolgiganten

Utloggad evets32

SV: Göra egen poolsarg
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2008, 21:41:48:48 »
Du har det ganska enkelt med tanke på att du har en rund pool. En cirkel är ju 360 grader. Vet inte exakt vad du har för diameter på din pool men om vi antar att du har 5 m . Omkretsen på poolen är 500*3.14=1570 cm. Om vi antar att du vill ha 20 bitar i din sarg så blir varje bit 78,5 cm.  360 grader / 20 bitar = 18 grader.  Enkelt räknat.... MEN... du måste ta hänsyn till bredd på dina plankor också... Jag använde mig utav "sketch up" när jag ritade min sarg. Funderade ganska länge innan jag satte igång men jag fick till det. Mitt problem är att jag stör mig på skarvarna så jag kommer att riva upp den i år igen och tillverka en i överbliven markisolering. (har en oval pool) som jag kommer att forma och plasta och tillslut lägga mosaik på. Vet inte om det kommer att fungera men jag ska i alla fall prova....

Utloggad junette

SV: Göra egen poolsarg
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2008, 18:29:20:20 »
HEJ!

jag undrar lite hur det går med poolsargen... blev det bra med den i mosaik? hur gick det med den i trä? vi har en oval pool med imp. trädäck runt, och vet inte vad vi vill ha för poolsarg. <dontkn>.. skulle vara kul med lite bilder!

TACK! //junette

Utloggad evets32

SV: Göra egen poolsarg
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2008, 11:15:55:55 »
Hmmm..... Faktum ar att jag inte kommit mig før att gøra det æn, Jobb jobb jobb har kommit emellan. Men nu ska jag snart ha semester och då får det bli av! Lægger upp bilder så snart jag ær klar!

Utloggad junette

SV: Göra egen poolsarg
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2008, 01:49:07:07 »
ok! ja jag vet precis hur det där är... lycka till och hoppas den blir bra! väntar med spänning!!! trevlig semester!

Utloggad Lillblomma

SV: Göra egen poolsarg
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2009, 13:02:31:31 »
Vet inte om det är för sent kanske? Är sargen klar?
Men jag skrev just till nån annan att jag kan rita i AutoCad hur "bitarna" till sargen ska vara så får ni mått på lång och kortsida och exakta vinklar. Bara att ta med till sågen och få det färdigsågat...
Hör av dig om det är intressant...

//A

Utloggad utopiazz

SV: Göra egen poolsarg
« Svar #6 skrivet: augusti 31, 2009, 15:10:45:45 »
Här finns ett Excel ark som räknar ut den ena sidan på bitarn aoch vilken vinkel dom ska ha

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4885.0

Utloggad PAS

SV: Göra egen poolsarg
« Svar #7 skrivet: augusti 31, 2009, 19:51:14:14 »
Till er som gjort egen poolsarg, kan man få en liten byggbeskrivning på tillvägagpngssättet.
Material samt hur ni monterar ihop alla delar.... :angel:
//PAS

Utloggad utopiazz

SV: Göra egen poolsarg
« Svar #8 skrivet: augusti 31, 2009, 20:23:41:41 »
Jag har inte gjort någon själv men kan väl räkna ut hur man kan göra.

Först får man fundera ut hur många delar som är lämpligt att använda. En sak som kan styra antalet är hur många städben poolen har. Ett annat kan vara hur stor/lite poolen är. I en liten pool så kan en sarg ta mycket av badytan om man använder få delar. I en större pool så spelar det kanske mindre roll.

Sen är frågan aom man vill ha en cirkulär sarg eller en sarg som har "hörn". En sarg med hörn är enklare men den tar mer yta från poolen än en cirkulär. Den kantiga är enklare att göra eftersom det kan vara bra jobbigt att tillverka en cirkulär sarg om man inte har tillgång till "rätt" verktyg (bandsåg är att föredra liksom en bandslip). Ett annat val är om den ska vara cirkulär både på insidan mot poolen och på utsidan mot pooldäcket.

Man kan ju alltid börja med en kantig sarg, den går ju alltid att göra rund i efterhand.

När man väl valt det estetiska är det bara att såga till delarna och montera.

Monteringen kan vara ett kapitel för sig beroende på om sargen ska sitta fast i poolen eller i trädäcket. Ska den sitta fast i poolen så beror det mycket på hur fästena för orginalsargen ser ut (om det finns någon). Ska den sitta fast i trädäcket kan man skruva uppifrån rakt ner i trallen även om det är snyggare att skruva dolt från undersidan. Men då måsta man ju vara två för att göra jobbet.

Dimensionen på virket är mer en smaksak. Allt från 22x95 till 45x220 funkar. Ju fler bitar man har i sargen desto smalare virke kan man ha men återigen handlar det mest om det estetiska. En tjock bräda är snygg men lätt att sparka tårna i. En medelväg kan vara 28x145 eller 34x145, lagom tjock och tillräckligt bred för att bli en sarg. Sen kan ju alltid runda sargen lite för att den ska kännas mjukare att sitta på.


Det finns en del trävaruhus som har tryckimpregnerade handledare/räcken som har lite välvd ovansida, dessa funkar bra som sarg. Dom är oftast lite smala men det går ju alltid att bredda dom med en tryckt läckt. Det finns bilder på forumet där det använts. Jag kommer dock inte ihåg vem det var


Det var nog det mesta jag kunde komma på


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan